Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Air Liquide i Iveco Group uruchamiają  pierwszą w Europie wysokociśnieniową stację tankowania wodoru dla samochodów ciężarowych obsługujących transport długodystansowy.

Otwarcie stacji tankowania wodoru Air Liquide w Fos-sur-Mer (Marsylia) oraz gotowość Iveco Group do dostarczania samochodów ciężarowych zasilanych wodorem już pod koniec 2023 r. są wkładem obu firm w przygotowanie gruntu dla długodystansowego transportu w Europie opartego na wodorze Rozwój jest możliwy dzięki wykorzystaniu wyjątkowego doświadczenia Air Liquide w całym wodorowym łańcuchu wartości, od produkcji poprzez przechowywanie po dystrybucję, oraz knowhow IVECO, marki pojazdów użytkowych Iveco Group.

Goście obecni na uroczystej inauguracji  mieli okazję obejrzeć wysokowydajną (1 tona dziennie) wysokociśnieniową stację, do której wodór pozyskiwany w niskoemisyjnej technologii jest dostarczany rurociągiem oraz zobaczyć prototypowy egzemplarz ciężkiego samochodu ciężarowego IVECO zasilanego ogniwami paliwowymi. To rozwiązanie transportowe do transportu długodystansowego charakteryzuje się krótkim czasem tankowania przy ciśnieniu 700 barów. Stacja w Fos-sur-Mer jest częścią projektu HyAMMED  wspieranego przez władze francuskie. Nowa stacja jest również częścią europejskiego projektu H2Haul, współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership.  Air Liquide i IVECO były jednymi z pierwszych partnerów projektu H2Haul uruchomionego w 2019 r. Druga wysokowydajna stacja (700 barów; 2 tony dziennie) przeznaczona do obsługi ciężkich pojazdów powstanie w Salon-de-Provence, aby zaopatrywać przyszłą flotę 50 wodorowych ciężarówek IVECO eksploatowanych od 2025 r. w ramach projektu R’Hyse. Erwin Penfornis, wiceprezes i szef działu Hydrogen Energy World Business Line w Air Liquide, powiedział: „Jeżeli chcemy promować upowszechnienie stosowania wodoru jako paliwa, musimy wspólnie tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi tego sektora. Niezbędne jest zbudowanie dostatecznie gęstej sieci wysokowydajnych stacji, która zachęci producentów pojazdów i operatorów transportowych do udziału w tej transformacji.

Gerrit Marx, prezes Iveco Group, zapewnił: „Nasza strategia coraz bardziej zrównoważonej mobilności jest oparta na technologicznie neutralnym podejściu, a transport oparty na wodorze jest jej kluczowym elementem. Jest to wręcz najważniejsze rozwiązanie w tak energochłonnym segmencie, jak długodystansowy transport drogowy. Dzisiaj pokazaliśmy, że mamy już wszystko, czego potrzeba — pojazdy i stacje, na których mogą one tankować paliwo — aby wodorowy ekosystem mógł funkcjonować w drogowych realiach. Założenia strategii stają się faktem. Nasz nowy, kompleksowy model wynajmu GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem), w którym użytkownicy płacą za faktyczne wykorzystanie samochodów, umożliwi dostęp do pojazdów zasilanych wodorem.

Początek strony