To najgorętsza premiera tego roku w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. Odbyła się kilka dni temu w Lyonie.
Dziwicie się dlaczego oglądacie klamkę nowego Mastera? Bo to jedyny element dotychczasowego Mastera, przechodzący do nowego. Tak mi powiedziała w czasie premiery Helene Carvalho, szefowa programu Master.
Nowy samochód, mimo krótszego rozstawu osi, ma nadwozie dłuższe o 100mm. A kluczowy dla furgonetek otwór drzwi bocznych jest o 4 cm większy.
Master ma zupełnie nowy wygląd, a to z powodu rekordowej w tej klasie aerodynamice. Przednia szyba jest mocniej pochylona (o ok. 10 st). Mimo zastosowania do budowy nadwozia stali o najwyższej wytrzymałości, co wpłynęło na sztywność samochodu, jest on lżejszy od poprzednika.
Zamiast silnika 2,3 l widzimy silnik 2,0 pochodzący z Trafika. Aerodynamika i nowy napęd pozwolą na poprawę wydajności paliwowej aż do 1,5 litra/100km.
Nowa przednia oś i układ kierowniczy spowodują, że Masterem będzie się wyraźnie wygodniej manewrować w ciasnych zaułkach. Ja to wiem po krótkich testach we Francji. A zmodyfikowany układ hamulcowy skróci drogę hamowania czyli poprawi bezpieczeństwo.
Oto dalsza część techniki nowego szlagieru z Batilly.
Nowa, wielonapędowa platforma Mastera jest w stanie zaspokoić różne potrzeby: silniki wysokoprężne Blue dCi o mocy od 105 do 170 KM o znacząco obniżonym zużyciu paliwa i emisji CO2, silniki elektryczne o mocy 96 lub 105 kW i akumulatory o pojemności 40 lub 87 kWh (ten drugi zapewniający ponad 410 km zasięgu w cyklu WLTP), do tego niebawem wersja z napędem wodorowym.
Do tego nowa, 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, zwiększająca komfort prowadzenia.
Oraz dwadzieścia zaawansowanych technologicznie systemów wspomagania prowadzenia zapewniających optymalny poziom bezpieczeństwa oraz innowacyjny aktywny układ hamulcowy zwiększający skuteczność hamowania niezależnie od masy przewożonego ładunku przy równoczesnym skróceniu czasu reakcji o połowę i zwiększeniu komfortu prowadzenia.
W standardzie we wszystkich wersjach modelu: system multimedialny OpenR Link, 10-calowy ekran, bezprzewodowa kompatybilność z Android Auto i Apple CarPlay oraz zdalna łączność z pojazdem za pośrednictwem aplikacji My Renault. W opcji dostępna rozszerzona wersja systemu OpenR Link z wbudowanymi funkcjami Google: ponad 50 aplikacji dostępnych za pośrednictwem Google Play, nawigacja HD Google Maps z funkcją planowania trasy Electric Route Planner, Asystent Google z możliwością sterowania głosowego i wiele innych usług mobilnych oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.
Ponad 40 wersji nadwoziowych i nieskończona liczba możliwych konwersji. Zwiększona ładowność i przestrzeń ładunkowa o pojemności od 11 do 22 m3 , dostępny w wersji przednio- i tylnonapędowej, z szerokością otworu załadunku i długością przestrzeni ładunkowej, które są jednymi z największych w tej klasie.
Większość furgonów ma mocno wygiętą przegrodę ale Master ma niemal pionową.
Jedyny w tej klasie pojazd produkowany we Francji, ze wszystkimi trzema rodzajami napędu i wszystkimi wersjami nadwoziowymi produkowanymi na tej samej linii montażowej w Batilly.
Nowe Renault Master posiada wnętrze wyjątkowo wysokiej jakości, na poziomie zbliżonym do wnętrz osobowych modeli marki. Skierowana w stronę kierowcy deska rozdzielcza w kształcie litery S przyczynia się do zwiększenia przestronności kabiny. Zastosowano w niej materiały najwyższej jakości, a montowany we wszystkich wersjach 10-calowy ekran wprowadza przyjemny dla oka akcent technicznego zaawansowania. Kierownica przejęta z osobowych modeli marki, posiada teraz regulację w dwóch płaszczyznach (wysokości i wzdłużną), dzięki czemu każdy może ją ustawić w najdogodniejszym dla siebie położeniu.
Schowki o łącznej pojemności zwiększonej o 25% i wynoszącej obecnie 135 litrów zapewniają modelowi nowej generacji pozycję lidera w segmencie.
W tworzeniu poczucia solidności dużą rolę odgrywa masywny przód auta, swym unikalnym stylem kojarzący się ze światem pojazdów ciężarowych. Prezentuje on nową tożsamość wizualną marki Renault z nowym logo i sygnaturą świetlną w kształcie litery „C” (C-Shape), reflektorami Full LED o wyjątkowo dużych rozmiarach, rozmieszczonych po obu stronach potężnego grilla. W standardzie dostępnych jest 7 kolorów nadwozia, a oprócz nich szeroka gama kolorów specjalnych.
Dopracowana w najdrobniejszych szczegółach aerodynamika Nowego Renault Master zapewnia mu najlepszą w tej klasie pojazdów efektywność energetyczną niezależnie od rodzaju wykorzystywanej energii. Jego współczynnik Scx został zmniejszony o ponad 20%, do poziomu znacznie niższego w porównaniu z poprzednią generacją i wszystkimi konkurencyjnymi modelami.
Tak dobry wynik uzyskano dzięki precyzyjnemu dopracowaniu kształtów nadwozia: krótka maska, mocno pochylona i wysunięta do przodu przednia szyba, aerodynamiczne boczne lusterka, wloty powietrza w zderzaku, zwężony tył, opadająca linia dachu itp.
Wysiłki te dały bardzo konkretne efekty w postaci zwiększonej efektywności energetycznej. W rezultacie emisja CO2 w Nowym Renault Master została obniżona aż o 39 g/km i sytuuje się obecnie na poziomie poniżej 200 g/km. Wyjątkowo dobrze dopracowana aerodynamika Nowego Mastera przyczyniła się również w znaczącym stopniu do obniżenia zużycia energii w wersjach elektrycznych o 20% w porównaniu z obecną generacją Mastera.
Niezależnie od rodzaju napędu, na który się zdecydują, nabywcy Nowego Renault Master zawsze dokonają wyboru pojazdu o największej efektywności energetycznej w swojej klasie. Daje to konkretne oszczędności pod względem kosztów eksploatacyjnych przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności (do 2 ton).
Wszystkie wersje są produkowane na tej samej linii montażowej, co zapewnia znaczną elastyczność w dostosowywaniu produkcji do popytu. Nowe Renault Master jest jedynym pojazdem w swojej klasie produkowanym we Francji: wszystkie trzy rodzaje napędu i wszystkie wersje nadwoziowe są produkowane na tej samej linii montażowej w zakładzie w Batilly (niedaleko Metz). Silniki, skrzynie biegów i akumulatory są produkowane we Francji i we Francji ma również swoją siedzibę 84% dostawców.
SILNIK BLUE DCI
Nowy Master jest dostępny w czterech wersjach wysokoprężnego silnika 2.0 Blue dCi o mocy 105, 130, 150 i 170 KM. Cechują się one znacznie obniżonym zużyciem paliwa (średnio o 1,5 l/100 km) i niższym poziomem emisji CO2 (o 39 g/km). Przeniesienie napędu zapewnia standardowa mechaniczna skrzynia biegów lub nowa, wyjątkowo efektywna energetycznie automatyczna skrzynia biegów EAG9 o 9 przełożeniach.
W komorze "silnikowej" elektryka widać sporo miejsca...
W 100% elektryczne wersje Nowego Renault Master są dostępne z silnikami o mocy 130 KM lub 142 KM, z których każdy dysponuje 300 Nm momentu obrotowego i jest zasilany z akumulatora trakcyjnego o pojemności 40 kWh (180 km zasięgu w cyklu WLTP) lub 87 kWh (ponad 410 km zasięgu w cyklu WLTP).
Tu ciekawostka – gdy zapytałem projektantów dlaczego zdecydowali się na dwie tak różne pojemnością baterie, odpowiedzieli, że z ich badań wynika iż albo klienci chcą elektryka na miasto, na krótkie dystanse, albo na trasy. Wersje pośrednie nie są potrzebne.
Dzięki temu Nowe Renault Master może poszczycić się rekordowymi parametrami użytkowymi: ładownością nawet do 1625 kg, zasięgiem ponad 410 km w cyklu WLTP i możliwością holowania przyczepy o masie do 2,5 tony. Zużycie energii pozostaje umiarkowane i w wersji z akumulatorem o pojemności 87 kWh wynosi 21 kWh/100 km w cyklu WLTP, dzięki innowacyjnemu systemowi regulacji temperatury. Szybkie ładowanie prądem stałym z terminali o mocy 130 kW pozwala odzyskać 229 km zasięgu w 30 minut. Ładowanie od 10% do 100% z domowych źródeł zasilania zajmuje mniej niż cztery godziny w przypadku terminala AC typu Wallbox 22 kW.
Renault Master jest również przystosowane do wyposażenia w późniejszym terminie w napęd z wodorowym ogniwem paliwowym.
Nowe Renault Master będzie wyposażone w wersjach elektrycznych w dwie funkcje V2X: Vehicle To Load (V2L) i Vehicle To Grid (V2G). Umożliwiają one ładowanie urządzeń zewnętrznych. Funkcja V2L umożliwia zasilanie z baterii trakcyjnej urządzeń przenośnych (na przykład narzędzi czy komputerów) lub urządzeń zamontowanych w pojeździe przez wykonawców zabudów (agregat chłodniczy, automatyczna tylna klapa, dodatkowe ogrzewanie/klimatyzacja itp.), za pomocą gniazda w kabinie pasażerskiej, w przestrzeni ładunkowej lub za pośrednictwem adaptera podłączanego do gniazda zasilania.