Mercedes-Benz Trucks przetestował gotowość operacyjną eActrosa LongHaul i eActrosa 300 jako ciągnika siodłowego w ekstremalnych warunkach, w temperaturach do minus 25 stopni Celsjusza.
Testy koncentrowały się w szczególności na wpływie ekstremalnego zimna na obsługę, ergonomię i komfort.
Testy zimowe Mercedes-Benz Truck w Rovaniemi w Finlandii po raz kolejny okazały się ważnymi testami wytrzymałościowymi. Obejmowały one pojazdy z różnych serii modelowych – w tym prototypy akumulatorowego eActrosa LongHaul, którego gotowość seryjna planowana jest na 2024 rok, akumulatorowego eActrosa 300 jako ciągnik siodłowy oraz konwencjonalnego Actrosa L z silnikiem wysokoprężnym. W ekstremalnych warunkach klimatycznych, takich jak zaśnieżone i oblodzone drogi, ostry wiatr i temperatury do minus 25 stopni, zespół konstrukrów i testerów przetestował poszczególne modele w celu uzyskania możliwych środków do dalszej optymalizacji.
Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Testowanie naszej gamy produktów w ekstremalnych warunkach zimowych jest również istotną częścią rozwoju naszych pojazdów w zakresie napędów alternatywnych. Firmy transportowe muszą móc polegać na naszych elektrycznych ciężarówkach o każdej porze roku. Nasi inżynierowie testowi w Finlandii poddawali pojazdy testom przez sześć tygodni”.
Podczas podróży do Finlandii inżynierowie zajmujący się rozwojem Mercedes-Benz Truck dokładnie przyjrzeli się wszystkim funkcjom i systemom pojazdów w praktyce. Na przykład wsparcie przy zmianie pasa ruchu w ramach Active Sideguard Assist lub aktywne naprowadzanie na pas ruchu za pomocą Active Drive Assist w Actrosie L. Ponieważ trzeba było przekroczyć kilka granic państwowych , można było również zmierzyć wpływ krajowych oznaczeń pasa ruchu , znaki drogowe czy dane mapy cyfrowej na temat działania systemów wspomagających zainstalowanych w ciężarówkach. Fakt, że ciężarówki były testowane przez cały dzień, pozwolił również ocenić takie aspekty, jak komfort siedzenia kierowcy.
W przypadku eActrosa LongHaul i ciągnika eActros 300 eksperci zwrócili szczególną uwagę na właściwości akumulatora i elektryczny układ napędowy w niesprzyjających warunkach pogodowych. W tym celu przetestowano elementy, w tym właściwości rozruchowe i ochronę elementów napędu przed niskimi temperaturami, oprogramowanie i interfejsy. Ponadto intensywnym testom poddano systemy zarządzania ciepłem i energią. Oba zapewniają, że zarówno układ napędowy, jak i kabina kierowcy są odpowiednio kontrolowane i energooszczędne, nawet w niskich temperaturach.
Pokazało to na przykład, że eActros LongHaul generalnie ogrzewa kabinę szybciej niż ciężarówka z silnikiem Diesla dzięki mniejszemu układowi grzewczemu o dużej mocy. Ponieważ jednak energia do tego celu pobierana jest z akumulatorów zainstalowanych w pojeździe, a tym samym zmniejsza się zasięg, wskazane jest tzw. wstępne przygotowanie ciężarówki elektrycznej na stacji ładowania. Po wstępnym przygotowaniu eActros LongHaul traci mniej zasięgu nawet w ekstremalnie niskich temperaturach.
Dr Christof Weber, szef Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników naszych testów. Testy akumulatorów i właściwości elektrycznego układu napędowego w ekstremalnych temperaturach lub właściwości jezdnych pojazdu na śliskich, oblodzonych drogach pokazują: Nawet w bardzo zimowych warunkach nasze pojazdy akumulatorowe są w pełni sprawne”.
Test zimowy obejmował również liczne testy właściwości jezdnych i hamowania na nawierzchniach o różnej przyczepności oraz wpływu błota pośniegowego m.in. na skuteczność czujników systemów wspomagających kierowcę. Sprawdzono również, w jaki sposób Trailer Stability Assistant może zmniejszyć ryzyko poślizgu ciągnika z przyczepą podczas pokonywania zakrętów lub manewrów omijania na zimowych drogach oraz w jaki sposób MirrorCam radzi sobie w różnych warunkach kontrastowych na lodzie i śniegu.
Wariant modelu eActros 300 jako ciągnik siodłowy może ciągnąć wszystkie popularne europejskie naczepy, biorąc pod uwagę maksym
alną dopuszczalną długość całkowitą zestawu pojazdów. Elektryczna ciężarówka bazuje na tej samej technologii co eActros 300/400. Trzy pakiety akumulatorów, każdy o pojemności 112 kWh, zapewniają zasięg do 220 kilometrów na jednym ładowaniu. Produkcja seryjna ma ruszyć w drugiej połowie 2023 roku.
W 2024 roku eActros LongHaul ma być gotowy do produkcji seryjnej do transportu dalekobieżnego. Seryjnie produkowany eActros LongHaul ma zasięg około 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora i umożliwia wydajne ładowanie. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z technologią ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Charakteryzują się one przede wszystkim długą żywotnością i większą użyteczną energią.