Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Firma MAN Engines wprowadziła do seryjnej eksploatacji dwa pierwsze dwupaliwowe silniki wodorowe do łodzi roboczych. Są to dwa dwunastocylindrowe silniki wysokoprężne typu MAN D2862 LE448, każdy o mocy 749 kW (1019 KM) przy 2100 obr./min.

Potwierdza to, że przed silnikami wysokoprężnymi jeszcze jest przyszłość, nawet zakładając modyfikacje.

Silniki posiadają certyfikat IMO Tier III i są wyposażone w system oczyszczania spalin z selektywną redukcją katalityczną. Oba silniki V12 zostały przygotowane do pracy dwupaliwowej przez MAN Engines i uzupełnione o system wtrysku wodoru przez partnera rozwojowego CMB.TECH. Niskoemisyjny silnik jest używany na pierwszym na świecie napędzanym wodorem statku do przenoszenia załogi (CTV), „Hydrocat 48”.

„To, co wyróżnia naszą technologię, to fakt, że używamy konwencjonalnego silnika wysokoprężnego, który nie musi być optymalizowany pod kątem wodoru”, mówi Werner Kübler, kierownik ds. rozwoju w MAN Engines. Wykorzystywany jest zatem sprawdzony silnik okrętowy V12, w którym wodór jest wprowadzany do powietrza doładowującego za pomocą adaptera i jest dodawany do cyklu spalania. W ten sposób rozpoczyna się proces spalania zgodnie z zasadą diesla, który wymaga wtrysku około. 5% oleju napędowego. Parametry wtrysku Common Rail dla oleju napędowego zostały tutaj zoptymalizowane pod kątem pracy na dwóch rodzajach paliwa. „MAN Engines ma wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu oszczędnych i niezawodnych silników wysokoprężnych, w tym do łodzi roboczych. Opierając się na tym doświadczeniu, byliśmy również w stanie osiągnąć najlepsze wartości zużycia w trybie dwupaliwowym i zapewnić takie samo zachowanie podczas pracy, jak w przypadku eksploatacji z silnikiem Diesla przy pełnym obciążeniu. Jednocześnie dzięki zastosowaniu wodoru redukujemy również emisję CO2 z rury wydechowej średnio o ok.  50%, a nawet do 80% jako wartość szczytowa”, dodaje Kübler.

Początek strony