Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

‎Navistar jest jednym z wiodących na świecie producentów samochodów ciężarowych, autobusów i silników. Ziarno zostało zasiane w 1831 roku na polach uprawnych Wirginii.

Rozpoczęła się podróż przez burzliwą historię firmy zajmującej się mobilnością.‎ ‎Gdzie szukać korzeni Navistara? Musimy cofnąć się o prawie 200 lat, aby je odkryć. Do farmy położonej wśród zielonych wzgórz hrabstwa Rockbridge w stanie Wirginia.Sześć tygodni ciężkiej pracy w warsztacie kowalskim na farmie Walnut Grove jego rodziców w Wirginii – to wszystko, co zajęło 22-letniemu Cyrusowi McCormickowi wynalezienie urządzenia ważnego dla żniwiarza. Zbudował kołowrotek, który pchał łodygi zboża w takie miejsce, aby wzajemne ostrza tnące mogły je przeciąć jednym pociągnięciem. Cyrus musiał być z siebie bardzo dumny. Wcześniej jego ojciec Robert spędził 15 lat próbując i nie udało mu się zbudować takiej maszyny , kosiarki ciągniętej przez konie. Cyrus z powodzeniem zademonstrował swojego „Żniwiarza” Wirginii w 1831 roku. Maszyna zastąpiła sześć tuzinów rąk do pracy w gospodarstwie – i rozpoczęła proces mechanizacji rolnictwa. Położył również podwaliny pod historię Navistar. Zanim jednak pierwsze ciężarówki mogły zjechać z linii produkcyjnej, rodzina McCormick miała jeszcze kilka pól do zaorania.

‎W 1851 roku Francuska Akademia Nauk powitała Cyrusa McCormicka jako członka, chwaląc go za to, że zrobił "więcej dla sprawy rolnictwa niż jakikolwiek inny żyjący człowiek". Jednak maszyna Virginia Reaper zawdzięcza swój sukces niestandardowemu marketingowi, a także pomysłowej konstrukcji. McCormick dokładnie wiedział, czego potrzebują rolnicy, sam będąc jednym z nich. Wykazując silną przenikliwość biznesową, wprowadził gwarancję na produkt po raz pierwszy w 1842 roku, był pierwszym, który zaoferował plan odroczonych płatności w 1871 roku i zorganizował swoją sprzedaż za pośrednictwem sieci skrupulatnie wyszkolonych przedstawicieli w całym kraju, która przekształciła się w pierwszy na świecie model biznesowy franczyzy na początku 1880 roku.‎Kiedy McCormick zmarł w 1884 roku, jego kosiarki były już używane w 82 krajach na całym świecie. Jego najstarszy syn Cyrus Jr. przejął firmę i w 1902 roku połączył McCormick Harvesting Machine Company z kilkoma innymi producentami, w tym Deering Harvesting Company (wcześniej jej największym konkurentem). Z tego wyłonił się International Harvester. Do 1910 roku nowo utworzone przedsiębiorstwo stało się czwartym co do wielkości w USA, z produkcją w Szwecji, Niemczech, Rosji i Australii. I nadal wyznaczał kamienie milowe w technologii rolniczej - na przykład ciągnik Farmall wprowadzony na rynek w 1924 roku, który początkowo został zaprojektowany tak, aby idealnie pasował do rzędów posadzonej kukurydzy, pszenicy lub soi.‎‎Późniejszy rozwój technologiczny w International Harvester wykraczał poza maszyny rolnicze. Utalentowany inżynier Ed Johnston zaprojektował pierwszy silnik benzynowy firmy (1904) i umieścił koła zarówno pod pierwszym samochodem (1907), jak i pierwszą ciężarówką (1909). Pickup o nazwie "Auto-Wagon" miał ładowność prawie 400 kilogramów i był punktem wyjścia dla marki International Truck, pod którą Navistar sprzedaje dziś swoje flagowe pojazdy.‎‎International Harvester ustanowił kamień milowy w 1915 roku wraz z pierwszym autobusem szkolnym firmy. Dziś żółte autobusy pozostają sercem amerykańskiego systemu szkolnego jako jego logistyczne podstawy. Wraz z hamburgerami, baseballem i Wielkim Kanionem, są tym, o czym myślisz, gdy myślisz o Ameryce.

Inżynierowie z International Harvester zrewolucjonizowali budowę silników ciężarówek, gdy przyjęli zastosowanie mokrych tulei cylindrowych, co znacznie uprościło naprawę silników. Po raz pierwszy zastosowano je w ciężarówce Model H i ciągniku Model 8-16. A pojazdy z solidnych modeli ciężarówek 54, 74, 94 i 104 z 1920 roku odegrały rolę w budowie części sieci metra w Nowym Jorku. Później International Harvester został wybrany jako wyłączny dostawca ciężarówek do budowy zapory Hoovera, która rozpoczęła się w 1931 roku.‎

‎International Harvester szybko wysunął się na szczyt branży samochodów ciężarowych. Począwszy od 1960 roku, firma stała się największym amerykańskim producentem ciężarówek z krótkimi kabinami w stylu kabiny nad silnikiem, takimi jak te używane obecnie w Europie. Do połowy 1970 roku International Harvester wyprodukował ponad pięć milionów ciężarówek i pięć milionów ciągników. Firma zatrudniała 125 000 osób i prowadziła 47 zakładów produkcyjnych na całym świecie.‎

Wywrotka Navistar z 1986 roku.‎

Potem jednak boom się skończył. International Harvester popadł w kryzys, a restrukturyzacja stała się nieunikniona. W 1982 roku firma zbyła swoją działalność w zakresie maszyn budowlanych. Dwa lata później sprzedała swoje rolnicze ramię i nazwę International Harvester. Wreszcie, ponad półtora wieku po założeniu, firma zmieniła nazwę na Navistar w 1986 roku. Od tego czasu jej podstawowa działalność polegała na rozwoju i produkcji samochodów ciężarowych, autobusów i silników. Koncentrując się na tych obszarach, które do dziś pozostają znaczące, firma była w stanie uzyskać swój sukces. Działalność Navistar rozwinęła się w wyniku ukierunkowanych przejęć, na przykład zakupu producenta autobusów American Transportation Corporation, lepiej znanego jako AmTran. A także dzięki innowacyjnym ciężarówkom, takim jak seria ProStar, która wyznaczyła nowe standardy zarówno pod względem aerodynamiki, jak i efektywności paliwowej, gdy miała swoją premierę w 2007 roku.

Teraz, gdy Navistar dołączył do TRATON GROUP, z którą ma strategiczne partnerstwo od 2016 roku, firma rozpoczyna nowy, owocny rozdział w swojej 190-letniej historii.‎

 

Początek strony