Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

‎Specjaliści z Opla Classic odkryli  osiem starych fotografii samochodu dostawczego.  Niepublikowane zdjęcia pokazały, że Opel na początku lat 30 miał bardzo nowocześnie wyglądający samochód dostawczy gotowy do produkcji.‎

‎Zdjęcia pokazują pionierski projekt kompaktowej furgonetki Blitz, która była najwyraźniej w pełni rozwinięta i zdatna do prowadzenia. Nazwa projektu ze zdjęć: 1,5-23 COE. Liczby odnoszą się do pojemności skokowej silnika (1 488 cm³) i przybliżonego rozstawu osi (2 400 mm). "COE" oznacza "‎‎c‎‎ab ‎‎o‎‎ver ‎‎e‎‎ngine" ("Frontlenker" w języku niemieckim).‎

‎Koncepcja była bardzo zaawansowana COE. W porównaniu do pojazdów z konwencjonalną długą maską silnika, konstrukcja pozwalała na bardziej kompaktowe wymiary zewnętrzne przy zachowaniu dużej przestrzeni ładunkowej. Silnik znajdował się pod spodem lub nieco przed kanapą.‎

‎Przed wybuchem II wojny światowej takie pojazdy były  tylko w USA, Niemczech i Francji. Były tylko dwa niemieckie pojazdy COE, oba z początku 1930 roku; każdy z nich miał bardzo podstawową kabinę w kształcie pudełka i był napędzany dwusuwowymi silnikami dwucylindrowymi. Żaden z nich nie był bardzo udany. W tym czasie rynek preferował pojazdy, które miały długą maskę silnika, takie jak 3,0-tonowe ciężarówki  oferowane przez Opla.‎

‎‎Opel – wówczas lider rynku pojazdów użytkowych – do budowy furgonetki wykorzystał komponenty z innych modeli, na przykład 1,5-litrowy silnik Olympia lub osie legendarnej ciężarówki Blitz. Nadwozie wykonano w całości ze stali.‎

‎‎Samochód dostawczy Blitz nigdy nie wszedł do produkcji.  Blitz 1.5-23 COE pozostał więc prototypem.‎

‎Opel kontynuuje rozwój samochodów dostawczych od 1950 roku, czego kulminacją jest dzisiejsze udane trio lekkich samochodów dostawczych – kompaktowy ‎‎Opel Combo‎‎, najlepiej sprzedający się wszechstronny ‎‎Opel Vivaro‎‎ i większy ‎‎Opel Movano‎‎.‎

Początek strony