Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Kryzysy kryzysami, a  w dziedzinie pojazdów użytkowych Polska pnie się w górę. Potwierdzają to dane ACEA nt rejestracji nowych pojazdów.

W grudniu rynek pojazdów użytkowych w UE ponownie się skurczył, co oznacza szósty z rzędu miesiąc spadku. Wynik  155 963 sztuk,  słaby  z powodu spadku sprzedaży nowych samochodów dostawczych. W rzeczywistości rejestracje ciężarówek i autobusów faktycznie poprawiły się w porównaniu z grudniem 2020 r. Cztery główne rynki regionu odnotowały spadki, z których najostrzejsze odnotowano w Hiszpanii (-31,9%).

Ogółem w całym 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 9,6%, osiągając poziom 1 880 682 sztuk. Niemniej jednak ten całoroczny wynik pozostaje znacznie poniżej 2,1 mln sztuk zarejestrowanych w 2019 r., rok przed pandemią. Z wyjątkiem Hiszpanii (-2,8%) wszystkie główne rynki UE odnotowały wzrost w ubiegłym roku. Włochy odnotowały najwyższy wzrost procentowy (+15,5%), a następnie Francja (+7,8%), podczas gdy rejestracje wzrosły tylko o skromne 0,6% w Niemczech.

W grudniu popyt na nowe ciężkie pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej odnotował solidny wzrost (+23,5%). Było to w dużej mierze spowodowane dobrymi wynikami Europy Środkowej, a zwłaszcza Polski (+69,4%).  Cztery największe rynki w Europie Zachodniej również pozytywnie przyczyniły się do wzrostu w ubiegłym miesiącu, w szczególności Niemcy (+18,0%) i Hiszpania (+15,7).

W 2021 r. liczba rejestracji nowych ciężkich samochodów ciężarowych wzrosła o 21,2%, osiągając łącznie 240 346 sztuk w całej Unii Europejskiej. Jest to jednak nadal około 12% poniżej poziomów sprzed pandemii z 2019 r. Wszystkie 27 rynków UE odnotowało wzrost w ubiegłym roku, w tym cztery największe: Włochy (+24,5%), Hiszpania (+12,5%), Niemcy (+10,4%) i Francja (+5,6%).

Jak widać w tabelach, w kategorii lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony Polska z niespełna 74 tysiącami samochodów zajmuje 5-te miejsce w UE, a uwzględniając Anglię , 6-te. Natomiast w dziale ciężarówek, nawet  biorąc pod uwagę wzrosty na południu Europy, Polska nadal jest gigantem. W klasyfikacji pow.16 ton zajmujemy 3 miejsce ( 4 jeśli liczyć Anglię), ale ponieważ dogoniliśmy wyspiarzy, być może wkrótce wejdziemy na podium europejskie. Pytanie tylko, jak ostatnie działania EU, np. Pakiet Mobilności, wpłyną na sytuację Polski.

 

 

Początek strony