Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Dlaczego wszyscy się cieszą, że ciężarówki zużyły w teście 50 litrów na 100km ? Zobaczcie gdzie to się działo i czym jeździli.

Mercedes-Benz Actros jest najbardziej produktywną ciężarówką w RPA, nowa generacja ciężarówek MAN jest najbardziej oszczędna pod względem zużycia paliwa, a zestawy firanek  są zdumiewająco o 12% bardziej oszczędne niż 10 lat temu.

To jedne z faktów, które wynikają  się z Truck Testu 2022, wydarzenia z RPA wyjątkowego na kontynencie afrykańskim. W rzeczywistości, nawet na wysoko rozwiniętych rynkach  świata, rzadko można znaleźć wydarzenie podobne do testu porównawczego  samochodów ciężarowych w RPA. To dlatego, że w tym wyjątkowym wydarzeniu – organizowanym przez magazyn FOCUS on Transport & Logistics – ścierają się bardzo ciężkie ciężarówki na tej samej trasie i w tym samym czasie. To jest bardzo ważne; pogoda i zatłoczenie mogą zmienić świat.

FOCUS współpracuje z TruckScience, firmą, która opracowała oprogramowanie, pomagające sprzedawcom samochodów ciężarowych i operatorom transportowym w określeniu najlepszej ciężarówki do pracy, a jej menedżer  Martin Dammann, ujawnia, że Truck Test to coś, z czego mieszkańcy RPA mogą być naprawdę dumni . „ Testy ciężarówek są przeprowadzane na innych kontynentach, ale to, co czyni nasze naprawdę wyjątkowymi, to fakt, że testowaliśmy osiem pojazdów w te same dni w tych samych warunkach, podczas gdy testy przeprowadzane za granicą są zazwyczaj przeprowadzane na jednym pojeździe na raz. Dzięki naszemu testowi jesteśmy w stanie dokonać bezpośrednich porównań między różnymi pojazdami” – podkreśla.

Ponadto wszystkie ciężarówki zostały wyposażone w telematykę firmy Ctrack. Wszystkie jeździły na paliwie Engen Dynamic Diesel 50ppm z Pro-Drive. Wszyscy używali  przyczep Afrit. Nawet obciążenia były takie same; wszyscy wozili  cegły wykonane przez Vibro. Podczas testu ciężarówek naczepy platformy  przewoziły około 10 500 cegieł, podczas gdy firanki transportowały aż 12 000.

Jak widać to były niespotykane w Europie kombinacje dwóch pojazdów o długości 22,3 m.

Celem Truck Test 2022, wyjaśnia Charleen Clarke, dyrektor redakcji FOCUS, była pomoc przewoźnikom w wyborze najlepszych samochodów ciężarowych. „Republika Południowej Afryki to najbardziej niezwykły rynek, ponieważ mamy tu mnóstwo marek z całego świata. W związku z tym przewoźnicy stoją przed dość dużym wyborem.  Naszym celem było uzbrojenie tych operatorów w dowody, które ujawniają, które ciężarówki są najlepsze w RPA” – ujawnia.

Do testu zaproszono wszystkich dostawców ciężkich samochodów ciężarowych (ciągników siodłowych 6x4 o DMC większym lub równym 50 000 kg). Każdy producent samochodów ciężarowych musiał dostarczyć w pełni załadowany pojazd, kierowcę i obserwatora. Obserwatorzy są umieszczani w konkurencyjnych pojazdach. Wyjaśnijmy jeszcze, że 5 zestawów to unikalne kombinacje naczep i ciągników, z  wózkiem dwuosiowym sprzęganym z pojazdem ciągnącym za pomocą specjalnego pomostu. Całość to 22,3 m i ok. 34 ton ładowności.

Truck Test był dobrze wspierany przez wielu wiodących graczy w branży pojazdów użytkowych. Engen sponsorował paliwo używane w teście, podczas gdy Afrit sponsorował przyczepy. Ctrack sponsorował urządzenia śledzące, podczas gdy Vibro sponsorował ładunki. Specyfikacje i wyniki zostały opracowane przez TruckScience, a ADA odpowiadała za logistykę. Imprezę sponsorowali również AutoTrader, BPW, Loadtech i Standard Bank .

Test , który odbył się w zeszłym miesiącu, rozpoczął się i zakończył w  siedzibie Engen Blockhouse, na południe od Johannesburga. Konwój ośmiu ciężarówek udał się następnie do Pinetown (tuż za Durbanem) i z powrotem do Johannesburga. Trasa o łącznej długości 1142 km przebiegała głównie po N3, która jest jednym z najważniejszych szlaków drogowych w kraju. Zawiera kilka niezwykle trudnych podjazdów.

Jednym z najważniejszych aspektów testu ciężarówek jest współczynnik produktywności ładunku osiągany przez każdą ciężarówkę. Współczynnik wydajności ładowności = ładowność (tony) x prędkość (km/h) / (Ø zużycie paliwa (ℓ/100 km) + zużycie AdBlue (ℓ/100 km) x (cena AdBlue/diesel).

Najlepszy współczynnik wydajności ładowności: Actros

Pod tym względem triumfował Mercedes-Benz Actros 2652LS/33 RE, który ciągnął firankę . Ten Actros jest ciężarówką Euro 3 (RPA jest nadal rynkiem Euro 2).

 

Według Christo Kleynhansa, szefa produktu Daimler Truck Southern Africa,  Actros 2652LS/33 jest uważany za pierwszy wybór w długodystansowym transporcie dla operatora towarów  o masie 56 ton GCM, który szuka maksymalnej wydajności na trasach krajowych.

Zwycięska formuła zaczyna się od sześciocylindrowego rzędowego silnika OM473 o pojemności 15,6 litra wyposażonego w system turbo-compound, który odzyskuje do 30 kW energii ze spalin. Ta imponująca jednostka napędowa jest połączona z 12-biegową przekładnią G281 ze zwalniaczem i bezpośrednim najwyższym biegiem, który obraca  tylną oś  hipoidalną  RT440 , o przełożeniu 2,86:1”.

Szczególnie imponującą cechą Actrosa  jest Predictive Powertrain Control (PPC). W Truck Test 2022 Actrosem kierował Duncan Prince,  który szeroko wykorzystywał tę funkcję. „Efekt PPC polega na tym, że tempomat manipuluje przepustnicą tak, jakby ciężarówka była prowadzona przez doświadczonego kierowcę, który dokładnie zna trasę, mimo że ciężarówka nigdy wcześniej nią nie przejechała. Może zmienić początkującego kierowcę w takiego, który jest zarówno produktywny, jak i oszczędny” – wyjaśnia.

Te dwie cechy – wydajność i oszczędność paliwa – są dokładnie tym, co mierzy się w Truck Test. A w tym roku Actros osiągnął znakomity współczynnik wydajności ładowności wynoszący 47,9. Aby to zobrazować, ciężarówka, która znalazła się na drugim miejscu, osiągnęła 45.

Chociaż zużycie paliwa było dobre, Actros pokonał trasę 1 142,5 km w bardzo krótkim czasie: dokładnie 16 godzin i 51 minut. A  pokonanie trasy innym ciężarówkom zajęło do 19 godzin i 21 minut. Średnia prędkość Actrosa wyniosła imponujące 67,8 km/h, podczas gdy najwolniejszy samochód ciężarowy osiągnął 59,1 km/h.

Najlepsze zużycie paliwa: nowa generacja ciężarówek MAN

Ciężarówką, która najlepiej wypadła pod względem zużycia paliwa (w tym AdBlue) był  MAN TGS 26.480 6x4 BL SA TM Euro 2. Posiada zoptymalizowany układ napędowy ( 12-litrowy silnik D2676 LF03, który generuje 353 kW mocy przy 1700-1900 obr/min i 2300 Nm momentu obrotowego przy 1000-1400 obr/min), przekładnię z napędem bezpośrednim i pasujące przełożenie  osi tylnej.

Skrzynia biegów MAN TipMatic jest wyposażona w inteligentne funkcje sterowania, które umożliwiają Smartshifting, jazdę na biegu jałowym (EfficientRoll), MAN EasyStart na wzniesieniach oraz wskaźnik  do wykrywania pochyłości. To – w połączeniu z obszernym pakietem aerodynamicznym ( obejmującym spojler dachowy MAN, przedłużenia kabiny, osłony progów ), lekkimi aluminiowymi felgami, charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej LED oraz izolacją kabiny w strategicznych punktach w celu zarządzania energią chłodzenia/ogrzewania – zapewnia wysoki pakiet wydajności niezbędny do uzyskania najlepszej oszczędności paliwa.

TGS 26.480 trafił do czołówki  zużycia paliwa przez... MAN-a TGX 26.510, który osiągnął najlepsze zużycie  oleju napędowego – niezwykłe 48,63 litra na 100 km. Ponieważ jednak jest to ciężarówka Euro 6, TGX wymagał również AdBlue (3,86 l/100 km).

Niespodzianka wydarzenia: FAW JH6 28.500FT

Europejskie ciężarówki zawsze spisywały się dobrze. Natomiast  FAW JH6 28.500FT – który został połączony z firanką Afrit i jest największym z ciągników siodłowych FAW Trucks South Africa – był uważany  trochę za uczestnika z  dziką karta; nikt nie wiedział dokładnie, czego się spodziewać. Ciężarówka radziła sobie bardzo dobrze; osiągnięcie 50,68 l/100 km i drugie miejsce pod względem efektywności paliwowej (spośród wszystkich ciężarówek z  firankami i biorąc pod uwagę zużycie AdBlue). Ciężarówka zgłoszona  była pojazdem Euro 2, co oznacza, że – mimo że ma zamontowany zbiornik AdBlue – nie musiała używać AdBlue.

 

JH6 jest wyposażony w słynną 13-litrową, sześciocylindrową, turbodoładowaną jednostkę napędową typu common-rail, CA6DM2 Diesel. Silnik ten rozwija moc 370 kW przy 1800 obr/min i 2300 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1400 obr/min.

Silnik 6DM2 jest produkowany w fabryce silników FAW w Wuxi w Chinach. Współpracuje z  12-biegową przekładnią ZF TraXon AMT. Pojazd ma również przednie i tylne zawieszenie na resorach parabolicznych, aby sprostać wymaganiom dotyczącym masy pojazdu.

Super zadowoleni producenci ciężarówek

Nie trzeba dodawać, że producenci samochodów ciężarowych, którzy radzili sobie szczególnie dobrze, byli raczej zadowoleni z ich wyników.

„Jesteśmy bardzo dumni z naszych wyróżnień. Przewoźnicy mogą kupić Actrosa, wiedząc, że został on przetestowany niezależnie – i okazał się przewyższać innych – nie tylko tutaj, w RPA, ale także na całym świecie” – mówi Kleynhans z Daimlera.

Livingstone Mulaudzi, szef działu zarządzania produktami w MAN Automotive (RPA), mówi, że wyniki Truck Test zaskoczyły nawet zespół MAN.

„W tym teście wykorzystaliśmy połączenie sprawdzonych technik MAN ProfiDrive i technologii wspomagania kierowcy, które są dostępne w naszej nowej gamie samochodów ciężarowych MAN TG. Jesteśmy zachwyceni wynikami. Po raz kolejny udowodniliśmy, że MAN oferuje najbardziej oszczędne na rynku samochody ciężarowe. Kiedy wyznaczyliśmy sobie nasz wewnętrzny cel, jakim jest pokonanie zużycia paliwa o 50 litrów/100 km na niezwykle wymagającej trasie N3 (z Johannesburga do Durbanu i z powrotem), myśleliśmy, że to niemożliwe – ale udało się!” ujawnia.

Mulaudzi zwraca uwagę, że wyniki Truck Testu nie mogły nadejść w bardziej odpowiednim czasie. „Biorąc pod uwagę stale rosnącą cenę paliwa, nigdy wcześniej nie kładziono takiego nacisku na oszczędność paliwa” – mówi.

Yongjun Li, dyrektor generalny FAW Trucks South Africa, również wyraził swoje zadowolenie. „FAW Trucks zostały przetestowane i sprawdzone pod kątem standardów liderów rynku, nie tylko w Republice Południowej Afryki, i ma to na celu zapewnienie, że dostosowujemy zużycie, wydajność  i zawsze dążymy do lepszych wyników – jak pokazują ostatnie testy lokalne. Te przeglądy zużycia paliwa zapewniają, że nasze ciężarówki osiągają najlepsze wyniki, jeśli chodzi o koszt na kilometr.

Bardzo zadowoleni operatorzy transportowi

Podczas gdy producenci samochodów ciężarowych byli zadowoleni z wyników, zadowoleni powinni być również operatorzy transportu z RPA. Dammann ujawnia, że Truck Test 2022 naprawdę podkreślił poprawę zużycia paliwa osiągniętą w ciągu ostatnich 10 lat. „Porównując wyniki tego testu z testem przeprowadzonym w 2012 r., również na trasie Johannesburg-Durban, zużycie paliwa poprawiło się średnio o 9% w przypadku kombinacji  z pokładem płaskim i zdumiewające 12% w przypadku firanek. Średnie prędkości pozostały mniej więcej takie same, dlatego niższe zużycie paliwa jest również bezpośrednią poprawą ogólnej wydajności.

„Udoskonalenia te można przede wszystkim przypisać nowym technologiom wprowadzonym przez producentów, które obejmują bardziej wydajne konfiguracje układu napędowego, ulepszenia aerodynamiczne i funkcje wspomagające kierowcę w celu optymalizacji napędu pojazdu. Kierowca nadal odgrywa kluczową rolę, ale nie tyle pod względem umiejętności prowadzenia pojazdu, ile zrozumienia i prawidłowego zastosowania różnych technologii, które faktycznie napędzają pojazd” – zauważa.

Pełne wyniki można znaleźć na wykresach, gdzie pokazano dane  zestawów z firankami.

 

 

 

Początek strony