Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Lokalnie neutralne pod względem emisji CO 2 ciężarówki Daimler Truck pomyślnie ukończyły przejazdy  demonstracyjne na wysokości 1560 m n.p.m. w samym sercu Tyrolu.

Pojechały  dwa prototypowe warianty ciężarówki  Mercedes-Benz GenH2 z napędem na ogniwa paliwowe zasilane wodorem oraz elektryczny ciągnik Mercedes-Benz eActros 300, zbliżony do poziomu produkcyjnego, do transportu dystrybucyjnego. Dzięki tym pojazdom Daimler Truck demonstruje, że obie technologie napędowe  mogą optymalnie pokryć różne przypadki zastosowań dla klientów. Aby osiągnąć ten cel, firma wyraźnie wyznaczyła swój strategiczny kurs i konsekwentnie realizuje dwutorową strategię elektryfikacji swojego portfolio zarówno w przypadku napędów akumulatorowych, jak i wodorowych.

Dr Dalibor Dudic, szef projektów pojazdów Mercedes-Benz Trucks, Daimler Truck: „Układy napędowe oparte na wodorze i akumulatorach są niezbędne do zapewnienia całkowicie bezemisyjnego transportu w przyszłości. W transporcie dystrybucyjnym akumulatorowy eActros jest już w użyciu regularnie użytkowany przez wielu klientów w całej Europie.Dzięki eActrosowi LongHaul jesteśmy na prostej drodze do produkcji seryjnej w planowalnym transporcie dalekobieżnym. W drugiej połowie dekady pojawi się seryjna wersja naszej ciężarówki GenH2 z ogniwami paliwowymi szczególnie trudne przypadki użycia. Pokazaliśmy tutaj w Tyrolu, że obie technologie napędowe mogą działać całkowicie niezawodnie i wydajnie."

Wodór możliwy w dwóch stanach skupienia

Daimler Truck wysłał dwa prototypowe warianty swojej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 w trasę po Tyrolu. Przez kilka dni wariant napędzany ciekłym wodorem pokonywał 70-kilometrową trasę między Innsbruckiem a przełęczą Brenner. Przełęcz Brenner, z około 2,5 milionami przejazdów samochodów ciężarowych rocznie, jest jedną z głównych arterii europejskiego transportu towarowego. Zestaw  został załadowany do łącznej masy brutto 40 ton. W tym samym czasie inny prototyp ciężarówki GenH2, napędzany gazowym wodorem, pokonał 40-kilometrową trasę między Innsbruckiem a wioską Axamer Lizum położoną na wysokości 1560 m n.p.m. Tutaj zademonstrowano rozmieszczenie ogniw paliwowych na różnych wysokościach w wymagającej topografii. Pojazd był tankowany na własnej stacji tankowania wodoru, prowadzonej przez austriacką firmę spożywczą MPREIS. We własnym zakładzie elektrolizy MPREIS produkuje ekologiczny wodór bezpośrednio na miejscu przy użyciu energii odnawialnej w siedzibie firmy w Völs i udostępnia go Daimler Truck do testów i demonstracji.

W rozwoju napędów wodorowych Daimler Truck preferuje ciekły wodór. Nośnik energii w tym stanie skupienia ma znacznie większą gęstość energii w stosunku do objętości w porównaniu z gazowym wodorem. W rezultacie można przewieźć więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg i umożliwia porównywalne osiągi pojazdu z osiągami konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla. Celem rozwoju gotowej do produkcji seryjnej ciężarówki GenH2 jest zasięg do 1000 kilometrów i więcej. To sprawia, że wóz nadaje się do szczególnie elastycznych i wymagających zastosowań, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego.

Akumulatorowo-elektryczny w dystrybucji; eActros 300 ciągnik w produkcji od jesieni

Wariant ciągnika eActros 300 przeszedł regularne i praktyczne testy użytkowe w Innsbrucku i okolicach. Pojazd jest kompatybilny ze wszystkimi popularnymi europejskimi naczepami siodłowymi, biorąc pod uwagę maksymalną dopuszczalną długość całkowitą zestawu ciągnik/przyczepa. Elektryczny ciągnik siodłowy oparty jest na tej samej technologii co eActros 300/400. Zasięg do 220 km [i]na jednym ładowaniu akumulatora. Ciągnik eActros 300 można ładować z mocą do 160 kW.  W ramach serii testów elektryczna ciężarówka pokonała już w ubiegłym roku przełęcz Arlberg w Austrii. Niektóre odcinki testów przeprowadzono na wysokości ponad 1800 m n.p.m. Produkcja seryjna ciężarówki z naczepą ma ruszyć jesienią tego roku.

Akumulatorowo-elektryczny LongHaul w produkcji seryjnej  w 2024 roku

eActros LongHaul ma zasięg około 500 km na jednym ładowaniu i ma osiągnąć dojrzałość seryjną w 2024 r. Akumulatory zastosowane w eActrosie LongHaul wykorzystują technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Charakteryzują się one przede wszystkim długą żywotnością. Akumulatory produkcyjnego eActrosa LongHaul można naładować od 20 do 80 procent w znacznie mniej niż 30 minut na stacji ładowania o mocy około jednego megawata.

Gianenrico Griffini  w czasie przejazdu GenH2 przez Brenner

Daimler Truck zobowiązał się do przestrzegania paryskiego porozumienia klimatycznego. Celem jest oferowanie wyłącznie nowych pojazdów, które są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla podczas jazdy na  głównych rynkach globalnych (UE 30, USA, Japonia) do 2039 r. Samochody ciężarowe z napędem akumulatorowym są idealnym wyborem do transportu dystrybucyjnego, jak również do transportu dalekobieżnego przy regularnym użytkowaniu na możliwych do zaplanowania trasach z odpowiednimi odległościami i opcjami ładowania. Lepszym rozwiązaniem mogą być jednak napędy wodorowe, zwłaszcza w przypadku bardzo elastycznych i szczególnie wymagających zastosowań w transporcie ciężkim i dalekobieżnym.

 

 



[i]

 

 

Początek strony