Akumulatorowe napędy elektryczne będą kluczową technologią przyszłości. MAN Truck & Bus spodziewa się obecnie, że w 2030 r. elektryczne samochody ciężarowe będą miały 60% udziału w zastosowaniach dystrybucyjnych i 40% w transporcie długodystansowym.
Elektryfikacja autobusów miejskich rozpoczęła się wcześniej, a MAN spodziewa się, że do 2025 r. 50% sprzedaży będzie stanowić napęd elektryczny. Prognozy te pokazują, że przemysł pojazdów użytkowych jest dopiero na początku elektryfikacji. Liczba akumulatorów, których żywotność w pojazdach dobiegła końca, osiągnie zatem poziom przemysłowy dopiero po około 10 do 15 lat.
Jednak MAN już pracuje nad opracowaniem strategii, w jaki sposób cenne akumulatory mogą być wykorzystywane w sposób oszczędzający zasoby w zastosowaniach wtórnych. Analiza rozpoczyna się od pierwszego życia akumulatora w pojeździe: nacisk kładziony jest na szkolenie klientów w zakresie prowadzenia, ładowania i używania pojazdów, aby zminimalizować obciążenie akumulatora. Może to znacznie wydłużyć żywotność baterii. Jeśli części akumulatora ulegną uszkodzeniu podczas użytkowania, np. poszczególne moduły przestaną działać, naprawa akumulatora jest planowana jako pierwszy środek. Akumulator można następnie ponownie wykorzystać w pojeździe.
Akumulatory, które wracają do MAN po użyciu w pojeździe, są intensywnie analizowane. W przypadku, gdy akumulatory nie mogą być już używane jako tak zwane akumulatory trakcyjne, są one przekazywane do zastosowań wtórnych. Obecnie istnieją trzy opcje: drugie użycie w pojeździe po naprawie fabrycznej, druga żywotność baterii, na przykład jako magazyn buforowy instalacji energii słonecznej lub wiatrowej, i wreszcie odzyskiwanie surowców akumulatorowych dla nowych akumulatorów w sensie recyklingu.
MAN współpracuje obecnie z różnymi partnerami i Uniwersytetem w Kassel nad rzeczywistymi projektami, aby ocenić, czy zużyte akumulatory do samochodów ciężarowych nadają się do stacjonarnych systemów magazynowania. W tym celu około 120 akumulatorów do samochodów ciężarowych o pojemności energetycznej 18,6 kWh na opakowanie jest przekazywanych producentowi systemów magazynowania. Akumulatory pochodzą z pierwszej próby terenowej z akumulatorowo-elektrycznymi pojazdami dystrybucyjnymi firmy MAN, która rozpoczęła się w Austrii w 2018 r. i trwała trzy lata. Partnerem projektu w tym czasie była Rada ds. Zrównoważonej Logistyki (CNL).
W obecnym projekcie nacisk kładziony jest na systemy magazynowania energii dla przedsiębiorstw przemysłowych (równoważenie szczytów ładowania).
Ponadto planowane jest zdefiniowanie ewentualnego projektu pilotażowego dla magazynowania energii w oparciu o akumulatory MAN z pierwszego w pełni elektrycznego autobusu miejskiego Lion's City serii E.
Recykling wchodzi w grę po 2. życiu akumulatorów lub w przypadku, gdy akumulatory nie nadają się już do przechowywania po użyciu pojazdu lub wypadku. Deklarowanym celem firmy MAN jest osiągnięcie zamkniętego cyklu dla surowców akumulatorowych. Celem jest wykorzystanie surowców odzyskanych przez partnerów zajmujących się recyklingiem, takich jak nikiel, mangan, kobalt lub lit, w nowej produkcji baterii. Obecnie wskaźnik recyklingu wynosi ponad 70% w stosunku do masy baterii.
Cenne surowce są odzyskiwane z akumulatora w procesie mechanicznym i hydrometalurgicznym. MAN jest częścią sieci recyklingu Grupy Volkswagen z partnerami recyklingowymi w całej Europie.