Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Nowa generacja wywrotek trójstronnych MEILLER TRIGENIUS® zadebiutowała podczas  targów IAA 2022 w Hanowerze, a niedawno pojawiła się w Niepołomicach.

Po raz pierwszy bawarski lider budowlanki zaprezentował pełny segment nowych wywrotek w każdej klasie wagowej od 3,5 do 41 ton oparty  na filozofii systemów modułowych  dla podwozi dwu, trzy, cztero, a nawet pięcioosiowych.

Nie da się zaprzeczyć, że ilość zmian i innowacji konstrukcyjnych jest potężna. To są dziesiątki a nawet setki usprawnień.

Nowe produkty MEILLER-a są przede wszystkim lżejsze. Dzięki zastosowaniu spawania laserowego są jeszcze dokładniej wykonane, a dzięki katodowemu lakierowaniu zanurzeniowemu, osiągają poziom ochrony antykorozyjnej niedostępny obecnie dla żadnego innego producenta wywrotek.

Wprowadzenie generacji TRIGENIUS® zapoczątkowuje nową erę w segmencie wywrotek trójstronnych. 

W segmencie lżejszych wywrotek TRIGENIUS® D202 do D528  udało się połączyć we wszystkich modelach identyczne cechy wyróżniające markę  na rynku. Są to: niezawodność, długi czas eksploatacji i ponadprzeciętna funkcjonalność.

Obsługa wywrotek jest praktycznie identyczna dla pełnej gamy modeli, od lekkiej wywrotki D202 do najcięższych . Same nadwozia wywrotek i perforowane ramy pośrednie zbudowane ze wzmacnianych profili ceowych są obecnie odtłuszczane, zabezpieczane antykorozyjnie i powlekane podkładem dzięki metodzie zanurzeniowej. W efekcie, są bardziej odporne na korozję.

Dla obniżenia masy zabudowy bez uszczerbku dla sztywności i trwałości, ważny jest każdy drobiazg. Zastosowanie laserowych automatów spawalniczych sprawia, że spaw jest cieńszy i mniejsze są odkształcenia stali przy zachowaniu wysokiej jakości łączenia. Podłoga wykonana jest z arkuszy stali drobnoziarnistej o wysokiej odporności na ścieranie.

Wraz z zastosowaniem stali trudnościeralnej o wysokiej wytrzymałości oraz zoptymalizowanej konstrukcji elementów zabudowy, zaprojektowanych komputerowo przy wykorzystaniu metody MES  i charakterystycznych dla MEILLERA, wytrzymałych burt typu M-Jet, udało się uzyskać przewagę ładowności w  każdej klasie wagowej. W zależności od modelu, różnica ładowności na korzyść wywrotek  TRIGENIUS waha się od 60 do 370 kilogramów.  Dzięki połączeniom gwintowanym, modułowej konstrukcji i wielokrotnie perforowanej ramy  pośredniej, nowe wywrotki spełnią wytyczne konstrukcyjne producentów ciężarówek dla najróżniejszych modeli pojazdów i wariantów podwozi.

Zastosowanie wielootworowej ramy pośredniej, poza zmniejszeniem masy, zwiększa także  możliwość doposażenia wywrotki w różnorodny osprzęt i akcesoria. Konstrukcja dolnego mocowania siłowników wywrotki z gniazdem kulowym, zapobiega gromadzeniu się brudu i resztek przewożonego ładunku. 

Nowe mocowanie siłownika i nowy zbiornik oleju.

Meiller stawia na połączenia śrubowe gotowych, wcześniej polakierowanych farbą nawierzchniową komponentów. Pozwala to uniknąć malowania przewodów hydraulicznych, wiązek elektrycznych czy osprzętu i elementów mocujących. 

Zmieniono także konstrukcję bolców zabezpieczających przy kulach wywrotu. Nowe bolce przebiegają teraz centralnie przez kulę, maja nowe zabezpieczenie i mogą być obsługiwanie jedną ręką.

Nowe bolce z nowymi zabezpieczeniami obsługiwane jedną ręką.

Nowe zamki bocznych burt MEILLER są obecnie samonastawne i niżej osadzone. Mają poprawiony, bardziej ergonomiczny kształt i są cichsze niż kiedykolwiek. Dodatkowo, w pozycji zamkniętej posiadają podwójne zabezpieczenie. W ramach ochrony antykorozyjnej, zostały pokryte stopem cynku i niklu. Wszystkie modele wywrotek TRIGENIUS® zostały wyposażone w nowo zaprojektowane zbiorniki oleju hydraulicznego. Zmodyfikowane przegrody wewnętrzne eliminują pienienie się oleju i pozwalają na wykorzystanie całego dostępnego w zbiorniku oleju. 

Przegląd nowej serii wywrotek TRIGENIUS®

 TRIGENIUS® D202 i D204

Wywrotki trójstronne MEILLER TRIGENIUS® D202 i 204 są przeznaczone do transportu lekkich ładunków. Ich ładowność administracyjna wynosi dwie i cztery tony. Wywrotki dedykowane są do montażu na podwoziach o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,2 tony.

Wywrotka D202 dostępna jest w pięciu możliwych wersjach długości od 2,60 do 3,40 metra, przy szerokości 2,00 metrów. Wywrotka D204 ma tę sama szerokość i oferowana jest w długościach od 2,70 do 4,00 metrów.

Klapa tylna posiada mechanizm blokujący rygiel klapy co pozwala korzystać z zamontowanych zawiasów dolnych. Podłoga wywrotek D202 i D204 wykonana jest ze stali Hardox (HBW450) o grubości 1,5 mm. Opcjonalnie można zastosować stal o wysokiej wytrzymałości na ścieranie o grubości 2,5 mm. Nowa konstrukcja TRIGENIUS® D202 jest lżejsza prawie o 16% w porównaniu do poprzedniej konstrukcji. Przekłada się to na większą o ok. 110 kg ładowność.

Do górnego profilu burty mocowane są specjalne oczka jako burtowe punkty zapięcia pasów, które wytrzymują obciążenie 1 tony.  W przypadku wysuwanych, podłogowych punktów mocowania, które dostępne są zarówno od góry jak i od dołu ich wytrzymałość sięga 2 ton.

Konstruktorzy MEILLERA poprawili także ergonomię skrzyni ładunkowej poprzez nowe drabinki i stopnie oraz uchwyty wejściowe. Obniżono również wysokość podłogi wywrotki, co ułatwia ręczny załadunek.

TRIGENIUS® D205 i D208

Wywrotki trójstronne MEILLER TRIGENIUS® D205 i D208 przeznaczone są do dwuosiowych samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 7,49 do 14,0 ton DMC. Ładowność tego typoszeregu wynosi odpowiednio pięć lub osiem ton. Wywrotka D205 oferowana jest w sześciu długościach od 3,00 do 4,20 metra. 

Obie wywrotki oferowane są w dwóch opcjonalnych wysokościach burt. Dla modelu 205 jest to 40 lub 50 cm. Zaś model 208 występuje z burtami wysokimi na 50 lub 60 cm. Cechą wspólną jest przednia ściana wykonana z blachy stalowej o wysokości 70 cm i grubości 1,5mm. Burty boczne wykonano ze stali BS70, zastępując stal BS50 o grubości 2,5 mm.

MEILLER wdrożył także nowy, modułowy system wspomagania zamykania burt, który wykorzystywany może być także do opcjonalnych, demontowanych paneli aluminiowych.

Konstrukcja zawiasów bocznych burt, wykorzystująca m.in. sprężyny, skutecznie tłumi powstający w trakcie eksploatacji hałas. Tylna klapa, z funkcją opuszczania, wyposażona jest w blokadę kłową. Po raz pierwszy w tej klasie  wywrotek, MEILLER zastosował na podłodze stal wysokogatunkową Hardox (HBW450) o grubości 2,5 mm, zastępując dotychczas stosowane arkusze stali BS50 o grubości 3 mm, które były cięższe i mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Dla szczególnie ciężkich zastosowań, w ramach opcji, klienci mogą zamówić podłogę o grubości 4 mm. 

Nowa wywrotka TRIGENIUS® D205 jest o około 8,5% lżejsza (w zależności o wariantu) od swego poprzednika, co przekłada się na wzrost ładowności o ok. 84 kg. W przypadku modelu TRIGENIUS® D208 konstruktorom firmy MEILLER udało się ograniczyć masę własną nawet 20%. W efekcie, klient zyskuje nie mniej niż 261 kg ładowności.

Punkty mocowania ładunku standardowo osadzone są w podłodze i w burtach. Każdy punkt mocowania burtowego wytrzymuje  obciążenia 1 tony, zaś punkty podłogowe – 2 tony.  Na życzenie, model D208 wyposażony może być w punkty podłogowe o wytrzymałości aż 4 ton.

Punkty mocowania na krawędziach burt i na ścianie przedniej.

Podobnie jak w pozostałych typoszeregach, krawędzie nadkoli zakończone są wytrzymałym rantem gumowym. Nowe drabinki wejściowe o poprawionej ergonomii zamontowano na tylnej klapie i bocznych burtach, co w połączeniu z niższym osadzeniem skrzyni ułatwia wchodzenie i ręczny załadunek. Podniesienie skrzyni ładunkowej, za pomocą słynnej hydrauliki MEILLER możliwe jest dzięki sterowaniu elektrycznemu lub bardzo precyzyjnemu sterowaniu pneumatycznemu.

TRIGENIUS® D210 i D212

Kolejna grupa wywrotek trójstronnych TRIGENIUS® D210 i D212 przeznaczona jest do podwozi dwuosiowych o dopuszczalna masie całkowitej od 15,0 do 20,0 ton. Przy ładowności, odpowiednio, 10 i 12 ton. Długość skrzyni wywrotki D210 dla pojazdów 15 i 16 tonowych waha od 3,2 do 4,8 metra. Dla tej grupy pojazdów przewidziano dziewięć różnych długości przy szerokości wewnętrznej skrzyni 2,38 m. Wywrotka dwunastotonowa (D212) montowana jest dla podwozi od 18 do 20 ton DMC. 

MEILLER również w tym typoszeregu oferuje nowy, elastyczny i modułowy system wspomagania zamykania burt zarówno stalowych jak i aluminiowych wyposażonych także w panele podwyższające.

Solidne burty ze wzmocnioną górną krawędzią w konstrukcji M-Jet mają funkcje wychyłu i otwierania. Nowy mechanizm blokujący uniemożliwia jednoczesne otwieranie górnych i dolnych zamków.  Konstrukcja zawiasów wykorzystująca sprężyny wyeliminowała uciążliwe hałasowanie burt podczas jazdy na pusto.

Tylna klapa posiada ręczny lub pneumatyczny mechanizm ryglujący. Może być także opuszczana na dolnych zawiasach ręcznie lub hydraulicznie. Dzięki temu, ładunek nie jest wysypywany na tylną belkę i nie brudzi auta. 

Przy produkcji podłóg, MEILLER stosuje wysokogatunkową stal Hardox (HBW450) o grubości 4,0 mm.  Dla szczególnie ciężkich zastosowań, podłoga o grubości aż 5 mm.

Nowa wywrotka TRIGENIUS® D212 jest lżejsza od swego starszego odpowiednika o około 5% masy własnej.

Gdy burta jest otwarta, w kabinie świeci się specjalny sygnał ostrzegawczy, a na przedniej i  tylnej krawędzi burty włączane jest ostrzegawcze oświetlenie LED. 

Każdy burtowy punkt mocowania ma wytrzymałość 2 ton, w podłodze – 4 tony, a w narożnikach skrzyni ładunkowej aż 8 ton. Sterowanie układem hydraulicznym MEILLER realizowane jest  z kabiny kierowcy, a od połowy 2023 r. dostępny będzie, bardzo wygodny system zdalnego sterowania i.s.a.r.

 

TRIGENIUS® D316 do D528

Z myślą o największych podwoziach o trzech, czterech a nawet pięciu osiach, MEILLER opracował wywrotki TRIGENIUS® D316 do D528, których ładowność waha się od 16 do 28 ton. 

Największe wywrotki trójstronne: TRIGENIUS® D428 i D528 trafiają do klientów z burtami o wysokości 1 m. W zależności od wysokości burty, ściana czołowa może być zbudowana w

formie konstrukcji modułowej o różnej wysokości, z blachy stalowej o grubości 3 lub 4 mm.

Burty boczne wykonane są ze stali wysokogatunkowej HBW450 o grubości 4 mm.  W zależności od zamówienia, do produkcji wywrotek, MEILLER stosuje wysokogatunkową

stal Hardox (HBW450 lub opcjonalnie HBW500) o grubości 4 mm dla modeli D316, D321 i D416, Opcjonalnie podłoga może być wykonana z blach 6-cio mm grubości, a na specjalne życzenie, możliwe jest wykonanie podłogi z blachy o grubości 8 mm.

Wywrotka serii D316 osiąga około 5% redukcji masy w porównaniu do modelu poprzedniego. Oznacza to, że ładowność zwiększyła się o 145 kg. TRIGENIUS® D421 waży nawet o 9,5% mniej niż dotychczasowy model, zwiększając ładowność o około 370 kg. 

Teraz sześć punktów mocowania w ścianie czołowej

W nowych, najcięższych wywrotkach MEILLER zastosował aż sześć punktów mocujących na przedniej ścianie. Wydatnie zwiększyło to bezpieczeństwo przewożonych ładunków. Podobnie jak w modelach D210 i D212 punkty mocowania ładunku umiejscowione na burtach wytrzymują obciążenie dwóch ton, w podłodze - czterech ton i aż 8 ton w narożnikach skrzyni ładunkowej. 

Ciekawostką jest hydraulicznie składana tylna osłona przeciwnajazdowa, którą można teraz uruchamiać również przy niskiej prędkości samochodu, bez włączania przystawki odbioru

mocy.

MEILLER wprowadził modyfikacje w systemie plandeki przesuwnej. Po pierwsze, teraz czas jej  otwierania wynosi ok 10 sekund, co daje oszczędność czasu na miejscu rozładunku. W obecnym rozwiązaniu można zdjąć linkę plandeki razem z napinaczami linki i przymocować do przedniej ściany wywrotu.

Jeśli podwozie ciężarówki, jak w przypadku nowego DAF-a, współpracuje z zabudową, na głównym ekranie wyświetlają się komunikaty o wywrotce.

Początek strony