Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Od 1 stycznia 2023 r. w konsekwencji zmian strukturalnych koncernu,  na Daimler Truck Polska zmieniła się również oficjalnie nazwa dotychczasowego polskiego importera marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO.

To nie wszystkie zmiany na polskim rynku. Jednocześnie bowiem z dwóch polskich firm dealerskich: Mercedes-Benz Warszawa i Mercedes-Benz Sosnowiec wydzielone zostały obszary związane z pojazdami ciężarowymi.
Z ich połączenia powstała jedna firma dedykowana biznesowi truckowemu, która od 1 stycznia 2023 roku działa pod nazwą Daimler Truck Retail Polska
z oddziałami w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach. W nowej spółce udziały ma także Daimler Truck Polska, ale spółka pozostanie niezależnym dealerem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, FUSO i Unimog, działającym z własnym zarządem na tej samej zasadzie, co wszystkie stacje należące do autoryzowanej sieci producenta. 

Dzięki  powstaniu Daimler Truck Retail Polska klienci będą mieli do dyspozycji wzorcową stację dealerską na najwyższym poziomie. Jednocześnie sieć serwisowa w Polsce powiększyła się w ubiegłym roku o kolejne cztery autoryzowane placówki. Grupa Wróbel otworzyła dwie stacje w Słubicach i Będzieszynie k/Gdańska, firma Garcarek uruchomiła nowy obiekt w Koninie, a Gibas Truck Point w Pile swój pierwszy serwis marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO. W planach na rok 2023 jest otwarcie kolejnych dwóch obiektów autoryzowanej sieci Daimler Truck Polska, która jednocześnie należy do najnowocześniejszych w Europie.

W ubiegłym roku, mimo wielu wyzwań związanych z dotykającymi całą branżę opóźnieniami w dostawach, a także wojną w Ukrainie, Daimler Truck Polska ponownie odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży oraz wzrost udziału w rynku. – To między innymi efekt tego, że polskie firmy rewelacyjnie poradziły sobie z wyzwaniami ostatnich lat, nie odnotowaliśmy spektakularnych upadków, wręcz przeciwnie nasi przewoźnicy nadal się rozwijają – mówi Przemysław Rajewski, prezes DTP. 

Liczba nowych rejestracji pojazdów Mercedes-Benz Trucks wyniosła łącznie 6811 co stanowi 31,3% wzrostu w stosunku do roku 2021. Z kolei
w przypadku lekkich samochodów ciężarowych FUSO wzrost ten wyniósł aż 94% - ze 154 sztuk w 2021 na 300 w 2022 roku. Większą sprzedaż odnotował również Customer Services & Parts: klienci Mercedes-Benz Trucks nabyli o 12% więcej oryginalnych części zamiennych, a klienci FUSO o 27%.

Udziały w rynku Daimler Truck Polska na koniec 2022 roku wyniosły 20,6%, co z kolei stanowi wzrost o niemal 4% w odniesieniu do roku poprzedniego.

– Mimo skutków pandemii i dramatu wojny w Ukrainie udało nam się ten rok zakończyć bardzo dobrymi wynikami, myślę, że po wielu gwałtownych skokach sytuacja podaży i popytu pomału zaczyna się stabilizować, choć lista zamówień na 2023 rok jest już zamknięta – mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska. – Polski rynek w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał rozwoju, jesteśmy jednym z liderów w Europie, zaraz po Niemczech i Francji. Nasze ubiegłoroczne rezultaty należy traktować jako efekt połączonych działań po stronie sprzedaży i serwisu, a także skutecznego wsparcia marketingowego. Uważamy, że na ten wynik składa się długofalowa praca, wymagająca czasu i nakładów: na przykład przekonywanie kierowców do produktu za pomocą długoterminowych testów. W przypadku niektórych rozwiązań, tak jak kiedyś Mercedes PowerShift, a dziś MirrorCam, kierowcy potrzebują czasu za zapoznanie się z nimi. Ostatecznie jednak rezultatem jest nie tylko wysoka sprzedaż, ale także obecność na naszych drogach bezpieczniejszych, bardzo nowoczesnych i dobrze wyposażonych pojazdów.

Sukcesy Daimler Truck Polska są odbiciem strategii dążącej do coraz większej profesjonalizacji obsługi klienta użytkującego pojazdy ciężarowe. Składa się na nią najwyższej jakości produkt, a także kompleksowe, nowoczesne usługi finansowe, serwisowe i telematyczne, obejmujące cały cykl życia samochodu ciężarowego.

Liderem sprzedaży w segmencie Mercedes-Benz Trucks jest najnowszy model flagowej ciężarówki – Actros L z udoskonalonym systemem MirrorCam i licznymi udogodnieniami dla kierowcy, które podnoszą jego bezpieczeństwo i komfort.  – Należą do nich przede wszystkim najnowsza wersja Active Brake Asssist 5 montowana seryjnie oraz Active Drive Assist 2, oferowana opcjonalnie – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR. – Oba te systemy bardzo mocno ułatwiają kierowcę w jego ciężkiej i odpowiedzialnej pracy.  Dodatkowo Actros L wyposażony jest w światła LED High Performance, które również podnoszą bezpieczeństwo, poprawiając widoczność na drodze. Warto też wspomnieć o znanym już systemie Predictive Powertrain Control w wersji InterUrban, który wspiera kierowcę również na drogach lokalnych.

70 egzemplarzy  pojazdu Actros L w ramach już trzeciej edycji programu ShowTruck trafiło w 2022 roku do dealerów w całym kraju tak, aby każdy chętny mógł osobiście sprawdzić i poznać jego zalety. Łącznie
w samym 2022 roku odbyło się 2500 testów na dystansie 16 milionów kilometrów. Dodatkowo pojazd użytkuje Actros Team, czyli trójka zawodowych kierowców, którzy jednocześnie są popularnymi influencerami. – Kate TruckDriverka, Adrian Trucker Paker i ArtDrive jako czynni profesjonaliści, których opinia ma dużą wartość, przedstawiają kluczowe cechy Actrosa L spotykanym na parkingach i eventach kolegom – mówi Igor Kaczorkiewicz. – Prezentują pojazd także młodym adeptom zawodu kierowca-mechanik podczas spotkań w szkołach zawodowych w ramach wspólnych działań Daimler Truck Polska z ZMPD. W ubiegłym roku odbyło się sześć takich spotkań.

Z Actrosem powiązane jest jednocześnie szerokie spektrum usług serwisowych. Taką usługą na początku z pewnością jest Mercedes-Benz Uptime, z którą obecnie zamawiana jest ponad połowa nowych pojazdów, a także FleetBoard. Mamy jednak atrakcyjne programy – mówi Piotr Materzok - zachęcające do korzystania z oryginalnych części i naszych usług serwisowych także w kolejnych latach. Do tego dochodzi oczywiście Serwis 24 h, który jest standardem naszej sieci. Liczącej  w sumie 37 punktów.

Zeroemisyjny transport jest wyzwaniem dla całej branży, nad którym Daimler Truck pracuje od wielu lat, nie tylko na własną rękę, ale również zawiązując strategiczne partnerstwa.

– Uważamy, że transformacja zależy od połączenia trzech elementów: produktu, infrastruktury oraz odpowiedniego parytetu kosztów – mówi Przemysław Rajewski. – Pod względem produktu jesteśmy przygotowani:
w tym roku na naszym rynku zadebiutuje eActros, przeznaczony do ciężkiej dystrybucji lokalnej z zasięgiem 300-400 km, którego premiera miała miejsce w 2021. W ubiegłym roku Daimler Truck zaprezentował też eEconica, pojazd komunalny z napędem elektrycznym. Otrzymaliśmy także na ostatnich targach IAA w Hannowerze bardzo ważną dla nas nagrodę Truck Innovation Award za eActrosa Long Haul – ciężarówkę do transportu dalekobieżnego
z zasięgiem ok. 500 km. Kolejnym naszym pojazdem, który budzi ogromne zainteresowanie i nadzieje, jest GenH2 Truck z napędem wodorowym, umożliwiającym pokonanie dystansu powyżej 1000 km.

Rok 2023 przyniesie też elektryzujące premiery w Polsce. – W tym roku zdecydowaliśmy się rozpocząć sprzedaż eActrosa, eEconica oraz eCantera na polskim rynku – mówi Igor Kaczorkiewicz.

Jak podkreślił Przemysław Rajewski, infrastruktura i ładowanie elektrycznych ciężarówek to kwestia, która budzi wciąż dużo wątpliwości, ale nie powinny one dotyczyć jedynie szybkości i mocy ładowania, a inteligentnego zarządzania nim na podstawie realnych potrzeb. – Nie możemy sprzedawać samego produktu, musimy połączyć go z całym ekosystemem usług zarządzania nimi. Może się okazać, że np. dla wielu firm bardziej opłacalne będzie ładowanie wolniejsze. 

Ostatni, najtrudniejszy element to parytet kosztów – samochody elektryczne są droższe w zakupie i popyt na nie w dużym stopniu będzie zależał od polityki wsparcia rządowego, która różnie wygląda w różnych krajach.
W Polsce na razie pojazdy ciężarowe są wyłączone z programu „Mój elektryk”. – Budzi to naszą obawę, że Polska, obecnie wiodący przewoźnik
w Europie, może stracić tę pozycję, jeśli nie zdążymy na czas z transformacją, która jest nieuchronna. Musimy przygotować na to polskie firmy, lobbować za zmianami regulacji. Dlatego pracujemy nad tym problemem wspólnie z różnymi partnerami, m.in. ZMPD – podkreśla Przemysław Rajewski.

Zgodnie z deklaracją Daimlera do 2039 roku koncern będzie wprowadzał do sprzedaży pojazdy wyłącznie zeroemisyjne. To oznacza, że w roku 2030 wolumen pojazdów zeroemisyjnych i spalinowych powinien się zrównać. – Te siedem lat musimy wszyscy wykorzystać na intensywną pracę, która przygotuje nas na zmianę, na wdrożenie tych produktów. Polska jest kolejnym krajem, w którym będziemy to robić począwszy od rozpoczynającego się właśnie roku – podkreśla Piotrek Urban.

Początek strony