Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Bosch pracuje nad wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji w celu dalszego ulepszania funkcji zautomatyzowanej jazdy. W tym celu Bosch i Microsoft badają możliwości współpracy i wykorzystania mocy generatywnej sztucznej inteligencji.

„Bosch pracuje nad wprowadzeniem do pojazdu nowego wymiaru zastosowań sztucznej inteligencji” – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu firmy Bosch. Oczekuje się, że generatywna sztuczna inteligencja umożliwi pojazdom ocenę sytuacji i odpowiednią reakcję, dzięki czemu użytkownicy dróg będą jeszcze bezpieczniejsi.

Obie firmy przewidują, że współpraca przeniesie wydajność funkcji zautomatyzowanej jazdy na wyższy poziom.  Aby to osiągnąć, nieoceniona będzie wszechstronna wiedza firmy Bosch na temat pojazdów i wiedza specjalistyczna w zakresie sztucznej inteligencji dotycząca branży motoryzacyjnej, a także dostęp firmy Bosch do danych z czujników pojazdów na potrzeby generatywnej sztucznej inteligencji.

Nawet dzisiaj, jeśli chodzi o systemy szkoleniowe w zakresie zautomatyzowanej jazdy, sztuczna inteligencja szybko napotyka swoje ograniczenia. Dzisiejsze systemy wspomagania kierowcy mogą wykrywać ludzi, zwierzęta, przedmioty i pojazdy, ale w niedalekiej przyszłości generatywna sztuczna inteligencja może pomóc w określeniu, czy dana sytuacja może potencjalnie prowadzić do wypadku. Generatywna sztuczna inteligencja wykorzystuje ogromne ilości danych do szkolenia systemów w zakresie zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając im wyciąganie lepszych wniosków z tych danych. Może na przykład wywnioskować, czy przedmiot na drodze to plastikowa torba, czy uszkodzona część pojazdu. Informacje te można wykorzystać do bezpośredniej komunikacji z kierowcą – na przykład poprzez wyświetlenie ostrzeżenia – lub do zainicjowania odpowiednich manewrów podczas jazdy, takich jak hamowanie podczas włączania świateł awaryjnych.

Bosch i Microsoft nawiązały już współpracę w celu opracowania uniwersalnej platformy oprogramowania do płynnego łączenia samochodów i chmury i nie mogą się doczekać współpracy w celu zidentyfikowania nowych możliwości udostępnienia najnowocześniejszej technologii sztucznej inteligencji swoim klientom i branży pojazdów autonomicznych.

„Generatywna sztuczna inteligencja jest impulsem do innowacji. Może zmienić przemysł w podobny sposób, jak wynalezienie komputera” – mówi dr Tanja Rueckert, członek zarządu firmy Bosch i dyrektor ds. technologii cyfrowych. Pokazuje to również nowy kompas Bosch Tech Compass 2024: 64 procent respondentów uważa, że sztuczna inteligencja to technologia o największym znaczeniu dla przyszłości. Dla porównania, jeszcze rok temu tylko 41 procent respondentów było tego samego zdania.

Oprócz Microsoftu, firma współpracuje z kilkoma partnerami, w tym AWS, Google i Aleph Alpha. Jednostka venture capital Grupy Bosch, Bosch Ventures, zainwestowała w zeszłym roku w spółkę Aleph Alpha zajmującą się sztuczną inteligencją. Bosch ogłosił również, że będzie współpracować ze start-upem przy znajdowaniu nowych zastosowań zarówno dla współpracowników Bosch, jak i klientów.  W tym rozwiązaniu chatbot rozumie i odpowiada na wezwania pomocy drogowej za pomocą przetwarzania języka naturalnego, które rozpoznaje także dialekty, akcenty i nastroje. Połączenie jest odbierane bezpośrednio, co skraca czas oczekiwania kierowcy do minimum. Aż 40 procent połączeń może być przetwarzanych i rozwiązywanych automatycznie; w przypadku bardziej skomplikowanych zapytań bot przekazuje wszystkie istotne informacje agentowi centrum obsługi, który natychmiast przejmuje sprawę.

Eksperci ds. sztucznej inteligencji w firmie Bosch pracują obecnie nad ponad 120 konkretnymi aplikacjami, które nowe modele sztucznej inteligencji otwierają przed współpracownikami i klientami firmy. Takie aplikacje obejmują generowanie kodu programu lub potężne chatboty i boty głosowe w celu wspierania techników lub interakcji z konsumentami. Kolejną jest AskBosch, wewnętrzna wyszukiwarka wspomagana sztuczną inteligencją, uruchomiona pod koniec 2023 r. Oferuje ona szybszy dostęp w języku naturalnym do szerokiej gamy źródeł danych – na przykład źródeł rozproszonych w intranecie.

Generacyjna sztuczna inteligencja zapewnia również większą szybkość produkcji: w początkowych projektach w dwóch zakładach Bosch w Niemczech generatywna sztuczna inteligencja tworzy syntetyczne obrazy w celu opracowywania i skalowania rozwiązań AI do kontroli optycznej oraz optymalizacji istniejących modeli AI. Bosch spodziewa się, że skróci to czas potrzebny na planowanie, uruchamianie i rozwijanie aplikacji AI z obecnych sześciu do dwunastu miesięcy do zaledwie kilku tygodni.

 

Początek strony