Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

MAN Engines prezentuje silnik  model MAN H4576. Ten nowo opracowany wodorowy silnik spalinowy bazuje na sprawdzonej bazie silnika wysokoprężnego D3876.

Po raz pierwszy MAN pokazał ten silnik latem na wystawie w Monachium. Dzięki  mocy 500 KM (368 kW) i pojemności skokowej 16,8 litra MAN H4576 otwiera szerokie możliwości dekarbonizacji maszyn na polu i poza nim. "Wodorowe silniki spalinowe to obiecujące podejście do przyspieszenia dekarbonizacji napędów terenowych. Gdy tylko rynek będzie gotowy, MAN Engines zaoferuje rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb" – podkreśla Mikael Lindner, szef MAN Engines.

Podstawą modelu MAN H4576 jest sprawdzony silnik wysokoprężny MAN D3876. Dzieli on około 80% podstawowych elementów, takich jak skrzynia korbowa, wał korbowy, korbowody, a także obiegi chłodzenia i oleju, w tym pompy, miska olejowa i filtr, z nowym silnikiem wodorowym. Prawie identyczne wymiary obu silników spalinowych ułatwiają producentom maszyn zintegrowanie ich z istniejącymi koncepcjami pojazdów.

Ważną zmianą jest jednak zwiększenie średnicy otworu ze 138 mm do 145 mm, przy jednoczesnym zachowaniu skoku na poziomie 176 mm. Ta modyfikacja w kierunku większej pojemności skokowej 16,8 litra w porównaniu z 15,3 litra silnika wysokoprężnego MAN D3876 jest konieczna ze względu na mniejszą gęstość mocy silników wodorowych w celu osiągnięcia docelowej mocy. Dokonano istotnych modyfikacji w komponentach zasilania i spalania wodoru, układzie sterowania silnikiem i układzie kontroli spalin:

Zasilanie wodorowe MAN H4576 składa się z systemu nowych przewodów niskiego ciśnienia i szyny, które dostarczają do wtryskiwacza wymagany wodór (chemicznie: H2). Precyzyjna kontrola ciśnienia służy do dozowania zapotrzebowania na wodór, aby zapewnić wydajne spalanie i optymalne zaopatrzenie silnika w paliwo. Wtryskiwacz wodoru służy do niskociśnieniowego wtrysku bezpośredniego o ciśnieniu wtrysku do 40 bar. Jest montowany bezpośrednio w komorze spalania, co zapewnia wyższą wydajność i lepszą reakcję silnika. Specjalnie dostrojony układ zapłonowy uwzględnia te właściwości i umożliwia niezawodny i kontrolowany zapłon iskrowy mieszanki wodorowej. Specjalnie zaprojektowana jednostka sterująca silnika steruje m.in. dopływem wodoru i powietrza, reguluje wtrysk i zapłon oraz stale dostosowuje parametry silnika, aby umożliwić bezpieczne i wydajne spalanie. W porównaniu z silnikiem wysokoprężnym, wodorowy silnik spalinowy wymaga nowych tłoków i tulei, ponieważ średnica tłoka została zwiększona do 145 mm. Dzięki mocy 500 KM (368 kW) uzyskana większa pojemność skokowa osiąga osiągi zbliżone do silnika wysokoprężnego MAN D2676 o pojemności skokowej 12,4 litra. Nowa turbosprężarka zapewnia optymalną dynamikę i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Jedynymi istotnymi emisjami, które występują jako potencjalne produkty uboczne spalania H2 i mogą w znacznym stopniu trafić do spalin, są tlenki azotu (NOx). Aby zredukować to prawie do zera, MAN Engines stawia na zaawansowany proces spalania i sprawdzony system oczyszczania spalin. Połączenie wodorowego silnika spalinowego i układu oczyszczania spalin spełnia wymogi normy emisji spalin Stage V (UE) i pojazdów o zerowej emisji spalin (ZEV).

Silnik spalinowy MAN H4576 na wodór można szybko wprowadzić na rynek dzięki istniejącej technologii. Pionierem w dziedzinie bezemisyjnych napędów do samochodów terenowych we współpracy z MAN Engines jest Kässbohrer Off-Road Vehicles. Ich pojazd PistenBully 800, który zostanie zaprezentowany w 2023 roku, już w swojej konstrukcji uwzględnia fakt, że w przyszłości znajdzie się miejsce na wodór spalinowy – MAN H4576 – i że dostępne będą odpowiednie interfejsy. Silnik MAN H4576 pokazuje jednak również, że wodór nie musi być używany wyłącznie jako jedyne paliwo. Zaprojektowany jako silnik dwupaliwowy, może być używany w połączeniu z konwencjonalnym olejem napędowym lub paliwami alternatywnymi, takimi jak HVO.

MAN Engines opracowuje obecnie  także stacjonarny silnik wodorowy – MAN H3268 – do skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w elektrociepłowniach.

 

 

Początek strony