Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Jak znaleźć najnowsze i najciekawsze produkty na wystawie, w której 1100 wystawców rozłożyło je w 6 halach. Czyli na Solutrans 23.

Jest kilka sposobów by dotrzeć do najciekawszych „ eksponatów”. Jedni idą tropem marek lub interesujących ich segmentów rynku transportowego. Inni zaczynają od przeglądnięcia  katalogu wystawowego. Jeszcze inni po prostu idą w gąszcz stoisk. Ostatecznie i tak dotrą do poszukiwanych  nowości.

Solutrans był od początku wystawą mocno nastawioną na karoseryjników, bo to oni wymyślili imprezę by ułatwić sobie kontakty z dostawcami części i rozwiązań dla ich firm.

Nic więc dziwnego, że w Lyonie pojawili się wszyscy ważni producenci naczep. Kilkanaście firm zaczynając od gigantów, jak Schmitz, Krone i Fruehauf lub Koegel, ale i średniaki oraz marki mniej  dla nas znane, zwykle pochodzące z Turcji, ale i z Francji.

Nic zaskakującego  w tym, że Fruehauf, lider rynku francuskiego sprzedający ok. 5500 pojazdów rocznie miał bodaj największe stoisko z 6 naczepami. Kurtynówka i furgon nie były wprawdzie całkiem nowymi produktami, ale zamontowano na nich całe mnóstwo rozwiązań, które akurat dla francuskich  klientów mogą być interesujące. Choćby system szybkiego otwierania firanki w mniej niż 2 minuty, elektryczny dach, oraz właśnie wprowadzany na rynek Safe Control, czyli system bezpieczeństwa oparty na 3 kamerach montowanych  na naczepie. System likwiduje martwe pole, pozwala kierowcy obserwować otoczenie naczepy na ekranie w kabinie. Doszły także inne dodatki, np. nowe oświetlenie tylnej strefy załadunku zmniejszające zagrożenie wypadkiem, nową składaną poręcz schodków  do naczepy. Pojawił się także rzadko widywany we Francji schowek na paleciaka.

Po raz pierwszy francuscy klienci zobaczyli na żywo nowe logo Fruehaufa,  z dodanym trójkolorowym elementem przed literą „F”.

No i zarówno na naczepach, jak i na ekranach na stoisku mocno błyszczały reklamy systemu Aberg. To oczywiście propozycja wieltonowskiej  telematyki, pomagającej zarówno  zabezpieczyć pojazdy przed niespodziewanymi awariami, jak i ułatwiać życie kierowcy dzięki  dobrej łączności między naczepami lub ich składnikami, a kabiną kierowcy.

Obok Cheraeu  zaprezentowało SmarTrailer , nową rodzinę która  zastąpi obecną już w  kwietniu 2024 roku, obiecując lepszą efektywność energetyczną i lepszą łączność.

Przede wszystkim dzięki izolacji HFO po bokach, Chereau zyskał 8% wydajności w porównaniu z obecną gamą.  Chereau wprowadza nowy TPMS jako standard, aby zabezpieczyć kierowcę i ograniczyć ryzyko wypadków. Connect Box ma również nową architekturę zapewniającą większą ergonomię i funkcje bezpieczeństwa. Telematyka partnera Chereau ma zapewnione dwuletnie działanie. Opcjonalnie klient może przesłać dane do wybranej przez siebie firmy telematycznej i do wybranej przez siebie platformy.

Lamberet  miał stoisko o powierzchni 1 000 m²,  na którym reklamował chłodnie od 1 do 100 m3 .  Zaprezentował swoją ofertę Lamberet Energy. Ma to na celu wsparcie klientów producenta zabudów w analizie ograniczeń eksploatacyjnych i zaoferowanie im najbardziej odpowiednich rozwiązań dla płynnego przejścia na systemy częściowo lub w pełni elektryczne.

Oferta ta obejmuje funkcje magazynowania, przetwarzania i sterowania energią elektryczną przeznaczoną do zasilania agregatów chłodniczych z serii naczep z kontrolowaną temperaturą.

Jeśli chodzi o pojazdy Lamberet to naczepa chłodnia SR2 Smart&Safe, która łączy w sobie postęp w zakresie efektywności energetycznej i bezpieczeństwa. W szczególności jest wyposażony w Safestair, chowany schodek z automatyczną rampą chwytakową. Safestair ubiegał się również o nagrodę Innovation Award w kategorii konstruktor nadwozi. Lamberet miał  również Ergowall 2.0, system kompaktowych ścianek działowych z ulepszonym uszczelnieniem obwodowym w porównaniu z pierwszą wersją.

Następnie zaprezentowana została naczepa chłodnia SR2 X-City, dostępna w wersjach 24, 27 lub 33 paletowych oraz z podwoziem wyposażonym w jedną lub więcej osi skrętnych w zależności od kąta skrętu ciągnika. SR2-X-City posiada certyfikat "cichych dostaw" Piek , między innymi dzięki specjalnej aluminiowej wykładzinie podłogowej, syntetycznym osłonom listew przypodłogowych i pochłaniającej hałas powierzchni półki tylnej klapy.

Pokazano także dwie nowe zabudowy. Na pierwszy ogień idzie Frigoline HD Renault-Trucks D Wide 19 E-Tech P4x2. Dzięki masie całkowitej wynoszącej 19 ton, ładowności 18 palet, w 100% elektrycznemu wielotemperaturowemu agregatowi chłodniczemu i wysuwanej tylnej klapie samochód ciężarowy spełnia wymagania logistyki miejskiej i regionalnej w zakresie dostaw świeżych i mrożonych produktów.  Materiały kompozytowe, rama tylna ze stali nierdzewnej ze zintegrowanymi drzwiami są trwałe i łatwe w naprawie.

Na koniec Frigoline City JAC Motors 7,5 t. Ten miejski pojazd  ma ładowność ośmiu palet i poprzeczną izolowaną przegrodę do użytku w wielu temperaturach. Jego wymiary (6,7 m długości, 2,23 m szerokości, 3.250 m wysokości) nadają się do dystrybucji w centrum miasta.

Trzeba jednak zaznaczyć, że dostawcy zabudów współpracują ściśle   z producentami samochodów dostawczych i ciężarówek, więc  można znaleźć sporo ich wyrobów na rozrzuconych stoiskach.

Na przykład  mini chłodnia CoollJet 130 Lambereta stała na stoisku tej marki, ale i i na innych,  z racji malego elektrycznego agregatu Kerstner.

Schmitz - podstawowa nowość to naczepa kurtynowa S.CS X-TOUGH z solidnym i trwałym podwoziem (44 tony), ale i nowa na rynku francuskim: S.BO lekka naczepa skrzyniowa PACE, stworzona specjalnie dla segmentu ładunków paczkowych i suchych, Prezentowano również  chłodnię Schmitz Cargobull S.CU V2 MultiTemp, a także przegrodę dla różnych stref temperaturowych.


Krone -  centralnym punktem obecności firmy Krone na targach był eTrailer, rewolucyjny model, który został opracowany w ścisłej współpracy z innowatorem technologicznym Trailer Dynamics. Przyczepa elektryczna charakteryzuje się mocną zelektryfikowaną osią, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Ta e-oś nie tylko wspomaga napęd ciągnika siodłowego, ale także odzyskuje energię hamowania poprzez rekuperację. W rezultacie eTrailer zapewnia imponujące wspomaganie jazdy i zmniejsza zużycie paliwa przez ciągnik siodłowy z silnikiem wysokoprężnym na długich dystansach. W połączeniu z ciągnikiem siodłowym z napędem akumulatorowym zasięg całego systemu może być podwojony, a nawet potrojony.

Wyjątkową cechą eTrailer jest jego elastyczność, ponieważ można go łączyć z dowolnym konwencjonalnym ciągnikiem siodłowym.

Oprócz eTrailer firma Krone promowała  pakiet usług 360 stopni. Szczególną atrakcją tego działu jest wprowadzona latem 2023 roku generacja opon "Krone Trusted Tyre Comfort" (KT231). Kompleksowa marka części zamiennych oferuje również imponującą gamę innych produktów: Dostępnych jest tutaj ponad 80 procent typowych części eksploatacyjnych do przyczep. Na szczególną uwagę zasługuje bezkonkurencyjny stosunek ceny do wydajności, ponieważ klienci korzystają z produktów wysokiej jakości, które są do 50 procent tańsze niż równoważne oryginalne części zamienne.

Kegel prezentował  Kögel Cargo ze wzmocnionym dnem oraz Kögel Port z blokadą Multi Container Stop.

Wersja Kögel Cargo, specjalnie dostosowana do potrzeb francuskich klientów, ma szczególnie wytrzymałą drewnianą podłogę, która wytrzymuje szczególnie duże obciążenia mechaniczne i zauważalnie zmniejsza wynikające z tego zużycie przyczepy. Profile stalowe w kształcie omegi są umieszczane pomiędzy poszczególnymi drewnianymi segmentami w kierunku wzdłużnym przyczepy. W przypadku uszkodzenia drewniane deski można wymieniać pojedynczo. Ponadto podłoga profilowana Omega oferuje jeszcze wyższy nacisk na oś wózka widłowego wynoszący 8,0 zamiast 7,2 tony. Oznacza to, że nawet ciężki wózek widłowy może wjechać z tyłu na przyczepę, aby ją załadować, jak to jest zwyczajowo we Francji, ale bez nadmiernego obciążania.Multi Container Stop to wyjątkowo bezpieczny i wygodny   system zabezpieczania kontenerów. Rewolucjonizuje transport drogowy nadwozi wymiennych wszystkich konstrukcji. Dzięki MCS konwencjonalne zamki kontenerowe, tzw. zamki skrętne, nie są już potrzebne na przednim końcu wymiennego podwozia. W tym przypadku zabezpieczenie ładunku odbywa się wyłącznie za pomocą blokady, która okazała się najlepszą formą zabezpieczenia ładunku zgodnie z normą DIN EN 12642. Przewaga wagowa naczepy w porównaniu z poprzednimi wersjami wynosi do 700 kilogramów w podstawowej konfiguracji.

Na targach Solutrans, Kässbohrer zaprezentował  najlepsze przykłady z całej gamy produktów: SSL 38, najbardziej wydajny silos poziomy o maksymalnej ładowności, SLA HS3, wysuwaną naczepę niskopodwoziową z hydrauliczną rampą na gęsiej szyi, naczepę plandekową SCH z drewnianą podłogą, SPS XS, lekką gamę platform.

Benalu ( właściciel naszej nyskiej Megi) pokazał komfortowe i bezpieczne drzwi Slidoor. Skrzydła otwierają się automatycznie na boki,  a potem przesuwają wzdłuż ściany bocznej naczepy.

Przy firmach dostarczających zabudowy do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej, widać podobną regułę, bo maszyny Carriera, Thermokinga czy Kerstnera widać było i na stoiskach karoseryjnych  ale i na własnych stoiskach marek.

Skoro na wystawie dominowały zabudowy i naczepy, musiały być i nowe rozwiązania chłodnicze. Carrier przywiózł agregat Vector HE 19 który na rynku pojawi się wiosną. Pracujący na nowym czynniku chłodzącym i  biodieslu B100, emituje o 60 proc. mniej dwutlenku węgla.

Zaś ThermoKing miał  agregat A500e, oczywiście całkowicie elektryczny  a przewidziany dla lekkich samochodów napędzanych z baterii.  Wśród mniejszych firm Kerstner (Grupa Lamberet) mały zestaw CoolJet  103 Smart którego zminiaturyzowane elementy pochowano w nadwoziu Combo, a  obsługa została całkowicie zintegrowana z kokpitem furgonu. Urządzenie przewidziano oczywiście głównie dla hybryd i furgonów elektrycznych. ( cdn)

Początek strony