Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

H2Accelerate  zdobyło  finansowanie na zakup 150 samochodów ciężarowych napędzanych wodorem oraz budowę 8 stacji tankowania tego paliwa do  pojazdów ciężarowych.

H2Accelerate potwierdziła, że uczestnicy programu uzyskali finansowanie dwóch jego głównych inicjatyw: budowy ośmiu stacji tankowania wodoru przeznaczonych do obsługi dużych pojazdów w ramach Connecting Europe Facility oraz zakupu 150 samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w ramach projektu finansowanego przez Clean Hydrogen Partnership. Projekty te umożliwią testowanie samochodów ciężarowych oraz infrastruktury tankowania w rzeczywistych warunkach oraz będą istotnym krokiem w kierunku masowej komercjalizacji wdrażanej technologii. Oferta H2Accelerate TRUCKS zdobyła finansowanie w ramach Clean Hydrogen Partnership, co sygnalizuje ciągłość europejskiego wsparcia dla wprowadzania w coraz większej skali zasilanych wodorem zeroemisyjnych samochodów ciężarowych.

Projekt H2Accelerate TRUCKS jest realizowany jako innowacyjna współpraca trzech czołowych globalnych producentów (Daimler Truck, Volvo Group i Iveco Group), fińskiego instytutu badawczego VTT, Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), rumuńskiej Krajowej Unii Przewoźników Drogowych (UNTRR), włoskiej Federazione Italiana Autotrasportatori Professionali (FIAP), austriackiego stowarzyszenia WKÖ oraz Element Energy France (spółka Grupy ERM). Projekt będzie koordynowany przez SINTEF, czołowy norweski instytut zajmujący się technologiami wodorowymi. H2Accelerate TRUCKS jest wspierana także przez dostawców infrastruktury energetycznej, w tym Shell, TotalEnergies i Everfuel.

Drugi Projekt pozwoli sfinansować wprowadzenie do eksploatacji w całej Europie 150 samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w latach 2025-2030. Przyczyni się to do rozwoju technologii niezbędnej do uruchomienia seryjnej produkcji takich pojazdów przez trzech czołowych producentów w drugiej połowie bieżącej dekady. W pierwszym etapie będą to maksymalnie 44-tonowe pojazdy w konfiguracji 4x2 lub 6x2, o zasięgu co najmniej 600 kilometrów. Finansowanie w wysokości 30 mln EUR przyznane przez Clean Hydrogen Partnership umożliwi skoordynowane wdrożenie ciężkich, zeroemisyjnych pojazdów napędzanych ekologicznie wytwarzanym wodorem, a tym samym zbliżenie się do celu, jakim jest zeroemisyjny transport. Samochody będą wprowadzane do eksploatacji u wybranych klientów poszczególnych marek i testowane w warunkach rzeczywistych przez kilka lat, co pozwoli wykazać i ocenić wydajność takiego napędu w aspekcie technicznym i ekonomicznym.

Giandomenico Fioretti, dyrektor ds. rozwoju biznesu w segmencie alternatywnych napędów w IVECO Truck, powiedział o projekcie H2Accelerate TRUCKS: Grupa Iveco nie po raz pierwszy jest pionierem na niezbadanym terytorium – tak jak ma to miejsce już od 20 lat w przypadku napędów alternatywnych. Wodór jest fascynującym wektorem energetycznym dla zrównoważonej przyszłości pojazdów ciężarowych. Technologia ta oferuje najlepszy kompromis między zasięgiem, ładownością i czasem uzupełniania zapasu nośnika energii. Dzisiaj z dumą, wspólnie z partnerami, podejmujemy się realizacji przełomowego projektu H2Accelerate TRUCKS, a dzięki finansowemu wsparciu ze strony Clean Hydrogen Partnership wymiernie uczestniczymy w przygotowywaniu gruntu dla technicznej i komercyjnej wykonalności długodystansowych przewozów ciężarowych samochodami na wodór.  Projekt H2Accelerate ISD jest pierwszą z serii planowanych inwestycji w budowę stacji tankowania wodoru, które powstają w Fazie 1 współpracy H2Accelerate. Podmioty uczestniczące w budowie infrastruktury H2Accelerate zamierzają w przyszłości kontynuować inicjatywę poprzez budowę kolejnych stacji wzdłuż korytarzy transportowych łączących Skandynawię z północą Włoch. 

Początek strony