Branża z uwagą śledzi wyniki produkcji i rejestracji pojazdów w Europie. A półrocze nie daje podstaw do optymizmu.Przynajmniej w segmencie lekkim.
W czerwcu 2022 r. rejestracje pojazdów użytkowych w UE spadły o 22,5% w porównaniu z czerwcem 2021 r., licząc 144.210 sztuk. Spadek ten wynika głównie ze spadku sprzedaży nowych samochodów dostawczych (segment ten stanowi 80% wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych), co zrównoważyło wzrost rejestracji samochodów ciężarowych. Cztery największe rynki w UE poniosły dwucyfrowe straty: Hiszpania (-26,9%), Niemcy (-26,1%), Włochy (-21,3%) i Francja (-20,9%). W całej pierwszej połowie 2022 roku liczba rejestracji pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadła (-20,3%), ponieważ większość rynków UE odnotowała spadki, w tym cztery główne: Hiszpania (-30,4%), Francja (-22,1%), Niemcy (-18,8). %) i Włoch (-10,3%).
Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych w UE odnotowała w czerwcu kolejny spadek (-26,8%) do 115 080 sztuk. Wszystkie kluczowe rynki w regionie przyczyniły się do słabego wyniku ogólnego, odnotowując spadki.
W czerwcu rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej wzrosły o 4,6%, osiągając 22 482 sztuki. Cztery główne rynki Europy Zachodniej odnotowały mieszane wyniki. Hiszpania odnotowała najwyższy procentowy wzrost (+30,8%), a następnie Włochy (+10,2%). Natomiast Francja odnotowała spadek o 8,2%. Z drugiej strony Niemcy pozostały stabilne (+0,1%). Polska – będąca największym rynkiem ciężkich samochodów ciężarowych w Europie Środkowej – przyczyniła się do pozytywnych wyników regionu, odnotowując dwucyfrowy wzrost (+10,4%).
Za sześć miesięcy 2022 r. sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w UE odnotowała niewielki wzrost (+0,4%), osiągając 128 501 sztuk, korzystając z pozytywnych wyników z ostatnich dwóch miesięcy. Niemniej jednak cztery główne rynki w regionie wykazały różne wyniki. Hiszpania i Francja odnotowały wzrosty (odpowiednio +5,9% i +2,6%), podczas gdy Niemcy odnotowały ujemny wynik (-3,3%). Włochy pozostały bez zmian w porównaniu z czerwcem 2021 r.
W czerwcu rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE spadły o 8,7%. Pomimo tego spadku, niektóre rynki w regionie odnotowały trzycyfrowe wzrosty, przy czym Portugalia odnotowała najwyższy wzrost (+953,1%). Jak dotąd w 2022 r. liczba nowych rejestracji autobusów w całej UE wzrosła o 2,8% dzięki silnemu impulsowi w marcu i maju.