Nowa generacja XF, XG i XG+ firmy DAF została wybrana Międzynarodową Ciężarówką Roku 2022 przez jury złożone z 24 redaktorów zajmujących się pojazdami użytkowymi, reprezentujących czasopisma z całej Europy.
Prestiżową nagrodę odebrał Harry Wolters, prezes DAF Trucks, podczas dnia prasowego targów pojazdów użytkowych i zabudów Solutrans w Lyonie we Francji.
Z wynikiem 150 głosów, holenderska gama ciężkich samochodów ciężarowych do dalekich tras walczyła z konkurentami, niedawno wprowadzoną na rynek serią budowlaną Iveco T-Way i akumulatorowo-elektrycznym eActrosem (druga generacja).
W oparciu o zasady International Truck of the Year (IToY), coroczna nagroda jest przyznawana ciężarówce wprowadzonej na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy, która ma największe znaczenie i wkład w poprawę efektywności transportu drogowego. Ten osąd opiera się na kilku kluczowych kryteriach, w tym:
innowacje technologiczne, komfort, bezpieczeństwo, właściwości jezdne, oszczędność paliwa, „ślad” środowiskowy oraz całkowity koszt posiadania (TCO).
W pełni wykorzystując nowe przepisy UE dotyczące masy i wymiarów, firma DAF stworzyła ciężarówkę, która radykalnie poprawia aerodynamikę, efektywność paliwową, bezpieczeństwo czynne i bierne oraz komfort dla kierowcy.
Podczas ostatnich rozszerzonych jazd testowych w Hiszpanii i Europie Środkowej członkowie jury IToY docenili znakomitą widoczność jaką zapewnia duża, zakrzywiona przednia szyba, boczne szyby z niskimi liniami bocznymi i okno w prawych drzwiach. Te cechy – wraz z cyfrowym systemem wizyjnym, który zastępuje tradycyjne lusterka wsteczne i nową kamerą narożną zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, co pozwala dojrzeć niechronionych użytkowników dróg.
Dziennikarze IToY pochwalili również osiągi nowych wysokowydajnych układów napędowych, oparte na: silnikach Paccar MX-11 i MX-13 w połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon i zaawansowanymi funkcjami predykcyjnego tempomatu z rozszerzonymi funkcjami Eco-roll.
Podsumowując głosowanie jury, przewodniczący International Truck of the Year Gianenrico Griffini skomentował:
„Wraz z wprowadzeniem nowej generacji, firma DAF dostarczyła zaawansowaną technologicznie ciężarówkę do dużych obciążeń, która wyznacza nowy punkt odniesienia w branży samochodów ciężarowych. Ponadto jest zorientowana na przyszłość, ponieważ również stanowi kompletną platformę dla nowych generacji alternatywnych układów napędowych”.
Nagroda International Truck of the Year (IToY) została ustanowiona w 1977 roku przez brytyjskiego dziennikarza i legendarnego redaktora magazynu Truck Pata Kennetta. Dziś 24 członków jury reprezentuje czołowe czasopisma motoryzacyjne i portale w całej Europie. Ponadto w ostatnich latach Grupa IToY rozszerzyła swoją sferę wpływów poprzez powoływanie „członków stowarzyszonych” na rozwijających się rynkach samochodów ciężarowych w Chinach, Indiach, Afryce Południowej, Australii, Brazylii, Japonii, Iranie i Nowej Zelandii. W sumie, połączone grono czytelników pełnych członków jury IToY oraz ośmiu członków stowarzyszonych przekracza 1 000 000.
O Dekra
Grupa IToY dziękuje firmie Dekra za samodzielne zebranie wszystkich
głosów członków jury IToY i poświadczenie końcowego wyniku. Dekra została założona w Berlinie, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach szybko rozwijającej się Europy. Dziś Dekra to osiem dywizji serwisowych - kontrola pojazdów, roszczenia i ekspertyzy, testowanie produktów, kontrola przemysłowa,
doradztwo, audyty, szkolenia. Dekra zatrudnia około 44 000 pracowników i
generuje obrót w wysokości około 3,4 miliarda euro.
facebook.com/itoyjury
twitter.com/itoyjury