Ford Otosan przeprowadził na zamkniętej autostradzie Northern Ring testy ciężarówki Ford Trucks wyposażonej w technologię autonomicznej jazdy Level-4 Highway Pilot.
W testach wzięli udział m.in. turecki Minister Transportu i Infrastruktury, Abdulkadira Uraloğlu oraz przedstawiciele ICA i Ford Trucks. Innowacyjny pojazd umożliwia autonomiczne operacje transportowe między centrami logistycznymi, poprawiając bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój w transporcie.
Pojazdy elektryczne i autonomiczne stały się już integralną częścią naszej rzeczywistości. Rozwijamy inteligentne systemy transportowe, aby skrócić czas podróży, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach oraz pobudzić gospodarkę. Testy na autostradzie są kamieniem milowym w rozwoju autonomicznego transportu. Wierzę, że projekt firmy Ford Trucks, pierwszy tego rodzaju w naszym kraju, przyczyni się do dalszego rozwoju pojazdów autonomicznych. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza i doświadczenie przyniosą korzyści wszystkim interesariuszom projektu - powiedział Abdulkadir Uraloğlu po przeprowadzonych testach
Technologia Level-4 Highway Pilot, nad którą pracowaliśmy przez blisko cztery lata, to jeden z kluczowych projektów wspierających nasze dążenia do transformacji transportu. Dzięki niej dokonaliśmy istotnego postępu w transporcie na autostradach, a naszym celem jest umożliwienie całkowicie autonomicznej realizacji operacji transportowych przez nasze pojazdy ciężarowe - dodał Emrah Duman, wiceprezes Ford Trucks.
Opracowany z myślą o transporcie autostradowym Level-4 Highway Pilot z powodzeniem realizuje kluczowe manewry podczas jazdy, takie jak utrzymywanie pasa ruchu, dostosowywanie prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu, monitorowanie bocznych pasów, zmianę pasa w przypadku potrzeby oraz powrót na pierwotny pas, a także manewry typu stop-and-go. System wykrywa otoczenie za pomocą zaawansowanych czujników zainstalowanych w ciągniku, planuje swoje ruchy i wykonuje manewry na wcześniej zdefiniowanej trasie. Technologia ta wykorzystuje oprogramowanie odpowiedzialne za wykrywanie, lokalizację, modelowanie środowiska, podejmowanie decyzji, planowanie jazdy oraz sterowanie pojazdem.
Ta nowoczesna technologia zwiększa efektywność, wydłużając dzienny czas użytkowania pojazdów, jednocześnie obniżając koszty, co odpowiada na rosnący popyt w sektorze logistyki. Dąży również do zmniejszenia liczby wypadków wynikających z błędów ludzkich oraz ograniczenia zużycia paliwa dzięki zoptymalizowanym operacjom nawet o 10%.
Inżynierowie Ford Otosan zintegrowali opracowane przez siebie algorytmy sztucznej inteligencji oraz robotyki w kompleksową architekturę oprogramowania, kończąc niezbędne weryfikacje i testy w symulowanym środowisku oraz na pojazdach poruszających się na zamkniętej dla ruchu autostradzie. W tym zakresie wykorzystano również technologię, którą ICA, operator mostu Yavuz Sultan Selim i autostrady Northern Ring, nazwał Inteligentnymi Systemami Transportowymi (ITS).
Ford Trucks Level-4 Highway Pilot pomyślnie ukończył wszystkie testy w obszarze zamkniętym dla ruchu dzięki ITS, który został opracowany w celu skrócenia czasu podróży, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, maksymalnego wykorzystania obecnej przepustowości dróg i zwiększenia mobilności. Ford opracował technologię pojazdu, która będzie obsługiwać 90% codziennej jazdy kierowcy ciężarówki i może jeździć autonomicznie bez potrzeby wsparcia kierowcy w normalnych warunkach.
W następnej fazie Ford Trucks Level-4 Highway Pilot rozpocznie pierwsze jazdy testowe na autostradach publicznych wraz z kierowcą bezpieczeństwa.