Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Konsorcjum NEFTON miało zbudować ładowarkę do eTrucka z Monachium ( piszemy o nim w dziale Truck), ale teraz projekt badawczy rozszerzono, by opracować ładowanie z mocą 3 Megawatów.

"W MAN Truck & Bus wyraźnie koncentrujemy się na napędzie akumulatorowo-elektrycznym. NEFTON stawia nas  krok naprzód na drodze do infrastruktury ładowania megawatów i maksymalnej wymaganej do tego mocy ładowania" – mówi dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.

Man Truck & Bus połączył siły z pięcioma partnerami z przemysłu i nauki w ramach projektu badawczego NEFTON (Commercial Vehicle Electrification for Transport Sector Optimised Grid Connection). Na pokładzie są AVL, dostawca systemów napędowych, PEA, ekspert w dziedzinie energoelektroniki, Uniwersytet Techniczny w Deggendorf, Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM) i Forschungsstelle für Energiewirtschaft e.V. (FfE). Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu finansuje projekt, który rozpoczął się w 2021 roku.

Wspólnym celem partnerów projektu jest przeprowadzenie całościowych badań nad funkcjonowaniem transportu ciężkiego w oparciu o akumulatorowo-elektryczny samochód ciężarowy jako rozwiązanie obecnych i przyszłych wyzwań do 2024 roku. Cały system - składający się z akumulatorowo-elektrycznego samochodu ciężarowego, stacji ładowania i jej połączenia sieciowego - ma być zaprojektowany do różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Centralnym kluczem technicznym do tego jest megawatowy system ładowania (MCS) o mocy ładowania w zakresie megawatów.

Cały system ładowania zostanie zbadany pod kątem wykonalności, efektywności ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju, począwszy od definicji wymogów operatorów pojazdów użytkowych, wynikających z tego koncepcji pojazdów elektrycznych i koncepcji (szybkiego) ładowania. W związku z tym opracowywana jest wysoce wydajna stacja ładowania w zakresie megawatów, która umożliwia również dwukierunkowe ładowanie w celu ewentualnej integracji ciężarówki jako jednostki magazynowej z siecią energetyczną.

Standard MCS ma być dalej badany wraz z rozszerzeniem projektu. Prądy ładowania 3000A zostaną przetestowane, dzięki czemu elektryczna ciężarówka będzie w pełni naładowana w ciągu 15 minut. W tym celu Uniwersytet Techniczny w Monachium, wraz z MAN Truck & Bus i Uniwersytetem Technicznym w Deggendorf, opracowuje nowe koncepcje o mocy ładowania do 3 Megawatów, które zostaną również przetestowane na stanowiskach testowych nowego partnera projektu Fraunhofer ISE.

 

Początek strony