Drugi w Europie producent naczep ma kilka grup produktów, ale najpopularniejsze są rodziny Profi Liner i Mega Liner, w których teraz New Generation wprowadza sporo zmian.
Podobieństwa mniejszej Profi i większej Megi są zauważalne bo wynikają z modułowej filozofii produkcji, a teraz z zastosowania nowej koncepcji podwozi. Czyli spawanej ramy, a z przodu i z tyłu nowych, produkowanych w firmie stalowych komponentów: ściany przedniej i portalu drzwiowego tylnego. To że Krone sam przygotowuje te dwa ważne elementy, to z jednej strony biznesowy strzał w dziesiątkę a i wyższa jakość dzięki zrobotyzowanemu procesowi produkcji dającemu większą precyzję i powtarzalność. Komponenty są ocynkowane, więc odporne na korozję.
Nad naczepą Profi można założyć dach odsuwany albo Krone albo Edscha. Ponieważ poprawiono odsuwanie kurtyn, łatwiej teraz dostać się do ładowni. Niezależnie od stalowych pasków w kurtynach, na końcu zastosowano wstawki usztywniające, zapobiegające „ fruwaniu” przy niedokładnym zapięciu na tylnych słupkach.
Wśród nowych elementów niekiedy różniących się nieznacznie od poprzednich wersji, prawie wszystkie są teraz ocynkowane a niektóre potem zabezpieczane procesem KTL , tak jak całe podwozie.
Dzięki nowemu podwoziu naczepa Profi moż być o ok. 150 kg lżejsza, mimo iż nie straciła nic na nośności i wytrzymałości. łaga gotowej naczepy wynosi zatem ok 5700 kg. Rozróżnić nową Profi można zaglądając na podłużnice ramy bo mają one teraz więcej otworów, nie w celu zmniejszenia masy ale ułatwienia życia przy montażu każdego dodatkowego wyposażenia. Otwory pomagają zainstalować każdy sprzęt w pożądanym miejscu.
Nowa ściana czołowa, poza mocniejszą konstrukcją ma nowy kształt górnej części, m. in. po to, by ułatwić operacje z zachodzącym tam fragmentem dachu. Tak jak w większej Medze zabezpieczająca przed wjazdem belka z tyłu oraz podpora oświetlenia są teraz osobnymi skręcanymi elementami galwanizowanymi.
Nie jestem pewien czy Profi Liner dostanie tak jak inne naczepy nową drabinkę tylną, ale zapewne tak bo na tym polega modułowa budowa produktów marki z Werlte.
Mega Liner
Krone dokonał przeglądu swojej gamy Mega Liner, która jest niezwykle popularna we wszystkich transportach objętościowych, i dodatkowo ulepszył ją pod kątem szerokiej gamy zastosowań. Mega Liner Comfort wyposażony jest teraz w szybko zwalnianą plandekę i hydraulicznie podnoszony dach, co umożliwia dostawę w trybie just-in-sequence w sektorze motoryzacyjnym. Plandeka zabezpieczająca Safe Curtain pomaga w szybkim i bezpiecznym załadunku i rozładunku podczas transportu objętościowego o wysokiej częstotliwości. Najnowszą atrakcją jest przeprojektowane rozszerzenie tylnej szerokości Mega Linera dla bardzo szerokich towarów.
Nowe rozszerzenie z tyłu umożliwia teraz o 1000 mm (po 500 mm na bok) większą szerokość załadunku, zwiększając całkowity prześwit do ok. 3480 mm. Kierowca rozpoczyna rozszerzanie tylnej części pojazdu, po prostu otwierając boczne kurtyny, dach, tylne drzwi i tylną ścianę. Jednostka sterująca jest chroniona i łatwo dostępna za zespołem osi.
Podobnie jak w przypadku nowego Profi Linera, firma Krone zdecydowała się na spawaną ramę drabinową z belkami wzdłużnymi na całej długości i profilowanymi belkami poprzecznymi w nowej, ulepszonej koncepcji podwozia. Taka konstrukcja umożliwia zastosowanie mniejszych płyt podłogowych, co z kolei ułatwia naprawy. Płyty są mocowane trwale elastycznym, wysokowydajnym klejem, który zapewnia wyjątkową szczelność.
Każdy Mega Liner jest standardowo wyposażony w podniesioną podłogę w przedniej części. Płyta przednia ze sklejki przykręcana jest do ściany przedniej, zapewnia dodatkową ochronę i stabilność. Ściana przednia jest mocno przykręcona do ramy. Wzmocnione, wstępnie ocynkowane, słupki narożne zapewniają optymalne połączenie z podwoziem, oferując jednocześnie ochronę przed uderzeniami skrzynek z towarem. Ocynkowany wspornik przyłącza elektrycznego i powietrza Duo-Matic zapewnia szybką i łatwą obsługę podczas sprzęgania i odczepiania pojazdu.
Podobnie jak w nowym Profi Linerze, osłona przeciw najazdowa i wspornik oświetlenia są produkowane jako oddzielne komponenty. Wersję oddzielną i przykręcaną można szybko wymienić w przypadku uszkodzenia. Ciekawa jest również nowa koncepcja modułowego tylnego zderzaka. Na przykład umożliwia klientowi szybkie i łatwe reagowanie na zmieniające się wymagania dotyczące wysokości rampy.
Nowe drzwi tylne z całkowicie ocynkowanych komponentów i z ulepszoną uszczelką drzwi są produkowane na w pełni zautomatyzowanej linii. Wpływa to na wysoką jakość i precyzję.
I wreszcie, linia Mega Liner może poszczycić się imponującą wagą. Z bezpieczną kurtyną, stabilną stalową ścianą przednią i stalową tylną bramą waży ok. 6400 kg, co czyni go liderem wśród konkurencji.
Hydraulicznie podnoszona konstrukcja dachu, w tym przyspawane ukośne usztywnienie, nowa część przednia dachu, a także nowa belka zewnętrzna Edscha Hybrid również zapewniają wysoki komfort obsługi. Firma Krone wyposażyła pojazd w nowe rolki kurtyny, które poprawiają właściwości ślizgowe. Boczną kurtynę można całkowicie otworzyć w mniej niż 30 sekund.
Nowa rama zewnętrzna Multi Lock z opcjami mocowania w odstępach co 100 mm zapewnia najlepsze zabezpieczenie ładunku. Wewnętrzna strona ramy jest ocynkowana i pokryta powłoką katodową i proszkową, co zapewnia doskonałą ochronę przed korozją. Profil został powiększony, aby zoptymalizować proces powlekania. Dodatkowe otwory podłużne zostały również zintegrowane w dolnej części ramy, aby zmniejszyć gromadzenie się brudu i wilgoci. Ponadto zamknięty profil ramy zewnętrznej Multi Lock zapewnia najlepszą możliwą szczelność w stosunku do przestrzeni ładunkowej.
Na życzenie Krone wyposaży Mega Linera w kurtynę Safe Curtain zabezpieczającą ładunek. Posiada wytrzymałe pasy ze stali w pionowych kieszeniach tunelowych z PVC zintegrowanych z bocznymi zasłonami. Zaleta: ponieważ klasyczne listwy (deski) nie są już potrzebne, nie tylko obsługa kurtyny Safe jest łatwiejsza, bezpieczniejsza i szybsza, ale także zmniejsza wagę o około 100 kg - w porównaniu z konwencjonalnymi kurtynami bocznymi. Oczywiście kurtyna Safe Curtain spełnia wymogi dyrektywy Daimler w zakresie zabezpieczenia ładunku 9.5 i jest certyfikowana zgodnie z normą EN 12642 Code XL, a także do transportu napojów.
Paski ze stali przejmują również funkcję antykradzieżową, w kierunku pionowym: jeśli kurtyna jest celowo przecinana, możliwe jest cięcie tylko do następnej taśmy ze stali sprężynowej. Naprawa kurtyny jest równie prosta, jak w przypadku standardowej kurtyny bocznej.