Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Rodzina naczep chłodni Krone może się teraz pochwalić trzema rodzajami agregatów ale o nich później, bo sam pojazd został mocno poprawiony.

Cool Liner nadal wykorzystuje solidne, pełnej długości podwozie wyposażone w podłużne belki w kształcie podwójnej litery T i dodatkowe ukośne wzmocnienia z tyłu. Podwozie pochłania energię uderzenia, która występuje w kontakcie z rampami, chroniąc w ten sposób nadbudowę. Nowa koncepcja ochrony tylnego podwozia dodatkowo zwiększa ochronę nadbudowy. W przyszłości klienci będą mogli wybierać spośród rozbudowanego systemu modułowego, aby zoptymalizować system ochrony przed uderzeniami. Oprócz szeregu wytrzymałych odbojników gumowych dostępne są również amortyzujące rolki stalowo-plastikowe. Jest opcja użycia odb ojników mocowanych pionowo. No i między odbojami można założyć 3 czujniki odległości z czego dwa nakierowane na wykrywanie samej rampy. W razie potrzeby pojazd można również doposażyć w indywidualne modyfikacje wyposażenia ochrony przed siłami występującymi przy kontakcie bez konieczności dostosowywania podwozia. System można również wyposażyć w opcjonalne monitorowanie obszaru tylnego ze zintegrowanym, automatycznym hamowaniem pojazdu. Pakiet wyposażenia uzupełniają opcjonalne przykręcane pierścienie promowe.
Nowa, choć wprowadzana na rok przed wejściem w życie nowych przepisów EU, jest konstrukcja osłony przeciwwjazdowej z tyłu. To teraz 3 moduły (belka, mocowanie, osłona) skręcane dla uproszczenia ewentualnych napraw powypadkowych.


Niezauważalna z zewnątrz jest zmiana polegająca na wykorzystaniu zupełnie nowej drabinki po prawej stronie. Jest ona teraz szersza, ma większe stopnie i istotnie powiększoną platformę górną. Poprawia to komfort korzystania z drabiny a do tego dochodzi nowy mocniejszy uchwyt w naczepie.


Krone przygotowało także nowe uszczelki drzwi, które z jednej strony lepiej uszczelniają zamknięcie a z drugiej zmniejszają siły potrzebne do otwarcia drzwi. Można je poznać po niebieskim kolorze. Skoro mowa o drzwiach, niżej umocowano uchwyty (klamki) ich zamków, co skutkuje mniejszym wysiłkiem, gdyż spece od ergonomii udowodnili, że czym niżej uchwyt, tym wygodniejsze otwieranie.

W środku naczepy sporo zmian, choć trzeba o nich usłyszeć przed oględzinami. Krone oferuje teraz opcjonalną, całkowicie przeprojektowaną płytę osłaniająca ścianę przednią i komponenty systemu chłodzącego. Jest teraz wykonana z płyty termoplastowej z profilami aluminiowymi i otwiera się lekko na bok. Ma 75 zamiast 100mm i jest skonstruowana z myślą o lepszym poprowadzeniu kanałów powietrznych w tej części naczepy. Nowa płyta ułatwia czyszczenie naczepy.
Całkowicie zmieniono również koncepcję oświetlenia przyczepy.

W przyszłości Krone zastosuje w produkcji seryjnej nowo opracowane światło LED do wewnętrznego oświetlenia Cool Liner. Poprawi to znacznie oświetlenie przyczepy, zapewniając tym samym niezbędne wsparcie dla procesów załadunku i rozładunku. Są one włączane przez otwarcie drzwi. Konturowe światła hamowania Cool Linera są montowane podczas produkcji seryjnej w części górnej ramy tylnej ramy, aby znacznie poprawić bezpieczeństwo na drodze. Opcjonalnie można je rozbudować o konturowe światła hamowania / kierunkowskazy i / lub migające boczne światła pozycyjne. Nowe, opcjonalne oświetlenie otoczenia tylnej części pojazdu zapewnia również maksymalną łatwość obsługi i bezpieczeństwo. Przy okazji, zmieniono w okablowaniu połączenia, bo z praktyki wynikało że zdarzają się awarie w tych miejscach.


Ponadto nowy Cool Liner ma koncepcję dwupokładowej szyny mocującej zintegrowanej z nadbudową. Sprawdziło się to tysiąckrotnie w terenie, między innymi dlatego, że jest niezwykle łatwe w czyszczeniu (dzięki otwartej konstrukcji). System obejmuje zarówno ciągłą szynę mocującą na dole, jak i dzielone szyny mocujące pomiędzy dwupokładowymi szynami prowadzącymi.
Coraz częściej przewoźnicy biorą chłodnie wielotemperaturowe, a więc ze ścianą (grodzią) dzielącą IsoWall.

Po przeprojektowaniu, nowa ściana przetestowana zgodnie z normami ATP, może być umieszczona na całej długości pojazdu. Innowacyjna technologia zawiasów sprawia, że otwieranie i zamykanie jest łatwe. To ważne bo oprócz wagi istotne jest zasysanie powietrza z części zamkniętej (vacuum) utrudniające manewry. Przy technice zawiasu z balansem ważne jest także to, że podniesiona gródź tworzy wolną przestrzeń ważną przy wyładunku niektórych towarów. Nic nie wystaje i nie przeszkadza. Założono zresztą dwa nowe, mocne uchwyty do otwierania. Nowa technologia instalacji zapewni również operatorom elastyczność podczas montażu dodatkowego parownika.

Standardowa telematyka Krone KSC ProPlus Cool pasuje do wszystkich pojazdów chłodniczych serii Cool Liner i jest w standardzie. System oferuje monitorowanie lokalizacji, drzwi, danych eksploatacyjnych, temperatury chłodzenia, agregatu chłodniczego, stanu sprzęgu i komunikatów o błędach z układu hamulcowego. Ponadto obsługuje całe zarządzanie dokumentami za pośrednictwem sieci WLAN. Na przykład oznacza to, że zarówno dyspozytor, jak i kierowca mogą łączyć się z Krone Telematics Box za pośrednictwem sieci WLAN i pobierać żądane dane.
Cool Liner oferuje elastyczne i optymalne opcje dostosowywania do każdego zadania transportowego. Na przykład elektroniczne sterowane zawieszenie pneumatyczne znacznie przyspiesza i upraszcza załadunek i rozładunek na rampie. Kontrola poziomu, którą można opcjonalnie obsługiwać na przykład z kabiny, zapewnia, że podłoga przyczepy i rampa są utrzymywane na tej samej wysokości, niezależnie od aktualnej sytuacji załadunku lub dodatkowego ciężaru wózków widłowych wchodzących do pojazdu.
Niezwykle cenną funkcją jest również system Krone DWC (Dynamic Wheel Base Control). Technologia DWC umożliwia automatyczne zmniejszenie rozstawu osi podczas pokonywania zakrętów poprzez zmniejszenie obciążenia trzeciej osi naczepy, optymalizując w ten sposób wydajność skrętu.
Zapomniałem o agregatach ? Nie da się, bo trzy różne chłodnie stały na zewnątrz Forum demonstrując swoje możliwości.


Oprócz klasycznego agregatu z silnikiem diesla, Krone proponuje system (opracowany wspólnie z Carrierem, ale i z holenderskim THT), chłodzenia elektrycznego pokazany już przed rokiem. Z zewnątrz naczepa wygląda podobnie ale ponieważ nie ma silnika diesla w agregacie, jest ekologiczna i ma kilka innych zalet. Agregat nie hałasuje i nie kopci, nie wydziela ciepła. No ale trzeba na postoju podłączyć układ do gniazda 380V. A w czasie jazdy? Tu przydają się osie Valx z systemem odzysku energii. Przy zwalnianiu zestawu odzyskiwany prąd kierowany jest do baterii 17.5 kWh (waży ok 300kg,obok schowka na palety). Oczywiście kierowca musi uważać na poziom prądu by agregat nie został wyłączony. Ekologiczne naczepy są testowane.


Przy okazji, brak silnika diesla w agregacie ma jeszcze inną zaletę, powoduje zmniejszenie nacisku na siodło.
Następna propozycja to Celsineo czyli nowa marka chłodnicza należąca do Krone i Liebherra, a polegająca na użyciu trzech osobnych układów chłodniczych zamiast jednego. Bo silnik nadal jest jeden, ale układy (moduły) są osobne trzy i jeden może działać na prąd czyli na postoju podłączamy go do gniazda i wyłączamy agregat. Jeden moduł wystarczy na utrzymanie temperatury na postoju. Pokazany przed rokiem przechodzi testy w kilku firmach transportowych, ma wiele zalet, np taką że chłodni wcale nie trzeba okresowo rozmrażać co zwykle zajmuje czas. Samo schładzanie też jest szybsze.

 

Początek strony