Daimler Truck AG, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, Hino Motors Ltd. i Toyota Motor Corporation przedstawiły aktualne informacje na temat postępów we współpracy na podstawie protokołu ustaleń (MoU).
W maju 2023 roku Daimler Truck, Toyota, MFTBC i Hino zawarły protokół ustaleń (MoU) w sprawie przyspieszenia rozwoju zaawansowanych technologii i połączenia MFTBC i Hino. Planowana współpraca ma na celu osiągnięcie neutralności węglowej i stworzenie dobrze prosperującego społeczeństwa mobilności poprzez rozwój technologii CASE (Connected/Autonomous & Automated/Shared/Electric) oraz wzmocnienie biznesu pojazdów użytkowych w skali globalnej.
Zgodnie z protokołem ustaleń, MFTBC i Hino planują połączyć się na równych prawach i współpracować w obszarach rozwoju, zaopatrzenia i produkcji pojazdów użytkowych. Plan zakłada zbudowanie konkurencyjnego na całym świecie japońskiego producenta pojazdów użytkowych, przy czym Daimler Truck i Toyota zainwestują w równym stopniu w (notowaną na giełdzie) spółkę holdingową połączonych MFTBC i Hino.
Podczas gdy umowa ostateczna w sprawie połączenia MFTBC i Hino miała zostać podpisana do końca marca 2024 r., a integracja zakończona do końca 2024 r., proces uzyskiwania niezbędnych zezwoleń regulacyjnych i zatwierdzeń w ramach konkurencji, a także toczące się dochodzenia związane z kwestiami certyfikacji silników Hino, są nadal w toku. W związku z tym pierwotny harmonogram został wydłużony.
Harmonogram planowanego zawarcia umowy ostatecznej i wdrożenia integracji przedsiębiorstw zostanie ogłoszony, gdy tylko dostępny będzie wiarygodny harmonogram toczących się dochodzeń. Gdy wszystkie zaangażowane strony osiągną porozumienie, ruszą do przodu w oparciu o zgodę odpowiednich zarządów, udziałowców i władz.
Cztery firmy dyskutowały o tym, w jaki sposób MFTBC i Hino mogą współpracować w celu poprawy wydajności biznesowej i zwiększenia konkurencyjności oraz w jaki sposób Daimler Truck i Toyota mogą współpracować w celu dalszego zwiększania swoich możliwości rozwoju technologii i promowania technologii CASE, aby przyczynić się do rozwoju klientów i interesariuszy w Japonii i Azji. Strony potwierdzają, że rozmowy na temat fuzji przebiegają w pozytywnym tonie, a strategiczne cele i logika proponowanej transakcji są nadal aktualne.
Hino Motors produkuje samochody od 1918 roku, a od lat 80 wchodzi w skład Toyoty. Sprzedaż samochodów ciężarowych wynosi 150 -170 tys. rocznie, z czego połowa w klasie ciężkiej.
Natomiast Mitsubishi Fuso, należące do Daimler Trucks, specjalizuje się w produkcji lekkich oraz średnich samochodów ciężarowych, jak np. znany w Europie Canter.