Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

MAN TGE podnosi standard komfortu i bezpieczeństwa na nowy poziom a Van firmy MAN Truck & Bus zyskuje przydomek Next Level.

MAN TGE otrzyma w roku modelowym 2025 obszerną aktualizację funkcjonalną i wewnętrzną. „Ciężarówka wśród vanów” dokonuje zatem największego skoku technologicznego w swojej historii. Furgonetka MAN Truck & Bus otrzymuje zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa, z drugiej zaś znacząco zwiększa bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców i innych użytkowników dróg, z drugiej przy pomocy nowych systemów wspomagających kierowcę. Dzięki temu MAN TGE jest lepiej chroniony przed manipulacją cyfrową i nieautoryzowanymi zmianami w oprogramowaniu pojazdu, a także jest idealnie przygotowany na przyszłe cyfrowe usługi online.

Kolejną zaletą jest możliwość aktualizacji bezprzewodowych. Eliminuje to potrzebę wizyt w warsztacie w celu aktualizacji oprogramowania i stale poprawia stabilność oprogramowania.  Połączenie nowych jednostek sterujących oraz nowych czujników radarowych i kamer umożliwiło również znaczną poprawę bezpieczeństwa i systemów wspomagających kierowcę. Całkowicie nowe są na przykład funkcje ostrzegania o martwym polu widzenia i ostrzegania o konieczności ruszania. Są one obecnie standardem we wszystkich pojazdach MAN TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 i opcjonalnie w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy wspomagania , Cruise Assist, Cruise Assist Plus i Turn Assist. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmienione i rozszerzone ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozszerzona lista systemów wspomagających montowanych w standardzie. Każdy pojazd MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcję wykrywania zmęczenia, informację o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego , asystenta parkowania, aktywnego asystenta pasa ruchu, tempomatu i systemu monitorowania ciśnienia w oponach . Podnosi to bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN na nowy poziom.

Nowością w wyposażeniu standardowym MAN TGE z homologacją N1 jest poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji wypadków. Ten ostatni rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją na krótko przed, w trakcie i bezpośrednio po zderzeniu. W ten sposób dostępne są ważne dane do badania wypadków i analiz działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest nadal dostępna jako opcja . TGE Next Level jest wyposażony także w wiele nowych funkcji zwiększających komfort: nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi przyrządami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmieniona elektryka i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi wynoszą MAN TGE na nowy poziom, dlatego nadano mu przydomek „Next Level”. Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą realizowane kolejne. Pod maską MAN TGE kryje się nowy i przyszłościowy model z roku modelowego 2025. Jednak jego uderzający, dynamiczny wygląd zewnętrzny pozostaje praktycznie niezmieniony. Dlatego MAN Truck & Bus stworzył subtelną, przyciągającą wzrok edycję TGE Next Level Edition, która wyznacza wizualne akcenty. Edycję można już zamawiać. Obejmuje kolor premierowy Pale Copper Metallic, obudowy lusterek w kolorze Piano Black, listwę bumerangu na zderzaku w kolorze srebrnym, plakietkę „Next” na przednim grillu oraz 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze srebrnym lub opcjonalnie czarnym.

Nastąpi niewielka zmiana w ofercie. 2,0- litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru między manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów pozostają takie same. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany . Trzy poziomy mocy  są teraz dostępne w standardzie: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM).

W MAN TGE Next Level dostępna jest także cyfrowa usługa MAN ServiceCare , która zapewnia płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu a warsztatem. MAN ServiceCare to cyfrowy system zarządzania konserwacją i naprawami dla użytkownika pojazdu. Ultranowoczesny kokpit Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i obecnie posiada wolnostojący wyświetlacz dotykowy pośrodku . Przeprojektowano także ergonomiczną kierownicę, za pomocą której można bezpośrednio wybierać nowe systemy wspomagania. Nowy zestaw wskaźników jest w standardzie w pełni cyfrowy i oferuje kierowcy szerokie możliwości dostosowywania wyświetlaczy i informacji. Jednak najbardziej rzucającą się w oczy atrakcją nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania umożliwiającym sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty systemu informacyjno-rozrywkowego: standardowy MAN Media Van Nawigacja z ekranem 10,4", MAN Media Van Nawigacja z ekranem 10,4" (plus funkcje opcjonalne) i MAN Media Van Nawigacja Business z ekranem 12,9" (plus funkcje opcjonalne). Funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów za pośrednictwem usługi przesyłania strumieniowego Tidal i sterowanie głosowe za pomocą indukcyjnej stacji ładującej do ładowania bezprzewodowego.  Dla lepszej komunikacji W przypadku tylnego rzędu siedzeń w kabinie załogi można wybrać przedni mikrofon i tylne głośniki. Ta opcjonalna funkcja nazywa się komunikacją w samochodzie. Tuner DAB, interfejs Bluetooth i MAN SmartLink do integracji ze smartfonami ( Android Auto lub Apple CarPlay) są montowane standardowo w MAN Media Van. Ta ostatnia umożliwia wyświetlanie wybranych aplikacji na ekranie MAN Media Van i obsługę ich bezpośrednio za pomocą ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących MAN TGE. Inne nowe funkcje standardowe, dzięki którym jazda MAN TGE jest jeszcze przyjemniejsza, bezpieczniejsza i łatwiejsza, to Keyless Go, elektroniczny hamulec postojowy i dwa porty USB-C. Ponadto TGE z automatyczną skrzynią biegów nie ma już dotychczasowej dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępna jest teraz automatyczna dźwignia zmiany biegów na kierownicy.  Poprzednia dźwignia hamulca ręcznego obok siedzenia kierowcy nie jest już potrzebna. Dodatkowo elektroniczny hamulec postojowy z funkcją „Auto Hold” zabezpiecza pojazd przed stoczeniem się na postoju, automatycznie zaciągając hamulec postojowy bez konieczności trzymania pedału hamulca. Odciąża to kierowcę, np. w ruchu ciągłym, podczas postoju na światłach lub na przejeździe kolejowym o nachyleniu pod górę lub w dół. Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie kluczykiem. Dodatkowy przycisk w kokpicie służy do uruchamiania i zatrzymywania silnika bez kluczyka. Wygodna funkcja oszczędzająca czas. Do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych dostępne są aż cztery nowe porty USB-C o mocy ładowania 45 W: dwa pod konsolą środkową, jeden na górze deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.

Wraz z wprowadzeniem TGE Next Level liczba systemów dostępnych w standardzie wzrosła do znacznie wyższego poziomu.  Nowością w wyposażeniu standardowym są następujące systemy: aktywny system utrzymania pasa ruchu, asystent parkowania, wykrywanie zmęczenia, informacja o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia w oponach . Dostępne są także funkcje tempomatu i ogranicznika prędkości. Asystent hamowania awaryjnego nadal należy do wyposażenia standardowego. Oznacza to, że MAN TGE jest bezpieczniejszy niż kiedykolwiek, nawet w standardzie. Aktywny system utrzymania pasa ruchu  Active Lane Guard pomaga kierowcy utrzymać pojazd na pasie ruchu, korygując interwencje układu kierowniczego. W szczególności poprawiono rozpoznawanie granicy pasa ruchu i teraz działa ono również na podstawie darni i poboczy. Przebieg granic pasa ruchu jest rejestrowany przez kamerę. Dodatkowo system ostrzega kierowcę za pomocą wibracji kierownicy lub sygnału dźwiękowego w przypadku niezamierzonego przekroczenia granicy pasa ruchu.  Układ wspomagania parkowania wykorzystuje czujniki parkowania do monitorowania obszaru przed i za pojazdem oraz wspiera kierowcę podczas parkowania, wyświetlając odległość do przeszkód statycznych zarówno na zestawie wskaźników, jak i na ekranie MAN Media Van. Nowością jest automatyczne inicjowanie hamowania awaryjnego w przypadku nieuchronnej kolizji.  Informacje o znakach drogowych Informacje o znakach drogowych informują kierowcę na zestawie wskaźników i na ekranie MAN Media Van o znakach drogowych wykrytych przez kamery lub określonych na podstawie danych nawigacji i trasy. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości kierowca zostaje ostrzeżony wizualnie i akustycznie. Inteligentny asystent prędkości Inteligentny asystent prędkości określa ograniczenie prędkości na podstawie włączonego ogranicznika prędkości, zarejestrowanych znaków drogowych oraz przewidywanych danych o trasie i automatyce wyraźnie zwalnia do dopuszczalnej prędkości. Po anulowaniu ograniczenia prędkości automatycznie przyspiesza do prędkości ustawionej wcześniej na wyświetlaczu. Jeżeli kierowca ręcznie przekroczy dozwoloną prędkość, otrzyma ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.

Asystent hamowania awaryjnego Asystent hamowania awaryjnego pomaga uniknąć kolizji z pojazdami poprzedzającymi. Wspomaga kierowcę w automatycznym hamowaniu, ostrzega wizualnie, dotykowo i akustycznie, jeśli odległość jest zbyt mała, a także może zainicjować automatyczne  skuteczne hamowanie, jeśli zamontowana jest automatyczna skrzynia biegów. Nowa, zintegrowana funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów rozszerza zakres funkcji także na innych użytkowników drogi.  System monitorowania ciśnienia w oponach jest teraz dostępny także w przypadku opon bliźniaczych . Określa aktualne ciśnienie w oponach za pomocą czujników w kołach (nowość: także w kole zapasowym) i informuje kierowcę przed i w trakcie podróży, ostrzegając wizualnie i akustycznie w przypadku niskiego ciśnienia w oponach lub jego gwałtownej utraty.

Zaawansowanie technologiczne nowych sterowników, czujników i kamer zamontowanych w pojeździe umożliwia wprowadzenie nowych, udoskonalonych systemów wspomagających. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest zwiększona moc obliczeniowa pod maską. Dzięki systemom wspomagającym MAN TGE zapewnia jeszcze lepszą ochronę pasażerów pojazdu i innych użytkowników drogi oraz przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Całkowicie nowe, opcjonalne systemy wspomagania kierowcy to Turning Assist i Cruise Assist Plus (w tym Emergency Assist). Zauważalne udoskonalenia obejmują asystenta parkowania, kamerę cofania z dynamicznymi liniami prowadzenia, funkcję ACC Stop & Go i funkcję Emergency Assist. Turn Assist Turn Assist pomaga uniknąć czołowych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami, automatycznie hamując podczas skręcania w przeciwny pas ruchu. Asystent kierowania przy parkowaniu Asystent kierowania przy parkowaniu wspiera kierowcę podczas parkowania na miejscach parkingowych równoległych i prostopadłych. W tym celu czujniki najpierw wykrywają miejsce parkingowe, a kierowcy wyświetlają odpowiednią wielkość.

Początek strony