Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

MAN Truck & Bus wezwał klientów niektórych samochodów ciężarowych i autobusów z silnikami Euro 6c typu D2676LF51-53 lub D2676LOH35-37 do sprawdzenia swoich pojazdów w specjalistycznym warsztacie MAN.

Ten wymóg serwisowy nie dotyczy wariantów silników spełniających późniejsze normy emisji Euro 6d i Euro 6e.

W bardzo rzadkich przypadkach i w niesprzyjających okolicznościach niektóre silniki wyprodukowane pomiędzy 11.2016 a 08.2019 mogą ulec uszkodzeniu, a następnie pożarowi. W wymienionych typach pojazdów, ze względu na nowe wymogi regulacyjne, zastosowano łożyska bezołowiowe. Do uszkodzeń dochodzi zwłaszcza wtedy, gdy następuje nadmierne starzenie się i zanieczyszczenie oleju silnikowego, czego skutkiem są uszkodzone elementy filtra oleju – na przykład na skutek nieprzestrzegania terminów konserwacji lub nieprawidłowo wykonanych prac konserwacyjnych.

Inne znane przyczyny takich uszkodzeń to: specjalne warunki eksploatacji, a w szczególności przekroczenie prędkości pojazdu, przedostawanie się wody (chłodzącej) do oleju silnikowego, tuning silnika, stosowanie niezatwierdzonych olejów silnikowych i ich mieszanie oraz korzystanie z serwisowych części, takie jak filtry oleju silnikowego, filtry powietrza i oleju napędowego, które nie odpowiadają specyfikacjom producenta.

Wymagane prawnie łożyska bezołowiowe z wymienionych roczników są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia i starzenie się oleju. Jeżeli terminy przeglądów i zaplanowane czynności warsztatowe nie będą przestrzegane, pierwsze przypadki uszkodzeń mogą wystąpić w pojazdach o przebiegu od 400 000 do 500 000 kilometrów. Jeżeli wszystkie zaplanowane przeglądy i wymiany oleju dla tego typu silników zostaną dotrzymane i terminowo, firma MAN nie odnotuje zauważalnej kumulacji uszkodzeń silnika, a raczej bardzo wysoki poziom niezawodności we wszystkich seriach silników przy przebiegu znacznie przekraczającym milion kilometrów w każdym roku. niektóre przypadki. Przestrzeganie zalecanych okresów międzyobsługowych ma zatem ogromne znaczenie dla niezawodności i bezpieczeństwa pojazdów. Firma MAN poinformowała o tym zainteresowanych klientów w piśmie. Od końca 2022 roku MAN kilkakrotnie informował właścicieli pojazdów, których to dotyczy, prosząc o podjęcie odpowiednich działań w warsztacie, aby zapobiec uszkodzeniom i zwiększyć wytrzymałość.

Zgodnie z informacjami przekazanymi klientom w autoryzowanych warsztatach MAN wykonano łącznie ponad 60 000 pomiarów. Odpowiada to około 50% dotkniętych pojazdów. W przypadku pozostałych pojazdów w terenie warsztaty zostały poinformowane i szczegółowo poinstruowane na temat znaczenia jakości oleju.

Ponadto wdrożono odpowiednie środki techniczne, takie jak profilaktyczna wymiana pokrywy filtra oleju, która mogła zostać uszkodzona przez przestarzały olej. Tam, gdzie jest to wymagane, ze względu na szczególnie wymagające profile użytkowania, w bezpośredniej komunikacji z klientami zainicjowano dostosowanie częstotliwości wymiany oleju do konkretnego zastosowania i inne środki.

MAN dysponuje flotą około 880 000 pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Spośród nich około 120 000 ciężarówek i ponad 5000 autobusów wyprodukowanych w latach 2016–2019 jest wyposażonych we wspomniane typy silników. W ostatnich latach przeprowadzono już działania w wielu pojazdach. Według ustaleń firmy MAN od chwili wprowadzenia wymienionych silników na rynek w populacji ogólnej doszło do 170 pożarów, które – oprócz innych możliwych przyczyn – można przypisać wspomnianemu schematowi uszkodzeń silnika. W 2024 r. miało miejsce 18 przypadków, których przyczyna leży najprawdopodobniej w opisanym schemacie uszkodzeń.

Wszystkie pożary spowodowały szkody materialne, ale nie doszło do poważnych obrażeń ciała. W ramach działań zapobiegawczych MAN ponownie zwraca się do właścicieli pojazdów, którzy w ostatnich latach nie skorzystali jeszcze z oferty serwisowej.

Zasadniczo pożary mają różne przyczyny i mogą być spowodowane zupełnie innymi czynnikami. Należy je zatem rozpatrywać indywidualnie. Monitorując produkty, MAN przywiązuje dużą wagę do uszkodzeń silnika, które w rzadkich przypadkach mogą również doprowadzić do pożaru. W najgorszym wypadku przeprowadzana jest analiza z wykorzystaniem wiedzy ekspertów i w ścisłej komunikacji z klientem.

 

Początek strony