Volvo Trucks wprowadza dwa systemy bezpieczeństwa skupiające się na ochronie pieszych i rowerzystów. Są to systemy bezpieczeństwa nowej generacji, które mają chronić narażonych na niebezpieczeństwo użytkowników dróg.
System Volvo Active Side Collision Avoidance Support, to ewolucja istniejącego systemu bezpieczeństwa, do którego dodano funkcję aktywnego hamowania. System wykorzystuje czujniki radarowe do wykrywania zbliżających się rowerzystów, dzięki czemu może ostrzec kierowcę, a w razie potrzeby może teraz również aktywnie hamować ciężarówkę, aby uniknąć kolizji z rowerzystami podczas skręcania w stronę pasażera.
„Samochody ciężarowe biorą udział w 15 procentach śmiertelnych wypadków drogowych, a ruch miejski może być wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonego kierowcy ciężarówki, mówi Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. „W Volvo Trucks nieustannie pracujemy nad poprawą bezpieczeństwa naszych ciężarówek, aby chronić zarówno kierowcę, jak i innych użytkowników dróg. Ten system bezpieczeństwa, mający na celu ochronę rowerzystów w środowisku miejskim, stanowi jedną z naszych najnowszych innowacji, która przybliży nas o krok do naszej długoterminowej wizji zerowej liczby wypadków z udziałem ciężarówek Volvo”.
System aktywnego wspomagania zapobiegania kolizjom bocznym będzie dostępny dla klientów od listopada 2024 r. w modelach Volvo FH, FM i FMX na wszystkich rynkach świata.
Wyprzedza on o kilka lat przepisy prawne.
Drugim systemem jest system ostrzegania przed kolizją nowej generacji z awaryjnym hamulcem Volvo Trucks. System ten został wprowadzony po raz pierwszy w 2012 r. i od tego czasu jest stale udoskonalany. Wykorzystuje on czujniki kamery i radaru do monitorowania ruchu przed ciężarówką, a jeśli wykryje ryzyko kolizji, system jest zaprojektowany tak, aby ostrzec kierowcę, a w razie potrzeby automatycznie zahamować, aby uniknąć kolizji lub ją złagodzić.
Dzięki najnowszym udoskonaleniom system ten może wykrywać, ostrzegać i hamować nie tylko inne pojazdy, ale także pieszych i rowerzystów. Został certyfikowany zgodnie z nowymi, bardziej rygorystycznymi przepisami europejskimi dotyczącymi zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego, które nie wejdą w życie przed 2028 r. Ponadto system Volvo Trucks przewyższa nadchodzące przepisy pod względem sytuacji drogowych, które ma obejmować.
Ten system automatycznego hamowania będzie standardowym wyposażeniem wszystkich ciężarówek serii FH, FM i FMX w Europie od 2025 r., a na całym świecie będzie dostępny jako opcja.