Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Siły bezpieczeństwa i wojsko   potrzebują solidnych, niezawodnych i małoobsługowych pojazdów o wysokich osiągach. Mercedes-Benz Special Trucks od dziesięcioleci oferuje pojazdy użytkowe różnych typoszeregów i konfiguracji. 

Ze swoją aktualną gamą pojazdów dla sił zbrojnych, służb publicznych i organizacji wykonujących zadania w zakresie bezpieczeństwa producent zapoznał klientów podczas organizowanych przez siebie pokazów Defence Trucks Experience (DTE) 2023. W tak zwanej „żwirowni”, czyli na swoim terenowym poligonie doświadczalnym dla pojazdów o wysokiej dzielności terenowej, położonym w badeńskiej gminie Ötigheim, uczestnicy mogli zapoznać się z niemal 20 rozwiązaniami motoryzacyjnymi do różnych zastosowań, a wiele z nich obserwować z bliska podczas jazdy w terenie.

W centrum uwagi znalazły się typoszeregi Zetros, Arocs i Unimog, do których dołączyły dwa podwozia specjalne (FGA 14,5 i FGA 9,5) Mercedes-Benz Special Trucks oraz różne rozwiązania oferowane przez partnerów, wyposażone w podzespoły i komponenty Mercedes-Benz Trucks. Pokazy DTE 2023, trwające od 16 do 19 października były skierowane do użytkowników i nabywców z sektora obrony i bezpieczeństwa.

Zetros -  pojazd z silnikiem wysuniętym przed kabinę, zaprojektowany pod kątem wysokiej wytrzymałości, łatwości w obsłudze i wysokiej dzielności terenowej, również w swej drugiej generacji jest specjalnie przystosowany do wymogów eksploatacji na obszarach o słabiej rozwiniętej infrastrukturze i niższej jakości paliwa. Z punktu widzenia kierowcy zaletą tego pojazdu podczas eksploatacji na bezdrożach są duże kąty natarcia, zejścia i rampowe, znaczna głębokość brodzenia oraz możliwość dołączania międzyosiowych i osiowych mechanizmów różnicowych.

Wszystkie Zetrosy napędza  sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 12,8 litra w klasach emisji spalin Euro III i V. Oprócz znany wariantów w konfiguracjach 4x4 i 6x6 ze stałym napędem na wszystkie koła, dostępne są także modele z konfiguracją napędu 4x2 i 6x4.

Oferując Zetrosa 3042 A 6x6, Mercedes-Benz Special Trucks potwierdza renomę ciężarówki Zetros jako niezwykle wytrzymałego pojazdu użytkowego, radzącego sobie z wybojami i błotnistymi dołami. Wymiary trzyosiowego Zetrosa wynoszą (dł. x szer. x wys.) 9450 x 2525 x 3220 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 30 ton (9 ton na osi przedniej i po 10,5 tony na obu osiach tylnych), a masa całkowita zestawu ciężarowego – 120 ton.

Zaprezentowany model 2743 A 6x6 dowodzi możliwości zastosowania Zetrosa jako pojazdu do tankowania. Na pokazach zaprezentowano pojazd ze zbiornikiem o pojemności 13 tysięcy litrów z wewnętrzną powłoką z żywicy epoksydowej firmy Lindner & Fischer Fahrzeugbau, przeznaczony do transportu oleju napędowego lub benzyny.  Prezentowany pojazd wyróżnia między innymi wzmocniona rama, klimatyzacja, prześwit podwozia wynoszący 400 milimetrów, zdolność brodzenia na głębokość 800 milimetrów oraz duże kąty natarcia i zejścia, wynoszące do 35 stopni i umożliwiające jazdę w stromym terenie.

Kolejnym modelem Zetrosa jest 1836 A 4x4 z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym Euro III Mercedes-Benz OM460 o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy 265 kW (360 KM/1800 Nm).

Dla pojazdów Arocs spektrum silników sięga od jednostki o pojemności skokowej 7,7 litra i mocy 175 kW (238 KM) do jednostki o pojemności skokowej 15,6 litra i mocy 460 kW (625 KM). Pozwala to także na realizację operacji w transporcie ciężkim w zestawach ciężarowych o masie całkowitej do 250 ton. 

Na pokazach DTE 2023 można też było zobaczyć pojazd Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6 w wersji trzyosiowej z ogumieniem pojedynczym.

Natomiast pojazdy z typoszeregów Unimog U 4000 i U 5000 (Euro 3/5) czy U 4023 i U 5023 (Euro 6) są przystosowane do transportu narzędzi, sprzętu, materiałów i osób w warunkach ekstremalnych.

Wyposażony w podwójną kabinę Unimog U 5023 4x4 umożliwia przewożenie za jednym razem zespołów czteroosobowych i ich sprzętu operacyjnego.

Na DTE 2023 Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował również „podwozia do zabudów chronionych”. Na miejscu można było zobaczyć podwozia specjalne FGA 14,5 4x4 i 9,5 4x4.

Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował też opancerzony pojazd Ibero SMV hiszpańskiego producenta TSD, w którym wykorzystano podwozie specjalne 9.5 oraz silnik wysokoprężny OM 926. Transporter opancerzony Arive francuskiej firmy Soframe oparty jest na podwoziu specjalnym 14,5.

W konstrukcji pojazdu Dingo 2 4x4 firmy Krauss-Maffei Wegmann, przedsiębiorstwa należącego do niemiecko-francuskiej grupy KNDS z sektora techniki zbrojeniowej, wykorzystano 9,5-tonowe podwozie z rodziny FGA .

Początek strony