Czy największym hitem targów IAA Transportation 2024 była Tesla Semi? Odwiedzający tłumnie oblegali Semi na stoisku Tesli i ustawiali się w kolejce godzinami, aby się nim przejechać.
Co ciekawsze, w końcu wiadomo, ile waży Semi. Wersja o „standardowym zasięgu” (zasięg 500 km) waży do 9000 kg, a wersja o „dużym zasięgu” (zasięg 800 km) do 10 500 kg. Dane te dotyczą amerykańskiej wersji Semi, ale prawdopodobnie będą takie same w przypadku wersji europejskiej, powiedział Dan Priestley, szef programu Semi w Tesli, dla TTM.nl
Tesla ostrożnie patrzy na Europę jako na rynek dla Semi, marka wciąż poszukuje personelu do przygotowania wejścia na rynek. Na targach IAA Transportation, Tesla Semi 6×4 była, według Tesli w „europejskiej specyfikacji”, aby przedstawić potencjalnym klientom ciężarówkę, która jest głównie uwielbiana online. To z pewnością się udało, chociaż z pewnością było równie wielu „fanów” Tesli, których można było dostrzec.
W przemówieniu otwierającym na targach IAA Transportation Dan Priestley odniósł się do doświadczeń z Semi w Ameryce. „PepsiCo przeprowadziło w zeszłym roku demonstrację, która objęła ponad 1700 kilometrów w ciągu zaledwie 24 godzin, częściowo dzięki wdrożeniu ładowarek megawatowych” — powiedział. Koszty eksploatacji Semi, które obecnie wdrażamy, są niższe niż w przypadku tradycyjnych ciężarówek. Obecnie ciężarówki zużywają około 100 kilowatogodzin na 100 kilometrów . Liczba ta ulegnie dalszej poprawie wraz z pojawieniem się wersji Semi o dużej objętości. Kluczem jest wydajność, ponieważ prowadzi ona do niższej masy akumulatora, niższych kosztów i ostatecznie lepszych wyników ekonomicznych dla klienta”.
Priestley wydawał się doskonale świadomy, że Europa to nie Ameryka. „Oczywiście z dumą prezentujemy tutaj nasze wyniki. Jeśli chodzi o Europę, rozumiemy, że nie jest to rynek jednostronny. Kraje są różne, klienci mają różne potrzeby i nie możemy się doczekać, aby opracować ciężarówki, które konkretnie odpowiadają różnorodnym potrzebom naszych klientów”.
Podczas swojej prezentacji pokazał masę własną Tesli Semi. Jest to niezwykłe, ponieważ Tesla nie złożyła żadnych oświadczeń na ten temat od czasu pierwszej prezentacji Semi. Masa netto wynosi mniej niż 9000 kg dla wersji o standardowym zasięgu (500 km) i mniej niż 10 500 kg dla wersji o dużym zasięgu (800 km). „Ważne jest, aby wiedzieć, że od pierwszego dnia zaprojektowaliśmy Semi jako jeden z najlepszych produktów na rynku. Przedstawione tutaj liczby, zwłaszcza te dotyczące masy, opierają się na obecnym stanie wiedzy technicznej, ale ulepszenia nadchodzą. Co więcej, nie obejmują one wyjątków, takich jak wyjątki dotyczące masy. W rzeczywistości jesteśmy przekonani, że istnieją dalsze możliwości dalszego zmniejszenia masy”. Czy dotyczy to również rynku europejskiego, chcieliśmy się dowiedzieć, i na szczęście Priestley był skłonny porozmawiać z TTM.nl krótko po swojej prezentacji. „Semi opiera się na globalnie opracowanej platformie, więc widzimy, że wiele amerykańskich specyfikacji jest przenoszonych na platformę europejską. Myślę więc, że te masowe liczby będą prawdopodobnie w miarę poprawne, ale z czasem będziemy dojrzewać i po prostu upewnimy się, że mamy właściwe liczby i właściwy produkt dla naszych klientów tutaj w Europie.'
Czy nadaje się do Europy?
Na targach IAA Transportation były obecne dwa modele Semi. Jeden na stoisku, a drugi podczas jazd testowych w hali 11. Odwiedzający nie mogli sami prowadzić, ale mogli jechać razem. Oba samochody ciężarowe miały specyfikację 6×4, z dwoma silnikami na drugiej osi i jednym silnikiem na trzeciej. Tesla na razie nie podaje żadnych informacji o mocy i pojemności akumulatora. Obecni pracownicy Tesli powiedzieli nam, że intencją jest, aby europejska wersja Semi była również sprzedawana jako 6×4. To rodzi pewne pytania, ponieważ gdy zmierzyliśmy Semi na stoisku, doszliśmy do wniosku, że ma długość około 7,50 m i rozstaw osi około 429 cm. Czy więc zmieści się za nim przyczepa o długości 13,60 m? Jednak Tesla z zainteresowaniem przygląda się nowej europejskiej dyrektywie dotyczącej rozmiarów i ciężarów i twierdzi, że pozwoli ona również na jazdę w Europie pojazdem 6×4 z przyczepą o długości 13,60 m. „Ale tak naprawdę jest za wcześnie, aby mówić o wszystkich tych specyfikacjach i zastosowaniach” — mówi Priestley. 'A także kiedy dokładnie to wejście na rynek nastąpi. Załóżmy, że kiedy nadejdzie czas, będziemy mogli zaoferować klientom Semi w możliwie najbardziej użytecznej formie, oczywiście wystarczającej do europejskiego prawodawstwa. Ale najpierw chcemy pokazać odwiedzającym, czym właściwie jest Semi, dać im przedsmak wszystkiego, co wkrótce będziemy mogli im zaoferować.'
Jechałem Semi przez bardzo krótki czas. Podczas tej krótkiej jazdy (okrążenie przez halę 11) kilka rzeczy rzuca się w oczy. Po pierwsze: przyspieszenie. Jest imponujące, ale… bez naczepy . Przyczepa. Miejsce kierowcy jest centralnie umieszczone w kabinie. Kabina jest jednak zwężona, więc oba okna boczne nie są poza zasięgiem kierowcy, jak to ma miejsce na przykład w ciężarówce Windrose. Kierownica i elementy sterujące wyglądają tak samo jak w samochodach osobowych Tesli. Również imponujący jest promień skrętu. Według Tesli jest on taki sam jak w Modelu Y, a mianowicie 12,1 metra . Dzięki temu spełniałby on wytyczne dotyczące dłuższych ciężarówek elektrycznych. Maksymalna masa Semi wynosi 40 ton , a Tesla, zapytana o to, nie może jeszcze nic powiedzieć o możliwej 50-tonowej wersji na rynek holenderski.
Tyle pytań pozostaje bez odpowiedzi, ale po siedmiu latach czekania przynajmniej wiemy, ile waży Semi. Miejmy nadzieję, że nie będziemy musieli czekać kolejnych siedmiu lat, zanim Semi faktycznie powstanie.
Arjen Velthoven