Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

MAN TGL, TGM, TGS i TGX. Cztery serie, osiem różnych wymiarów kabiny, cztery serie silników, trzy wysokości konstrukcyjne i różnorodna liczba osi więc i konfiguracje napędów.

Gama pojazdów nowej ciężarówki MAN wprowadzona w zeszłym roku ma teraz odpowiednie rozwiązania konstrukcyjne dla sektora budowlanego i dla komunalnego.
Wcześniej MAN zaprosił kilkuset klientów do udziału w warsztatach w celu omówienia najważniejszych kryteriów projektowania. Ich pomysły wpłynęły na projekt.
Miejsce pracy kierowcy odzwierciedla opinie ponad 700 kierowców zebranych przez programistów MAN podczas modelowania, jazdy, badań symulacyjnych i na torze testowym.
W nowej generacji samochodów ciężarowych MAN TGL po raz kolejny oznacza zakres tonażowy od 7,49 do 12 ton dopuszczalnej masy całkowitej.
Dostępne są cztery nowe wąskie kabiny do wyboru: kabina kompaktowa CC (wąska, krótka, regularna wysokość) z dwoma lub trzema fotelami, TN (wąska, długa, regularna wysokość) w wersji dłuższej z miejscem na łóżko za fotelami, TM (wąska, długa, średniej wysokości) która oferuje jeszcze więcej miejsca dzięki wysokiemu dachowi i schowkom nad przednią szybą oraz czterodrzwiowa załogowa
kabina DN z wygodną czteroosobową kanapą i dwoma lub trzema siedzeniami z przodu. Ponadto MAN Individual może zmodyfikować kabinę CC wydłużając o 28 cm.
Nowa seria MAN TGM o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 26 ton, teraz ma jeszcze więcej wariantów. Pojazd 2-osiowy jest dostępny z
z napędem drogowym lub na wszystkie koła, co czyni go doskonałym wyborem do zastosowania w biznesie budowlanym lub do zastosowań komunalnych. Pojazd 3-osiowy ma opcje konfiguracji kół 6x2-4 lub 6x4.
Seria TGM dzieli tę samą gamę kabin, co seria TGL, a mianowicie CC, TN, TM i DN. Ciężarówki TGM są napędzane 6-cylindrowym silnikiem D08 z możliwością wyboru trzech poziomów mocy: 250 KM, 290 KM i 320 KM.
Ale serią najczęściej kojarzoną z sektorem budowlanym komunalnym jest nowy MAN TGS. Mnóstwo wariantów gwarantuje, że może wykonywać różnorodne zadania spotykane w tych sektorach. Seria zaczyna się od pojazdu 2-osiowego o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton i sięga pojazdów 3-osiowych, do 4-osiowych o masie 44 ton. W zależności od warunków terenowych,klienci mogą zamówić MANa TGS z napędem (4x2, 6x2, 6x4, 8x2 lub 8x4) oraz z napędem na wszystkie koła (4x4,6x6, 8x6 lub 8x8) lub uzupełnić o układ HydroDrive.


Mogą również wybierać między dwiema seriami silników z sześcioma cylindrami: 9-litrowy silnik D15, (330 KM, 360 KM i 400 ) lub silnik D26 o pojemności 12 litrów, który jest udoslany i ulepszany. W MAN TGS ten silnik jest dostępny w klasach mocy 430 KM, 470 KM, a nawet 510 KM . Najpopularniejszy wariant kabiny wybrany w MAN TGS to NN. Ale podobnie jak w przypadku serii TGL i TGM, użytkownicy mogą również wybrać TN, który ma regularną wysokość, lub TM z dachem średniowysokim.
Nowa seria MAN TGX znajduje zastosowanie głównie w transporcie dalekobieżnym i ciężkim. Operatorzy (w tym z branży budowlanej), mają wybór silnika D38 (540 KM, 580 KM lub 640 KM), ciągniki i podwozia, dostępne są również warianty 6x4. W razie potrzeby ciągnik siodłowy 4x2 można zamówić z MANHydroDrive. Długa, szeroka kabina występuje w trzech różnych wysokościach dachu, a tym samym w trzech wewnętrznych wysokościach , od 1,58 do 2,07 metra. Standardowa wysokość sprzedawana jest jako GN, średnia, jako GM, i bardzo wysoka, jako GX.
W kabinie kierownica składa się teraz poziomo do przodu, aby zwolnić miejsce w z przodu fotela kierowcy, co znacznie ułatwia wejście do środka. Kierownicę można przestawić z powrotem do pozycji jazdy po naciśnięciu przycisku. Nowo opracowana generacja siedzeń oferuje szeroką regulację o zasięgu: 12 centymetrów wysokości i 23 centymetry długości. To pięć centymetrów więcej niż wcześniej. MAN oferuje środkowe siedzenie dla CC i NN. Jest to szczególnie pożądane w zastosowaniach komunalnych, a także w ogrodnictwie.
W dolnej części drzwi kierowcy nowej generacji MAN znajduje się szczególnie praktyczna i pomocna funkcja: panel sterowania EasyControl z czterema przyciskami. Można do niego łatwo dotrzeć, gdy drzwi są otwarte, dzięki czemu eliminując potrzebę wchodzenia do kabiny. W zależności od wersji, dwie lub cztery funkcje są fabrycznie ustawione na stałe. Jedną z nich jest fabrycznie ustawione wyłączanie silnika lub zamykanie szyb i rozsuwanego dachu. Jak wiadomo, w nowym MAN kierowca obsługuje sterownik skrzyni biegów, hamulec silnikowy i programator trybu za pomocą przełącznika dźwigniowego po prawej stronie, bez konieczności zdejmowania ręki z kierownicy. Panel przycisków zastępuje obrotowy przełącznik do sterowania napędem na wszystkie koła i blokadą mechanizmu różnicowego.


SmartSelect, jest dostępny w TGS i serii TGX, a także serii TGL i TGM, choć tylko w wersjach z dłuższą kabiną TN i TM. SmartSelect składa się z dużego pokrętło sterowania i mniejsze pokrętło sterowania wciskano-obrotowego ze zintegrowanym panelem dotykowym. Skromniej wyposażone pojazdy zamiast SmartSelecta mają po prostu mały przycisk w górnym rzędzie instrumentów środkowej części kokpitu.
Wnętrza pojazdów budowlanych i komunalnych mają kolor Moon Grey. Szare odcienie nadają wnętrzu ponadczasowej nowoczesności ale i sprawdzają się w użytkowaniu pojazdu w warunkach o dużym zabrudzeniu. Desert Beige jest dostępny jako alternatywa dla długich kabin TN i TM oraz do wszystkich kabin serii TGS i TGX.
Stalowy zderzak dzieli się na trzy części, co znacznie ułatwia wszelkie prace naprawcze. Ucho holownicze jest ukryte za urządzeniem przytrzymującym tablicę rejestracyjną. Charakterystyczne reflektory z ich osłonami komponują się z konstrukcją przodu pojazdu.
Niezależnie od tego, czy zderzaki są wykonane z tworzywa sztucznego, czy ze stali, wyraźnie zakrzywione paski opcjonalnych diodowych świateł do jazdy dziennej są nie do pomylenia.



Innowacyjne systemy wspomagania jazdy czynią nową generację MAN jeszcze bezpieczniejszą na drogach. Asystent hamowania awaryjnego (EBA), który jest zintegrowany w standardzie, znacznie przekracza przepisy UE dotyczące systemów hamowania awaryjnego.ACC jest dostępny w każdej serii i utrzymuje ciężarówk w stałej, bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu.
System ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu (LDW) jest aktywny powyżej prędkości 60 km/h. W pojazdach serii TGM, TGS i TGX wyposażonych w MAN Comfort Steering (elektronicznie aktywne wspomaganie kierownicy), asystent powrotu na pas ruchu (LRA) interweniuje autonomicznie i prowadzi pojazd z powrotem w obszar pomiędzy oznaczeniami pasów ruchu.

Opcjonalnie dostępny asystent zmiany pasa ruchu i asystent skrętu ostrzega w sytuacjach, w których widoczność kierowcy jest ograniczona, np. podczas skręcania lub zmiany pasa ruchu. W serii MAN TGX i niektórych wersjach TGS czujniki radarowe monitorują obszar po obu stronach pojazdu.
Wszystkie serie mogą być wyposażone w system wyłączania wideo MAN (VAS), niezależnie od wielkości kabiny. Szerokokątny aparat po prawej stronie kabiny zapewnia widok na otoczenie z mniej widocznej strony pojazdu.
Kierowcy wybierają odpowiedni program jazdy, przekręcając pokrętło ustawień dźwigni obsługowej MAN TipMatic na program „Efficiency” oraz „Performance”, który koncentruje się bardziej na dynamicznej jeździe.
Idealne dla pojazdów budowlanych i komunalnych programy to: „Offroad” do jazdy terenowej, na której skupia się strategia zmiany biegów i „maneuvr” program, który selektywnie zapewnia siłę napędową podczas manewrowania.
Jako specjalista od pojazdów z napędem na wszystkie koła, firma MAN opracowała dwie różne filozofie napędów dla serii TGM i TGS, z których każda ma swoje
zalety w zależności od zastosowania. Możliwość wyboru napędu na wszystkie koła nadaje się do jazdy w trudnych warunkach gruntowych lub po trudnym terenie.
Stosowany dla służb zimowych, zapewnia niezbędną przyczepność na śniegu. Powinien być aktywowany tylko wtedy, gdy konieczne, gdy nie ma wystarczającej przyczepności na drogach nieutwardzonych. W stałym napędzie na wszystkie koła, przednia oś jest stale napędzana, aby zapewnić że maksymalna trakcja jest dostępna niezależnie od sytuacji na drodze. Jeśli miejsca, w których pojazd ma być używany znajdują się w regionach o trudnej topografii, wtedy stały napęd system spełni oczekiwania użytkownika.
W wywrotkach MAN kierowcę wspomagają dwie specjalne funkcje układu hamulcowego.
Pierwszym z nich jest hamulec skrętu, który jest oferowany w pojazdach budowlanych z zespołem osi tandem. Hamowanie tylnych kół po wewnętrznej stronie skrętu na luźnych powierzchniach zwiększa zwrotność. Zmniejsza również promień skrętu na placach budowy do dwóch metrów, w zależności od konfiguracji i rozstawu osi. Dzięki temu ciężarówka jest w stanie radzić sobie z pewnymi ciasnymi zakrętami bez konieczności manewrowania.

Inną specjalną funkcją jest hamulec rozściełacza. Kiedy wywrotka dostarcza asfalt do rozściełacza asfaltu kierowca aktywuje system przyciskiem. Włącza lekki nacisk hamulca na tylną oś, aby wóz mógł być nadal pchany przy układarce, ale nie mógł się sam stoczyć.
Do 4-osiowych podwozi z serii TGS firma MAN oferuje częściowo podniesiony wydech : filtr znajduje się między dwiema przednimi osiami, a katalizator SCR znajduje się za kabiną. Zalety tego rozwiązania to zapobieganie wirowaniu kurzu, który w przeciwnym razie byłby spowodowane przez rurę wydechową.
W sektorze komunalnym
Operatorzy komunalni mają tendencję do używania ciężarówek,znanych z branży budowlanej. Są to zazwyczaj trójstronne wywrotki i wywrotki dźwigowe. Szczególna cechą sprzętu jest możliwość oddania pojazdu do użytku zimą, pod pług śnieżny i ew. na posypywarkę.
Pojazd z napędem na wszystkie koła TGM 13.290 o najkrótszym dostępnym modelu rozstaw osi wynoszący 3050 milimetrów jest uważany za klasyka we flocie
budowlanej i w komunalnej. Jego wymiary sprawiają, że jest bardzo kompaktowy i zwrotny, co czyni go idealnym pojazdem do obsługi zimowej.
Wraz z konfiguracją napędu TGS 6x4-4, którą firma MAN zaczęła oferować wiele lat temu, powstał trend wśród organizacji drogowych: ładowność, trakcja i zwrotność połączone w jednym pojeździe. W pojazdach 3-osiowych o dużej wysokości konstrukcyjnej napędzana jest pierwsza tylna oś. Oś wleczona, która jest amortyzowana pneumatycznie i zaprojektowany dla ładowności 9 ton, jest kierowana i może być podnoszona. W rezultacie podwozie łączy pojemność ładunkową i ładowność 3-osiowego pojazdu ze zwrotnością pojazdu 2-osiowego. Używany w służbie zimowej, spycha śnieg z ulic.
To była garść informacji opisujących pojazdy terenowe czy off roadowe marki MAN. Ale nie było tu nic o poligonie Kallinchen i przypadkach zakopania się w piachu.To osobno.

 

Początek strony