Grupa Renault otwiera, po dwóch latach od ogłoszenia, trzeci rozdział swojego planu Renaulution: to Rewolucja.
Grupa Renault rewolucjonizuje się, koncentrując zasoby na łańcuchach wartości wynikających z transformacji branży motoryzacyjnej i mobilnej: pojazdy elektryczne (EV), oprogramowanie, nowe usługi mobilności, gospodarka o obiegu zamkniętym , a także pojazdy ICE i hybrydowe. I ma stać się firmą motoryzacyjną nowej generacji, zbudowaną w oparciu o 5 skoncentrowanych działalności obejmujących wszystkie nowe łańcuchy wartości:
Ampere , Alpine, Mobilize, NEUTRALNOSC (pierwsza firma o obiegu zamkniętym 360°), Moc. (projekt Horse).
Grupa Renault i Geely łączą swoje aktywa technologiczne, produkcyjne i badawczo-rozwojowe. Grupa Renault będzie właścicielem 50% tej firmy, co oznacza przychody w wysokości 15 miliardów euro na całym świecie od pierwszego dnia.
Ampere : planowane IPO na Euronext Paris najwcześniej w drugiej połowie 2023 r. , z Grupą Renault utrzymającą silną większość i wsparciem potencjalnych inwestorów strategicznych (w tym Qualcomm Technologies, Inc.)
Grupa Renault nawiązała głęboką współpracę z dwoma głównymi graczami technologicznymi, Google i Qualcomm Technologies, aby stworzyć przełomowe technologie, które umożliwią rozwój pojazdów definiowanych programowo (SDV), w tym scentralizowaną architekturę elektroniczną i system operacyjny samochodu.
Alpine - zamierza rozwijać się na całym świecie, a połowa przyszłego wzrostu poza Europą będzie opierać się na partnerstwie handlowym i wsparciu inwestorów. Alpine jest otwarte na wykorzystanie wyceny finansowej swoich aktywów F1 Team.
Wprowadzenie lekkich pojazdów użytkowych (LCV) we współpracy z producentem OEM. Zmieniająca zasady gry EV i definiowana programowo rodzina samochodów dostawczych: FlexEVan. Przełomowa koncepcja i technologia FlexEVan zapewni operatorom mobilność taniej o 30% całkowitych kosztów użytkowania.
Perspektywy finansowe 2025-2030 :
Marża operacyjna: powyżej 8% w 2025 i powyżej 10% do 2030
„ Zamierzamy pozycjonować się szybciej i silniej niż konkurencja w nowych motoryzacyjnych łańcuchach wartości: EV, oprogramowanie, nowa mobilność i gospodarka o obiegu zamkniętym. Przeznaczenie do 10% kapitału na naszych pracowników przyczyni się do rozwoju nowej wspólnej kultury zorientowanej na tworzenie wartości. Wierzymy również we współpracę, jeśli chodzi o inwestowanie, tworzenie i skalowanie nowych biznesów i technologii. Wszystko to jest jednym z najbardziej postępowych projektów re-engineeringowych ostatnich lat w naszej branży, rewolucją w swoim rodzaju – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault .
„To, co Grupa osiągnęła w zakresie zwrotu finansowego w ciągu zaledwie 2 lat, jest wybitne i nie poprzestaniemy na tym. Przenosimy nasze niezbywalne podstawy – wartość ponad wolumen, konkurencyjność i efektywność kapitałową – na wyższy poziom. Fundacja planu Renaulution jest samofinansująca się, ale zostanie przyspieszona przez zewnętrzne fundusze i partnerstwa umożliwiające dostęp do kluczowych łańcuchów wartości, w celu pobudzenia wzrostu i innowacji przy jednoczesnym zmniejszeniu wymogów kapitałowych. Podsumowując, Rewolucja ma również charakter finansowy i ma na celu tworzenie wartości dla wszystkich naszych interesariuszy, co ilustruje nasza polityka dywidendowa i wzmocnienie akcjonariatu pracowniczego”. powiedział Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.
Po zatwierdzeniu przez Radę Dyrektorów, Luca de Meo i Thierry Piéton, przedstawili podczas Capital Market Day, trzecią rozdział strategii Renaulution.
Do tej pory producenci samochodów ewoluowali w środowisku dojrzałej technologii ICE i stabilnych oczekiwań klientów. Trwające przemiany, przekształcające branżę motoryzacyjną, napędzają powstawanie dodatkowych łańcuchów wartości: pojazdy elektryczne (EV), oprogramowanie, nowe usługi mobilności i gospodarka o obiegu zamkniętym.
Grupa Renault otwiera trzeci rozdział: rozpoczyna swoją Rewolucję z ambicją zostania firmą motoryzacyjną Next Gen.
Ta nowa konfiguracja pozwoli Grupie Renault na uzyskanie wartości we wszystkich nowych pulach zysków (szacowanych przez instytucje zewnętrzne na ~220 mld EUR w 2030 r. w porównaniu do 110 mld EUR obecnie).
Pojazdy spalinowe ICE i hybrydowe nadal będą stanowić do 50% sprzedaży samochodów osobowych na całym świecie nawet do 2040 r. Opracowywanie wydajnych technologii w tej dziedzinie pozostaje kluczem do przyszłości każdego globalnego producenta OEM. Dlatego Grupa Renault zapewnia dalszy rozwój swojej podstawowej działalności, wprowadzając na rynek zupełnie nową gamę Renault ICE & Hybrid (samochody osobowe), Dacia i LCV – oraz tworząc światowego dostawcę, lidera w segmencie ICE i hybrydy technologie układu napędowego.
Grupa Renault i Geely połączą swoje ICE w jv 50-50. Ta wyspecjalizowana firma będzie projektować, rozwijać, produkować i sprzedawać wszystkie komponenty i systemy ICE i hybrydowego układu napędowego z ‑wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Na początku jednostka będzie miała obroty w wysokości ponad 15 miliardów euro i wolumen 5 milionów jednostek rocznie . Wzrost ten będzie napędzany ekspansją geograficzną, z dostępem do Ameryki Północnej i Chin oraz komplementarnością produktów w celu stworzenia kompletnych systemów niskoemisyjnych i rozwiązań dla producentów OEM.
Nawet przy gwałtownym wzroście oferty pojazdów elektrycznych, pojazdy z silnikami spalinowymi nadal będą się rozwijać, zwłaszcza poza Europą. Tym samym marka Renault pozostanie obecna na rynkach ICE i hybryd, zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej, Indiach, Korei Południowej i Afryce Północnej. Sprzedaż samochodów osobowych Renault ICE i Hybrid będzie rosła średnio o 2% rocznie w latach 2022-2030.
Renault LCV ( dostawcze) opracuje dwa projekty zmieniające zasady gry w odpowiedzi na dynamiczny i zmieniający się rynek:
Hyvia : joint-venture Grupy z Plug dla bezemisyjnej mobilności wodorowej oferuje kompletny ekosystem, od pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, przez elektrolizery, po tankowanie wodoru.
FlexEVan : zmieniająca zasady gry EV i definiowana programowo rodzina samochodów dostawczych , która zostanie wprowadzona na rynek od 2026 roku. FlexEVan będzie kompaktowy do użytku miejskiego dzięki specjalnie zaprojektowanej platformie EV. FlexEVan skorzysta z SDV opracowanego w Ampere. W ten sposób pojazd stanie się w pełni połączonym rozszerzeniem magazynu, zintegrowanym z cyfrowym ekosystemem klienta. Będzie to pierwszy pojazd, który będzie korzystał z technologii pojazdów definiowanych programowo w Grupie Renault, umożliwiając przede wszystkim monitorowanie operacji typu end-to-end w czasie rzeczywistym i zarządzanie flotą w oparciu o dane. FlexEVan obniży całkowity koszt użytkowania w cyklu życia dla klientów o co najmniej 30%, czyli więcej niż cena furgonetki. Aby wesprzeć rozwój FlexEVan, Grupa Renault zamierza stworzyć Flexis , partnerstwo z odpowiednim partnerem posiadającym doświadczenie w branży oraz działalność uzupełniającą. Dzięki temu partnerstwu rozwój będzie dzielony, co oznacza znaczne obniżenie kosztów i maksymalizację zasięgu klientów.
Dzięki Ampere, Grupa Renault tworzy samodzielną firmę, która będzie pierwszym graczem EV i czystym oprogramowaniem, który powstał w wyniku zakłóceń OEM. Ampere będzie opracowywać, produkować i sprzedawać pełne samochody osobowe EV, z najnowocześniejszą technologią pojazdów definiowanych programowo (SDV), pod marką Renault.
Ampere z siedzibą we Francji będzie pełnoprawnym producentem OEM zatrudniającym około 10 000 pracowników. Jako firma technologiczna Ampere będzie wprowadzać innowacje dzięki około 3500 inżynierom, z których połowa specjalizuje się w oprogramowaniu.
Przed 2030 r. gama 6 samochodów elektrycznych Ampere będzie idealnie pozycjonowana w najszybciej rozwijających się segmentach w Europie, obejmujących 80% puli zysku głównego nurtu EV . Ampere zamierza wyprodukować około 1 miliona pojazdów elektrycznych dla marki Renault w 2031 roku.
Grupa Renault, Nissan i Mitsubishi Motors prowadzą obecnie dyskusje mające na celu wspólne stawienie czoła nowym wyzwaniom i możliwościom kształtującym przyszłość przemysłu motoryzacyjnego, które obejmują: