Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 14,6%, do prawie 1,5 mln sztuk. Włochy przodują z niezwykłym wzrostem na poziomie 22,7%, tuż za nimi plasują się Hiszpania z 22%, Niemcy z 12,1% i Francja z 8,9%.

Podobnie liczba rejestracji nowych ciężarówek w UE wzrosła o znaczne 16,3%, do 346 986 sztuk. Prym wiodą Niemcy, sprzedając 94 820 egzemplarzy, co oznacza znaczny wzrost o 24,4%. Inne główne rynki UE odnotowały dwucyfrowy wzrost, w tym Hiszpania o 22,3%, Włochy o 11,4% i Francja o 11,3%. Liczba rejestracji nowych autobusów w UE wzrosła o niezwykły wzrost o 19,4%198,4% w porównaniu z 2022 r., osiągając łącznie 32 593 jednostki.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), na podstawie zagregowanych danych dostarczonych przez krajowe stowarzyszenia producentów samochodów, członków ACEA i S&P Global Mobility, podało wyniki rejestracji samochodów w Europie w 2023 roku.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WEDŁUG ŹRÓDŁA NAPĘDU.

Samochody dostawcze, w 2023 r. na czele nadal znajdował się olej napędowy – zarejestrowano 1,2 mln sztuk, co oznacza wzrost o 10,4% w stosunku do 2022 r. Jednak jego udział w rynku spadł z 85,7% w 2022 r. do 82,6% w roku ubiegłym. Jednocześnie samochody dostawcze ładowane elektrycznie zyskują na popularności, przyczyniając się do stopniowej zmiany dynamiki rynku. Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych wzrosła o 56,8% w 2023 r., osiągając 7,4% udziału w rynku, w porównaniu z 5,4% w 2022 r. Zmiana ta była spowodowana znacznymi wzrostami na kluczowych rynkach, w tym w Holandii (+110,4%), Hiszpanii (+100,3%) i Francję (+76,7%).

Samochody ciężarowe. W 2023 r. na rynku samochodów ciężarowych nadal dominował olej napędowy, stanowiący 95,7% nowych rejestracji pojazdów ciężarowych. Odnotowano solidny wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla w UE o 15,4%,  w tym w Niemczech (+23,5%), Hiszpanii (+21,8%) i Włoszech (+12,3%). W tym samym czasie rejestracje nowych ciężarówek elektrycznych osiągnęły imponujący poziom 234,1%, osiągając 5279 sztuk. Holandia (+889,7%) i Niemcy (+169,8%) okazały się głównymi czynnikami napędzającymi ten niezwykły wzrost, przyczyniając się łącznie do ponad 60% całkowitej sprzedaży pojazdów elektrycznych w UE. Elektryczne ciężarówki stanowią obecnie 1,5% rynku, co stanowi znaczny postęp w porównaniu z 0,8% w roku poprzednim.

Jak widać Niemcy są nadal niekwestionowaną potęgą ciężarową, dalej Francja, Wielka Brytania i Polska. W kategorii pow. 16 ton Niemcy zarejestrowali 67 tys. ciężarówek, Francuzi i Anglicy po ok. 40 tys.,  a my tylko 31 tys.

Autobusy. W 2023 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 39,1% do 5166 sztuk, co stanowi 15,9% udziału w rynku.

Początek strony