Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Gdy po raz pierwszy pokazano nowego Citana, głównym pytaniem było, jak bardzo będzie się różnił od swojego kuzyna z Francji.

O ile przy pierwszym Citanie Mercedes przyszedł gdy pojazd był już gotowy, to teraz mając czas wziął udział w procesie projektowania. Zresztą producent wcale nie ukrywa udziału Niemców w opracowaniu nowego samochodu dostawczego. „Skoro produkujemy na jednej linii ok. 200 różnych wersji samochodów pod markami Renault, Mercedes i Nissan, to przy takiej elastyczności możemy uwzględnić wiele potrzeb partnerów…”

Podstawową zmianą jest wygląd. Cały przód jest inny, zaczynając od maski, błotników, grila i zderzaków oraz lamp. Mowa oczywiście o poszyciu, bo szkielet stalowy jest identyczny. Wprowadzono też inne tylne reflektory bo Citan ma niższe.

Płyta podłogowa jest wspólna, umożliwiła zwiększenie wymiarów samochodu, a zawieszenie jest identyczne. Czy na pewno? Identyczne w wersjach podstawowych, ale skoro wersji jest wiele bo są różne ładowności i pojemności ładowni, to konieczne było usztywnienie zawieszenia. Ale np. Mercedes Citan Tourer ma inne, miększe zawieszenie od vana, a wiemy to m. in. stąd że Renault nie pokazało jeszcze wersji pasażerskiej.

Zaskakującą różnicą jest brak w ofercie Mercedesa systemu drzwi Sezam. Może kiedyś ?

Większość tych rzeczy wiedziałem zanim jeszcze wsiadłem do Citana w porcie w Hamburgu. Nowy kokpit też różni się wyraźnie, wspólny jest tylko daszek nad zegarami przed kierowcą i obudowa dźwigni zmiany biegów. Chcąc wprowadzić więcej swojego DNA, Mercedes inaczej rozdzielił górną część deski rozdzielczej od dolnej, a swój słynny ekran MBUX zamontował wyżej niż Francuzi swój wyświetlacz. Zamiast trzech prostokątnych klasycznych dysz powietrza widzimy duże okrągłe mercedesowskie. Kierownica jest wprost ze Sprintera, razem z bogatymi panelami przełączników do regulowania funkcji pojazdu. Ale też, uwaga, Citan dostał słynny renówkowy zamykany schowek między fotelami, jako opcja.

Pojeździłem po Hamburgu i okolicach. Ponieważ samochód ma takie same zespoły napędowe i zawieszenie, z tej strony różnic nie można było oczekiwać. Dla mnie taką różnicą jest MBUX czyli system multimedialny obsługiwany albo z ekranu na środku albo z kierownicy.

Być może część kierowców uzna, że ten pożyczony ze Sprintera system jest lepszy, na pewno jest bogatszy w funkcjonalności. Jednak dla kierowcy który dawno nie jechał żadnym Mercedesem pierwsze godziny są trudne, bo poświęcone na naukę obsługi. Nie wszystkie rozwiązania są całkiem intuicyjne.

Nawet te delikatne urządzenia „touch control” na kierownicy u nie przyzwyczajonych wywołują odruch oporu. Czasem skóra na palcach jest zniszczona albo śliska, wtedy operowanie „głaskaczem” jest trudne. Natomiast jest faktem że po nauczeniu się systemy odkrywamy satysfakcję z wielości różnych informacji która możemy wprowadzać na ekran, zaczynając od chwilowego zużycia paliwa w postaci ruchomego okręgu albo informacji systemu bezpieczeństwa Attention Assist.

Są też dostępne rozwiązania typu Mercedes Connect, znane kierowcom obznajomionym z osobówkami ale nieznane całej reszcie. Jak to jest z tymi komendami głosowymi, ze słynnym asystentem głosowym Hej Mercedes który ma rozumieć 28 języków ? Na targu rybnym w porcie Hamburg wyłączyłem nawigację (Trafic Live) i chciałem przy pomocy Hej Mercedes zażądać nawigowania do bazy po drugiej stronie portu. Kilka prób nie powiodło się, więc wpisałem na MBUX ulicę i poszło gładko.

Citan, tak w wersji benzynowej jak wysokoprężnej jest cichutki bo dostał pakiet wyciszeń zaczynając od grubszych szyb. I jak przystało na Mercedesa, ma potężną ilość systemów bezpieczeństwa, niektóre naturalnie w opcji. A ponieważ Citan, jak sama nazwa głosi, jest przeznaczony głównie do miasta, gdzie jest tłoczno, systemy te są bardzo pomocne, bo radary pomagają unikać kolizji i stłuczek. Człowiek jest sprawny, ale gdy koncentruje się na tym co się dzieje np. z tyłu, to może nie zauważyć rowerzysty nadciągającego z innej strony. Czujniki naprawdę się przydają.

Poniżej garść najważniejszych danych o Citanie.

Napęd zapewniają te same silniki, które ma francuski kuzyn, ale i te same, które widzimy w wielu osobówkach Mercedesa. To trzy diesle 1,5 w poziomach mocy 75, 95 i 116 KM i dwa aluminiowe silniki benzynowe M200 o poj. 1.3 litra i mocy 102 lub 131 KM. Do tego manualne skrzynie 6 stopniowe.

Ładowność Citana Panel Van zaczyna się od 750 kg, a objętość bagażowa wynosi do 2,9 m 3, mierzona zgodnie z normą VDA. W przestrzeni ładunkowej dwie europalety mieszczą się w poprzek jedna za drugą. Jego uciąg wynosi 1,5 tony.

Aż siedem poduszek powietrznych jest standardowo na pokładzie: Citan Panel Van jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych (przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki nadokienne i poduszki boczne na klatkę piersiową). Tymczasem Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną.

W nowym Citanie opcjonalnie dostępne są reflektory LED High Performance. Dzięki temperaturze barwowej 5500 kelwinów światło LED jest bardzo zbliżone do światła dziennego (6500 K).

Silnik wysokoprężny o mocy 85 kW do furgonetki jest wyposażony w funkcję overpower i overtorque, która na krótko może zapewnić do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego. Asystent hamowania (standard w Citanie Tourer; opcjonalny w Citanie Furgon) może drastycznie skrócić drogę hamowania w sytuacji awaryjnej. Przy prędkości 120 km/h szybszy czas reakcji pozwala skrócić dystans o sześć metrów .

Nowy Citan może być wyposażony w dwoje drzwi przesuwnych, które oferują otwór wynoszący 615 milimetrów. Wysokość to 1059 milimetrów.

Długość samochodu to 4498, szerokość 1832 a wysokość 1859mm.

Początek strony