Po 8 latach od wprowadzenia na rynek MAN sam przyznaje, że powodzenie lekkiego pojazdu TGE zaskoczyło nawet ich. Dlatego druga generacja zwana Next Level przechodzi całkiem spore zmiany i ulepszenia.
A najciekawsze jest to, że MAN opierając się na sukcesie modelu produkowanego pod Poznaniem, wynegocjował z producentem całkiem spory pakiet odmiennych i unikalnych rozwiązań. To zdarza się rzadko.
Ponieważ podstawową wersją jest nadal ta napędzana silnikiem 2.0, potencjalnych użytkowników zainteresuje, że tylko TGE można nabyć z silnikiem o mocy 202 KM i momencie 450Nm.
"Od rozpoczęcia produkcji w 2017 roku, na drogach całej Europy pojawiło się ponad 100 000 egzemplarzy naszego MAN-a VAN TGE. Nasza "ciężarówka pośród vanów" z powodzeniem i mocno ugruntowała swoją pozycję na rynku. Nasi klienci doceniają oferowane przez nas kompletne i wydajne rozwiązania transportowe. Teraz zrobiliśmy kolejny krok w kierunku naszego celu, jakim jest wspieranie naszych klientów w zwiększaniu efektywności ich działalności", powiedział Claus Wallenstein – dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Premiera rasowa w Wolicy była tylko jedną z wielu organizowanych w siedzibie MAN-a, a zapowiadających pierwsze dostawy seryjnych samochodów już w lipcu.
„MAN TGE Next Level przeszedł znaczną liczbę zmian, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do poprawy zarówno bezpieczeństwa, jak i komfortu pracy kierowcy. Mnogość systemów asystenckich, wygodny fotel, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, elektryczny hamulec ręczny i wiele innych zupełnie nowych elementów powoduje, że korzystanie z samochodu MAN TGE Next Level sprawia przyjemność: kierowca w pracy może czuć się jak w domu“, dodał Grzegorz Rogalewicz – dyrektor ds. produktu i sprzedaży vanów MAN Truck & Bus Polska.
Nowy van otrzymał zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a z drugiej strony znacząco poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy. Także są idealnie wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, których celem była aktualizacja oprogramowania oraz zapewni stałą poprawę stabilności oprogramowania. Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one obecnie w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów MAN TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, Aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej i asystent skrętu. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono też ich funkcje.
11 nowych a w sumie 27 systemów wspomagających.
Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów. Każdy pojazd MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego , asystenta parkowania , aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Dzięki temu bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN osiągnęło zupełnie nowy poziom. Nowością w wyposażeniu standardowym pojazdów MAN TGE z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją, które są zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2. Pojazd TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort: w nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą pojazd MAN TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”.
MAN Truck & Bus stworzył także subtelną, przyciągającą wzrok wersję TGE Next Level Edition, wyróżniającą się akcentami wizualnymi. Wersję tę można już zamawiać. Jest ona dostępna w premierowej kolorystyce Pale copper metallic, z osłonami lusterek w kolorze Piano black, wygiętą listwą na zderzaku w kolorze srebrnym, emblematem „Next” na przednim grillu oraz z 17-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze srebrnym lub opcjonalnie czarnym. Co ważne limitowana edycja premierowa „Next level” jest w specjalnej ofercie z bezpłatnym wyposażaniem o wartości ok. 13 000 zł.
2.0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6- biegową manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się, ale… Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany. W standardzie dostępne są teraz silniki o trzech mocach: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM) oraz nowość: silnik o mocy 150 kW (202 KM), ten ostatni w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów.
Jedną z przyczyn sukcesu TGE w Polsce i w Europie jest serwis. MAN TGE, dzięki specjalistycznej wiedzy na temat pojazdów użytkowych, całodobowej pomocy drogowej i długim godzinom otwarcia wielu oddziałów przekonuje wielu klientów. Sieć 35 profesjonalnych, przeznaczonych tylko dla użytku zawodowego warsztatów ma nie tylko kilkuset mechaników, ale i ekspertów znających wymagania i potrzeby użytkowników samochodów dostawczych. W MAN TGE Next Level dostępna będzie także cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewni płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu, a warsztatem. MAN ServiceCare, to cyfrowy system zarządzania przeglądami i naprawami dla użytkowników pojazdu.
Ponadto MAN zapewnia specjalne warunki gwarancji, a dzięki nowej usłudze MAN Financial, korzystne finansowanie pojazdów.
Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i obecnie zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także ergonomiczną kierownicę, za pomocą której można teraz bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowań formy prezentacji danych.
Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN Media Van z ekranem 10,4", MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4" (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9" (plus funkcje opcjonalne). Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal oraz sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. W celu zapewnienia lepszej komunikacji z pasażerami na tylnym rzędzie siedzeń w kabinie, pojazd można wyposażyć w mikrofon z przodu i głośniki z tyłu. Ta opcjonalna funkcja nosi nazwę In-Car Communication. Tuner DAB, interfejs Bluetooth oraz interfejs MAN SmartLink do bezprzewodowej integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowo dostępne w MAN Media Van. Dzięki nim wybrane aplikacje mogą być również wyświetlane na ekranie MAN Media Van, dzięki czemu można sterować nimi bezpośrednio z ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących MAN TGE.
Ponadto w pojazdach TGE z automatyczną skrzynią biegów, których będzie coraz więcej, nie ma już znanej z poprzednich modeli dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępny jest teraz selektor umieszczony przy kierownicy. To rozwiązanie zwiększa dostępną przestrzeń w kabinie, podobnie jak nowy elektryczny hamulec postojowy, który jest uruchamiany za pomocą przycisku w kokpicie. Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie przekręcając kluczyk. Dodatkowy przycisk w kokpicie umożliwi potem uruchomienie silnika pojazdu (a także wyłączenie), tak samo bez użycia kluczyka. To bardzo wygodna funkcja oszczędzająca czas. Dostępnych jest do czterech nowych portów USB-C, służących do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych z ładowarki o mocy 45 W. Dwa pod konsolą środkową, jeden u góry deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.
Systemy asystentów na wyposażeniu standardowym Wraz z wprowadzeniem wersji TGE Next Level, liczba systemów dostępnych w standardzie znacznie wzrosła. Pojazdy TGE z homologacją N2 są standardowo wyposażane w całkowicie nowe systemy wspomagania kierowcy, ostrzegające o martwym polu i ostrzegające przy ruszaniu, które są oferowane jako opcja w pojazdach TGE z homologacją N1. Funkcja ostrzeżenia o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe monitorujące martwe pole obok pojazdu (w zależności od tego czy pojazd porusza się w ruchu prawo-,czy lewostronnym), zmniejszając ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. Opcjonalnie system ten można rozszerzyć tak, aby monitorował obie strony pojazdu. Funkcja Ostrzeżenia przy ruszaniu wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę i radar do monitorowania obszaru przed pojazdem i pomaga uniknąć kolizji z pieszymi lub rowerzystami podczas wycofywania. W przypadku obu systemów kierowca jest ostrzegany wizualnie i akustycznie. Nowością na wyposażeniu standardowym są też następujące systemy: aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu, wspomaganie parkowania, wykrywanie zmęczenia, informacje o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach. Dostępne są także systemy: tempomat oraz ogranicznika prędkości. Nadal do standardowego wyposażenia należy Asystent hamowania awaryjnego. Oznacza to, że pojazdy MAN TGE są bezpieczniejsze niż kiedykolwiek, nawet w wyposażeniu standardowym.
W szczególności poprawiono rozpoznawanie granic pasów ruchu, które teraz wykrywa także trawę i pobocza. Brzegi pasa ruchu są wykrywane przez kamerę. System dodatkowo ostrzega kierowcę za pomocą wibracji na kierownicy lub sygnału dźwiękowego w przypadku niezamierzonego przekroczenia granicy pasa ruchu.
System wspomagania parkowania wykorzystuje czujniki parkowania monitorujące otoczenie przed i za pojazdem oraz pomaga kierowcy podczas parkowania wyświetlając odległość do przeszkód statycznych, zarówno na zestawie wskaźników, jak i na ekranie MAN Media Van. Nowością jest automatyczne rozpoczęcie hamowania awaryjnego w przypadku nieuchronnej kolizji. W pojazdach otwartych z płaską ramą nie ma możliwości montażu żadnego układu wspomagania przy parkowaniu.
W przypadku wykrycia krótkotrwałej lub długotrwałej utraty skupienia kierowcy, system wykrywania zmęczenia powiadomi kierowcę zarówno wizualnie, na zestawie wskaźników i na ekranie MAN Media Van, jak również w sposób fizyczny, poprzez krótkotrwałe napięcie pasa bezpieczeństwa. System wyświetla aktualny poziom senności i rozproszenia oraz czas jazdy od ostatniej przerwy, wraz z zaleceniami dotyczącymi przerw w jeździe i propozycjami znalezienia miejsca na odpoczynek.
Funkcja informacji o znakach drogowych informuje kierowcę na zestawie wskaźników i na ekranie MAN Media Van o znakach drogowych rozpoznanych przez kamery lub ustalonych na podstawie danych nawigacyjnych i informacji o trasie. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości kierowca zostaje ostrzeżony wizualnie i akustycznie. Inteligentny asystent prędkości Inteligentny asystent prędkości określa obowiązujące ograniczenie prędkości na podstawie włączonego ogranicznika prędkości, rozpoznanych znaków drogowych i przewidywanych danych o trasie i automatycznie zmniejsza prędkość jazdy do dopuszczalnej wartości. Po skasowaniu ograniczenia prędkości tak samo automatycznie przyspiesza do prędkości ustawionej wcześniej na wyświetlaczu. Jeżeli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system wygeneruje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Asystent hamowania awaryjnego Asystent hamowania awaryjnego pomaga uniknąć kolizji z poprzedzającym pojazdem. Pomaga on kierowcy automatycznie rozpoczynając hamowanie i ostrzegając wizualnie i akustycznie o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu i może sam rozpocząć automatyczne hamowanie awaryjne, jeśli pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
Nowa, zintegrowana funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów rozszerza zakres funkcjonalności o ochronę innych użytkowników dróg. Wskaźnik kontroli ciśnienia powietrza w oponach jest teraz dostępny także w przypadku kół z podwójnymi oponami. Za pomocą czujników zainstalowanych w kołach (nowością jest także czujnik w kole zapasowym) określa on aktualne ciśnienie w oponach i informuje kierowcę przed i w trakcie podróży, ostrzegając wizualnie i akustycznie w przypadku zbyt niskiego ciśnienia w oponach lub jego gwałtownego spadku. Systemy asystentów na wyposażeniu opcjonalnym Zaawansowanie technologiczne nowych sterowników, czujników i kamer montowanych w pojeździe umożliwia wprowadzenie nowych, udoskonalonych systemów wspomagających. Jest to możliwe dzięki dostępnej większej mocy obliczeniowej systemów pokładowych pojazdu. Dzięki systemom wspomagającym pojazdy MAN TGE zapewniają jeszcze lepszą ochronę pasażerów pojazdu i innych użytkowników dróg, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Całkowicie nowe, opcjonalne systemy wspomagania kierowcy to asystent skręcania i Aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej (w tym asystent awaryjny). Zauważalne udoskonalenia obejmują asystenta parkowania, Kamerę cofania z dynamicznymi liniami prowadzącymi, funkcję ACC Stop & Go oraz funkcję asystenta awaryjnego. Asystent skrętu Asystent skrętu pomaga uniknąć czołowych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami, automatycznie hamując w przypadku skierowania pojazdu na przeciwny pas ruchu. Asystent skrętu podczas parkowania pomaga kierowcy podczas parkowania równoległego i poprzecznego. Jego czujniki wykrywają najpierw miejsce parkingowe i wyświetlają kierowcy informację o jego wielkości. Podczas wspomaganego parkowania kierowca używa pedałów przyspieszenia i hamulca, a asystent przejmuje kontrolę nad kierownicą mogąc automatycznie zainicjować hamowanie awaryjne, jeśli prędkość będzie zbyt duża lub jeśli kolizja będzie nieuchronna.
Kamera cofania pokazuje kierowcy otoczenie za pojazdem na ekranie MAN Media Van wraz ze zmieniającymi się dynamicznie liniami prowadzącymi. Poprawia to orientację kierowcy, ponieważ linie prowadzące cały czas dopasowują się do trasy. Wyższa rozdzielczość kamery poprawiła także jakość obrazu wyświetlanego na ekranie MAN Media Van, a tym samym widoczność.
Tempomat aktywny ACC Stop & Go, to półautomatyczne sterowanie przyspieszaniem i hamowaniem działające w oparciu o prędkość zadaną przez kierowcę lub odległość od pojazdu poprzedzającego. Po całkowitym zahamowaniu, może też półautomatycznie ruszyć; po wyświetleniu monitu kierowca musi potwierdzić automatyczne ruszenie pojazdu z miejsca naciskając pedał przyspieszenia. System ACC Stop & Go dostępny jest wyłącznie w pojazdach wyposażonych w funkcje Cruise Assist lub Aktywnego tempomatu z elementami jazdy autonomicznej. Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu i asystent jazdy w korku. Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu i asystent jazdy w korku również kontrolują przyspieszanie i hamowanie zależnie od zadanej przez kierowcę prędkości lub odległości od pojazdu poprzedzającego. Korygują one także ruchy kierownicy utrzymując pojazd na pasie ruchu. Po całkowitym wyhamowaniu system może też automatycznie ruszyć i kontynuować jazdę, utrzymując pojazd na środku pasa ruchu. Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu i asystent jazdy w korku są dostępne wyłącznie w połączeniu z funkcją ACC Stop & Go w tempomacie. Asystent awaryjny Asystent awaryjny stale monitoruje operowanie przez kierowcę pedałem przyspieszenia, kierownicą i hamulcami. Jeżeli, w wyjątkowej sytuacji, np. w związku z nagłym pogorszeniem się stanu zdrowia lub z powodu innego rodzaju utraty zdolności prowadzenia pojazdu system nie wykryje aktywności kierowcy, asystent awaryjny może przejąć kontrolę nad pojazdem, zatrzymać go całkowicie, a następnie odpowiednio go zabezpieczyć (włączając światła awaryjne, uruchamiając usługę eCall oraz odblokowując drzwi).Dzięki temu może on pomóc w uniknięciu niebezpiecznych konsekwencji, takich jak opuszczenie jezdni najechanie na tył poprzedzającego pojazdu oraz wyeliminować inne zagrożenia dla pozostałych użytkowników drogi, działając w zadanych granicach. Funkcja asystenta awaryjnego dostępna jest wyłącznie z funkcjami ACC Stop & Go, w Cruise Assist Plus, a zatem tylko w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów.
Funkcja Cruise Assist łączy funkcje tempomatu aktywnego ACC Stop & Go, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu i asystenta jazdy w korku, pomagając kierowcy w utrzymywaniu odległości, prędkości i pozycji na pasie ruchu. Półautomatyczne sterowanie przyspieszaniem i hamowaniem połączono w tym celu z kontrolą ruchów kierownicy, umożliwiając kontrolę toru jazdy pojazdu i utrzymywanie pasa ruchu. Aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej Funkcja Aktywnego tempomatu z elementami jazdy autonomicznej obejmuje funkcje: aktywny tempomat ACC Stop & Go, asystent awaryjny, aktywny system utrzymania pasa ruchu i asystent jazdy w korku. Jest ona dostępna tylko dla pojazdów z automatyczną skrzynią biegów. Asystent zmiany pasa ruchu Asystent zmiany pasa ruchu wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, aktywnie monitorując otoczenie – teraz, dzięki nowym czujnikom, ze znacznie zwiększonym zasięgiem detekcji. Ponadto zintegrowane ostrzeżenia zapewniają teraz jeszcze lepsze ostrzeganie przed ruchem poprzecznym z tyłu, podczas wyjeżdżania tyłem z bramy lub miejsca parkingowego. System automatycznie rozpoczyna hamowanie awaryjne w przypadku nieuchronnej kolizji. W obu przypadkach pozwala to skutecznie uniknąć kolizji z innymi pojazdami. Asystent zmiany pasa ruchu jest dostępny wyłącznie dla furgonów.
W 2017 roku do portfolio swoich produktów MAN wprowadził lekki samochód dostawczy MAN TGE o DMC od 3 do 5,5 t. Produkowany jest on w fabryce w Białężycach koło Wrześni, zarówno w wersji z napędem konwencjonalnym, jak i z napędem elektrycznym. Jego nowa wersja – Next Level - miała swoją premierę w kwietniu 2024 r.