Spadek na rynku pojazdów użytkowych (związany z wysoką zeszłoroczną bazą). Ciągniki notowały w październiku ponad 27% spadek, podwozia samochodowe – ponad 10% spadek.
W październiku 2023r. zarejestrowano 3 042 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-18,7 %) ale znacznie więcej niż we wrześniu br. (+33,3%).
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 843 szt. tj. mniej (-22,1%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 122,1% do poziomu 199 szt.
Od początku 2023 roku przybyło 30 849 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+8,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 29 439, czyli 6,5% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 56% do 1 410 szt.
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w październiku 2023 r. zarejestrowano 3 095 szt. po 17,7% wzroście.
Od początku 2023r. sprowadzono 25 868 szt. używanych pojazdów użytkowych (+5,5%; +1 346 szt.), w tej liczbie znalazło się 22 467 samochodów ciężarowych (+3,6%; +772 szt.) i 3 401 autobusów (+20,3%; +574 szt.).
Zmniejszenie liczby rejestracji dotknęło dwie podstawowe grupy samochodów ciężarowych. Ciągniki samochodowe (-26,6%) kontynuowały spadkowy trend z września, po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu (od maja br.), do poziomu 2 116 szt. To rezultat nieco niższy niż średnia z ostatnich dziewięciu miesięcy (-112 szt.). Zmniejszyły się tez rejestracje podwozi (-5,2% r/r) osiągając 727 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (570 szt.;
-10,1% r/r) i samochodów specjalnych (157 szt.; +18%).
Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 74% udz.) popyt zwiększył się o 26,7% m/m (+446 szt.).
W ogólnym rankingu marek w październiku 2023r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu VOLVO – wydało 546 szt. i uzyskało 19,2% udz. w rynku, spadek o 23% r/r. Za nim MERCEDES-BENZ 484 szt. (-28%) z udziałem wynoszącym 17%. Następna SCANIA zarejestrowała 472 szt. (-6%) co również przekłada się na 17% udział w rynku. Czwarty był MAN 465 szt. (-13%), który zajął 16% rynku. Piątkę zamknął DAF po rejestracji 366 szt. (-56%) wobec 827 szt. rok wcześniej.
Wśród ciągników w październiku 2023 r. najwięcej zarejestrowało VOLVO (447 szt.; -21% ), potem MERCEDES-BENZ 396 szt. (-26%) i SCANIA 385 szt. (-3% r/r; +59% m/m). Następny był MAN 242 szt. (-2%) i DAF po wydaniu 309 szt. (-58% r/r; +22% m/m) zamyka pierwszą piątkę.
W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) we wrześniu pierwsze miejsce zajęło IVECO (152 szt.) z 13% wzrostem r/r. Na drugim miejscu znalazł się MAN po wydaniu 124 szt. Trzecie miejsce w tej grupie zajęło VOLVO po wydaniu 99 szt. a czwarte miejsce należało do marki MERCEDES-BENZ – 88 szt. Piąta pozycja przypadła marce SCANIA po wydaniu 87 szt. a szósty był RENAULT po wydaniu 80 szt.
Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły we wrześniu 2 592 szt. Było to mniej o 821 szt. niż rok wcześniej (-24%) i więcej (+33%.) niż we wrześniu. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: VOLVO (540 szt.; -24% r/r), SCANIA (472 szt.; -7%) i MERCEDES-BENZ (467 szt.; -27% r/r) i. Czwarty był MAN (424 szt.; +8%) a za nim DAF (360 szt.; -56%) i RENAULT (164 szt.; -14%)
Od początku 2023 r. zarejestrowano 29 439 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 6,5%. To najlepszy rezultat po dziesięciu miesiącach, przewyższający dotąd rekordowy analogiczny okres w 2022r o 1,8 tys. szt.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydało VOLVO (5 528 szt.) po 8% wzroście. Drugi był MERCEDES-BENZ (5 233; -7%), który wyprzedza markę DAF (5 122; -14%). SCANIA jest czwarta (4 376 szt. +36%), a piąty MAN (+7%) po wydaniu 3 863 szt. Lider VOLVO w okresie styczeń-październik 2023 r. miał prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,3 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 18%, 17%, 15% i 13% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 85% rok temu.
W całej grupie znalazło się 21 619 ciągników.