Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Zaprezentowany po raz pierwszy na  targach IAA Transportation ciągnik siodłowy eActros 300 w ramach serii testów z powodzeniem pokonał przełęcz Arlberg w Alpach Austriackich.

Trasa tyrolskich testów liczyła łącznie 111 kilometrów i wiodła m.in. przez Bludenz, Stuben, St. Anton i Lech – na wysokościach przekraczających miejscami 1,8 tys. metrów. Jednocześnie eksperci Mercedes-Benz Trucks poddali ciągnik oraz naczepę testom sprawdzającym ich osiągi i wytrzymałość. Szczególną uwagę zwrócono także na odzyskiwanie energii poprzez rekuperację, z której można szczególnie intensywnie korzystać w alpejskiej topografii Tyrolu. W procesie rekuperacji energia wytworzona podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być wykorzystana do napędzania pojazdu. Testowany ciągnik siodłowy mógł odzyskać w ten sposób ok. 180 kWh energii. Po ukończeniu tej wymagającej trasy do dyspozycji było jeszcze około 40 procent energii.

Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks: „eActros 300 w wariancie ciągnika siodłowego rozszerza możliwości zastosowania eActrosa, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Intensywne testy przeprowadzone w Austrii dowiodły, że nasza elektryczna ciężarówka może niezawodnie wykonywać swoje zadania nawet w szczególnie trudnych warunkach topograficznych z ekstremalnymi wzniesieniami i pochyłościami”.

Łącznie podczas testów elektryczny ciągnik siodłowy pokonał 2,3 tys. metrów wysokości – maksymalne nachylenie wynosiło 13 procent. W drodze na obszar testowy akumulatory ciągnika były ładowane wyłącznie z publicznych terminali ładowania. Rozpoczęcie produkcji seryjnej ciągnika siodłowego eActros 300 przewidziano na drugą połowę 2023 r.

W przeszłości intensywne, wnikliwe testy przechodził już eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, produkowany seryjnie od października 2021 r. w fabryce w Wörth am Rhein. Przedseryjne ciężarówki elektryczne przejechały na przykład przez Alpy Południowego Tyrolu, najwyższy punkt osiągnięty podczas jazd pomiarowych położony był na lodowcu Kaunertal, na wysokości 2,75 tys. metrów. W hiszpańskiej Granadzie eActros przeszedł testy letnie w bardzo wysokich temperaturach, sięgających 45°C, natomiast na kole podbiegunowym, w Rovaniemi sprawdził się na śniegu i lodzie przy temperaturach do -25°C.

Wariant modelowy eActrosa 300 – ciągnik siodłowy – przy uwzględnieniu maksymalnej dopuszczalnej długości całkowitej zestawu, może ciągnąć wszystkie naczepy stosowane powszechnie w Europie. Ten elektryczny ciągnik siodłowy bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh[1], umożliwiają zasięgi nawet do 220 km na jednym ładowaniu akumulatorów.  Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.



[1]

Początek strony