Polska - oczywiście ! Z nowego badania Stowarzyszenia Producentów (ACEA) wynika, że na drogach UE jeździ 6,2 miliona średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, których średni wiek wynosi 13 lat.
Prawie 98% wszystkich tych ciężarówek jest napędzanych olejem napędowym, Zaledwie 2300 - czyli 0,04% całej floty - to ciężarówki bezemisyjne.
Europejscy producenci ciężarówek szacują, że do 2030 r. około 200 000 bezemisyjnych ciężarówek będzie musiało być eksploatowanych, aby osiągnąć docelowe poziomy emisji CO2 dla ciężkich samochodów ciężarowych. Na podstawie nowych danych ACEA, wymagałoby to oszałamiającego 100-krotnego wzrostu w okresie poniżej 10 lat.
Jednak w niedawno opublikowanej strategii mobilności Komisja Europejska postawiła sobie za cel, aby do 2030 r. na drogach poruszało się około 80 000 ciężarówek o zerowej emisji, co w rzeczywistości znacznie odbiega od wymagań wynikających z rozporządzenia dotyczącego emisji CO2 (-30% emisji). .
„Europejscy producenci ciężarówek są zobowiązani do wprowadzania na rynek bezemisyjnych ciężarówek i będą szybko zwiększać swoją ofertę pojazdów bezemisyjnych w ciągu najbliższych kilku lat” - powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.„Jednak nie mogą sami dokonać tak radykalnej i bezprecedensowej zmiany”.
Aby ciężarówki bezemisyjne stały się preferowanym wyborem przewoźników, potrzebne są pilne działania na szczeblu europejskim i państw członkowskich. Obejmuje to ustanowienie opłat drogowych opartych na CO2, opodatkowanie energii na podstawie zawartości węgla i energii w paliwach, rozsądny system cen emisji CO2 oraz, co najważniejsze, gęstą sieć infrastruktury ładowania i tankowania dostosowanej do ciężarówek.
Faktyb z raportu ACEA’; Polska, z prawie 1,2 miliona ciężarówek, posiada największą flotę samochodów ciężarowych, tuż za nią plasują się Niemcy (1 010 742) i Włochy (946 393).
Greckie ciężarówki mają ponad 21 lat i są najstarszymi w UE. Najnowsze ciężarówki można znaleźć w Austrii (6,4 roku).
W całej UE jeździ ponad 28 milionów samochodów dostawczych. Z 6 milionami pojazdów Francja ma zdecydowanie największą flotę samochodów dostawczych.
Średni wiek lekkich samochodów dostawczych w UE wynosi 11,6 lat. Spośród czterech głównych rynków UE, Hiszpania ma najstarszą flotę samochodów dostawczych (13,0 lat), tuż za nią są Włochy (12,6 lat).
Lekkie samochody dostawcze z silnikami wysokoprężnymi dominują we wszystkich krajach UE z wyjątkiem Grecji. Prawie 90% floty samochodów dostawczych w UE jest napędzanych olejem napędowym, a zaledwie 0,3% samochodów dostawczych w UE jest zasilanych bateriami.
W całej Unii Europejskiej jeździ około 692 207 autobusów, z czego prawie połowa znajduje się w trzech krajach: Polsce, Włoszech i Francji.
Średni wiek autobusów na drogach UE to 11,7 lat. Najstarsze autobusy można spotkać w Grecji (19,9 roku), najnowsze w Austrii (4,8 roku).
Autobusy z silnikami wysokoprężnymi nadal stanowią 94,5% floty UE, a tylko 0,6% to autobusy elektryczne.