Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

O najszybszych ładowarkach typu Mega do tej pory się tylko mówiło. ABB E-mobility i MAN Truck & Bus świętowały premierę megawatowego systemu ładowania (MCS) w obecności bawarskiego premiera Markusa Södera.

MAN eTruck został naładowany mocą ponad 700 kW i prądem 1000 A na stacji ładowania MCS firmy ABB E-mobility. 

Premiera ładowania megawatowego była sygnałem startowym dla elementarnej części  transformacji mobilności w sektorze pojazdów użytkowych w kierunku mobilności przyjaznej dla klimatu oraz udanej elektryfikacji ciężarówek. Zwłaszcza w krajowym i międzynarodowym transporcie dalekobieżnym lub podczas załadunku i rozładunku elektryczne ciężarówki, będą potrzebować szybkiego  MCS podczas wymaganej prawem przerwy w prowadzeniu pojazdu. Nowa technologia uzupełnia zatem istniejące rozwiązania: ładowanie w  bazach i stacjach ładowania przy niższych mocach ładowania będzie nadal odgrywać kluczową rolę w przyszłości.

Obie firmy pokazały w centrum rozwoju MAN w Monachium, że ładowanie MCS działa już dzisiaj. Jeden z pierwszych megawatowych punktów ładowania w Niemczech zainstalowała tam firma ABB E-mobility.

Alexander Vlaskamp , dyrektor generalny MAN Truck & Bus, podczas premiery ładowania megawatowego ponowił swój apel o przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania: „Celem jest utworzenie 30 000 punktów ładowania MCS w Europie do 2030 r., z czego około 4000 w Niemczech. Uruchomiliśmy dziś jeden z pierwszych punktów ładowania. Nie mamy już zbyt wiele czasu na jego ustawienie. Elektryczne ciężarówki są dostępne, ładowanie megawatowe działa. Teraz potrzebujemy jasnych sygnałów ze strony polityków, także po to, by zbudować zaufanie wśród  klientów, którzy opowiadają się za elektryfikacją. Musimy szybko zbudować i rozbudować infrastrukturę.

Nowy standard ładowania megawatowego MCS jest technicznie zaprojektowany do ładowania z mocą do 3,75 MW przy 3000 amperach (A). Dzisiaj ABB E-mobility i MAN zademonstrowały moc ładowania przekraczającą 700 kW dzięki prototypowej technologii ładowania. Wraz z prezentacją  standardu MCS, możliwe będzie już ładowanie o mocy przekraczającej jeden megawat. Przełoży się to na znaczną poprawę czasu ładowania. Dla porównania, dzisiejsze stacje ładowania w standardzie CCS (Combined Charge System) oferują maksymalną moc ładowania 400 kW przy 500 A. Oczekuje się, że międzynarodowy proces standaryzacji Megawatt Charger System zakończy się w tym roku.

 

Początek strony