Na pokazie w Mortefontaine Renault pokazało projekt składający się z samochodu wodorowego Master, ale obejmujący także zaprojektowane przez HYVIA wszystkie elementy nowego ekosystemu.
„Jestem dumny, że mogę zaprezentować nasze pierwsze prototypy wodorowe. HYVIA to rozwiązania w zakresie mobilności wodorowej dla naszych klientów, aby sprostać wyzwaniom mobilności wodorowej. HYVIA będzie w stanie wdrożyć cały ekosystem na wszystkich terytoriach i profesjonalnych flotach, aby zapewnić mobilność bez emisji dwutlenku węgla. Projekt łączy mocne strony i umiejętności dwóch liderów: Grupy Renault i Plug Power” - mówił David Holderbach, dyrektor generalny HYVIA.
System polega na tym że w miejscu gdzie istnieją wiatraki (farmy wiatrowe) albo liczne instalacje fotowoltaiczne, stawia się elektrolizer który w oparciu o czystą energię z wiatraków wytwarza wodór. W tym samym miejscu stawia się kolumnę do tankowania wodorem samochodów. W przypadku francusko – amerykańskiego programu jest to Master H2.
Przyznam, że w momencie gdy pokazano nam w namiocie ten samochód i objaśniano szczegóły projektu brzmiały one bardzo futurystycznie. Jednak przedstawiciel spółki Hyvia zapowiedział wyraźnie że w przyszłym roku system wystartuje !
Czy wierzyć? Partner z USA ma doświadczenie. Plug Power wdrożył ponad 50 000 systemów ogniw paliwowych, ma też 110 stacji paliw wydających dziennie ponad 40 ton wodoru.
Prototyp Renault Master Van H2-TECH
Master Van H2-TECH zapewnia zerową emisję CO2*, większy zasięg i krótki czas tankowania. Jest to duży samochód dostawczy o kubaturze 12m3 i zasięgu do 500km, dostępny w 2022 roku. Master Van H2-TECH jest wyposażony w ogniwo paliwowe 30kW, akumulator 33kWh i zbiorniki o pojemności 6kg wodoru (4 zbiorniki po 1,5 kg). Jest produkowany we Francji, w zakładzie Batilly. Silnik elektryczny jest produkowany w zakładzie w Cleon, a montaż ogniw paliwowych rozpocznie się w fabryce Flins do końca roku. Zaś zbiorniki na wodór będą z Faurecii.
Stacja tankowania wodoru HYVIA umożliwia szybki czas tankowania: 5 minut. Dostarczany wodór będzie albo wytwarzany na miejscu za pomocą elektrolizy wody, albo dostarczany przy użyciu cystern-przyczep.
Ten pokazany prototyp jest pierwszą ilustracją ekosystemu HYVIA, w tym ekologicznej produkcji wodoru (elektrolizatory) i dystrybucji (stacja tankowania wodoru).
Przedstawiciele Hyvia ( 50:50 Renault i Plug Power) wyjaśniali niektóre kwestie konstrukcyjne i technologiczne. Dlaczego zbiorniki na dachu Mastera? Bo w podwoziu trudne je zmieścić w tej konfiguracji 4 zbiorników. Każdy z trzech Masterów H2 zbudowanych w Batilly po utworzeniu spółki zaledwie w czerwcu, ma trochę inne specyfikacje, np. inne zbiorniki. Nieoficjalnie, jeden z nich miałby mieć zasięg nawet do 700 km.
Cztery baterie z wodorem na dachu.Na razie ?
Wodorowy Master jest cięższy o 420 kg ale we Francji korzysta jako pojazd alternatywny z możliwości podwyższenia masy i przekroczenia 3500kg. Gdy bateria, stosunkowo mała, jest pusta, Master może jechać tylko napędzany energią z ogniw. Teoretycznie może tak przejechać na wodorze 420 km.
Pojemnik z ogniwami paliwowymi zawiera także inne elementy, np. wentylację i konwerter.
Pojemnik zawiera ogniwa i większość instalacji im potrzebnych.
Co do elektrolizerów to Amerykanie sprzedają je, ale nie za cenę stałą, ale wyliczając koszt w formie ilości produkcji wodoru w kg na godz.