Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

W kwietniu 2023r. zarejestrowano 2 723 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. nieznacznie mniej niż przed rokiem (-0,7%) i mniej niż w marcu br. (-23,5%). Ostatni miesiąc przerwał serię wzrostów pojazdów użytkowych pow. 3,5t trwającą od sierpnia 2022r do marca br. 

Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 587 szt. po 2,6% spadku r/r.

Od początku 2023 roku przybyło 11 616 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+13%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 11 185, czyli 13,3% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 6,2% do 431 szt.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w kwietniu 2023 r. zarejestrowano 2 405 szt. po 7,4% wzroście.

Od początku 2023r. sprowadzono 10 151 szt. używanych pojazdów użytkowych (+1,3%; +132 szt.), w tej liczbie znalazło się 8 813 samochodów ciężarowych (-1,7%; -148 szt.) i 1 338 autobusów (+26,5%; +280 szt.).

Stosunkowo niski wynik rejestracji nowych pojazdów jest rezultatem spadku rejestracji ciągników samochodowych (-4,1%), które wyhamowały po dwóch miesiącach wzrostów z rzędu (luty +24,2% i marzec +31,9%) i wcześniejszych spadkach w grudniu ub.r. (-11,6%) oraz w styczniu br. (-4,6%).

W porównaniu z wynikami z marca br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 18,4% (-154 szt.) niższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 73,6% udz.) popyt zmniejszył się o 26,1% m/m (-674 szt.).

W ogólnym rankingu marek w kwietniu 2023r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu VOLVO - wydało 568 szt. i uzyskało 22% udz. w rynku, ze wzrostem +18% r/r. Zyskało 3,8 pkt. proc. więcej udziału w rynku niż w kwietniu 2022r. Za nim DAF 429 szt. (-38%). Jego udział (17%) był niższy niż w ub.r. o 9,4 pkt. proc. Za nim MERCEDES-BENZ zarejestrował 421 szt. (-18%) i uzyskał 16% udział w rynku, co oznacza, że stracił 3,1 pkt. proc. Czwarta była SCANIA 416 szt. (+98%), która zajęła16% rynku. Piątkę zamknął MAN po rejestracji 279 szt. (-10%) wobec 311 szt. rok wcześniej.

Wśród ciągników samochodowych w kwietniu 2023 r. najwięcej zarejestrowało VOLVO (464 szt.; +22% r/r: -12% m/m), potem DAF 382 szt. (-40% r/r;-25% m/m) i SCANIA 351 szt. (+144% r/r; -39% m/m). Następny był MERCEDEZ-BENZ 294 szt. (-26% r/r i -43% m/m). MAN po wydaniu  193 szt.
(-2% r/r;+4% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w kwietniu pierwsze miejsce zajęło IVECO (161 szt.) z 5% wzrostem r/r. Drugi był MERCEDES-BENZ (127 szt.) i trzecie VOLVO (104 szt.). Czwarte miejsce w tej grupie zajął MAN po wydaniu 86 szt. a piąte należało do marki SCANIA – 65 szt. Szósta pozycja przypadła marce RENAULT (53 szt.) a kolejny był DAF, który wydał 47 szt.

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w kwietniu 2023r. 2 338 szt. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: VOLVO (564szt.; +17% r/r), DAF (418 szt.; -39% r/r) i SCANIA (416 szt.; +98%). Czwarty był MERCEDES-BENZ (385 szt.; -21%) a za nim MAN (264 szt.; -10%) i RENAULT (154 szt.; -14%)

Od początku 2023 r. zarejestrowano 11 185 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 13,3%.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydał MERCEDES-BENZ (2 239; +18%). Drugie było VOLVO (2 207; +25%), który wyprzedza markę DAF (1 965; -13%). SCANIA jest czwarta (1 726 szt. +62%), a piąty MAN (-32%) po wydaniu 1 019 szt.

W całej grupie znalazło się 8 317 ciągników.  Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 1 787 rejestracji (+22%). Zwiększyło udział w rynku (+1,9 pkt. proc.) do 21%. Za nim DAF (1 757 szt. +2,1%) zmniejszył udział o 5,5 pkt. proc do 21% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ (1 722 szt.; +17%; 21% udz.), który zyskał 0,9 pkt. proc udziału. Na czwartym SCANIA z udziałem 17% (1 439; +80%) i następny MAN z 8% udziałem (643; -37%). Tuż za nim Renault (6% udz.), Iveco (3% udz.) i Ford Trucks (2%), któremu do poprzednika brakuje 62 szt.

W tym samym czasie wydano 2 868 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+18,2%; +441 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (635 szt. 22% udz.) a vice liderem MERCEDES-BENZ (517 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji VOLVO (420 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (375) i SCANIA (287)

Rynek autobusów osiągnął w kwietniu 2023 r. poziom 136 rejestracji (+56,3% r/r). To rezultat wyższy od średniej z lat 2020-2022r, która wynosi 76 szt. ale daleki od najlepszego analogicznego miesiąca dla 2019r kiedy zarejestrowano 272 szt.

Od początku 2023 roku przybyło 431 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 6,2% niż w analogicznym czasie w 2022r.

W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 213 autobusów (+63%). Druga jest marka SOLARIS (56 szt. -46%). Trzecie IVECO z rejestracją 48 szt. i wzrostem o 300% w skali roku. Dalej MAN 42 szt., a AUTOSAN po wydaniu 25 szt. zajmuje piątą pozycję.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w okresie styczeń-kwiecień 2023r. przybyło 243 autobusy, podczas gdy rok wcześniej było ich 239. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: MERCEDES-BENZ (94 szt.), SOLARIS (53 szt.) i MAN (31 szt.).

 

 

 

Początek strony