Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Alians Renault – Nissan – Mitsubishi po uzyskaniu zgody zarządów Grupy Renault i Nissan Motor Co., Ltd ogłosił szereg nowych inicjatyw, które umożliwią rozszerzenie współpracy.

To „trójwymiarowe” podejście ma na celu maksymalne zwiększenie korzyści dla wszystkich członków Aliansu. Współpraca obejmie: projekty operacyjne generujące dużą wartość w Ameryce Łacińskiej, Indiach i w Europie, zwiększoną sprawność strategiczną dzięki nowym inicjatywom, do których partnerzy mogą przystąpić, bardziej zrównoważone proporcje wzajemnie posiadanych udziałów w kapitale  oraz wzmocnienie ładu korporacyjnego Aliansu.

Grupa Renault i Nissan podpisały wiążącą umowę ramową, określającą wyżej wymienione obszary działania. Ostateczne porozumienie ma zostać podpisane do końca pierwszego kwartału 2023 roku.

Szeroko zakrojony program otwiera drogę do odnowienia i wzmocnienia współpracy, która trwa już od 24 lat. Rok po przyjęciu planu działań Aliansu do roku 2030 trzy koncerny wchodzące w jego skład zapowiadają nowe, kluczowe projekty w Ameryce Łacińskiej, Indiach i Europie. Ich celem jest zapewnienie namacalnych korzyści na wielką skalę wszystkim trzem partnerom w obszarach rynków, samochodów oraz technologii.

W Ameryce Łacińskiej będą prowadzone cztery projekty: nowy pick-up opracowany przez Grupę Renault, kontynuacja udanej współpracy przy istniejącej gamie pick-upów Nissan Frontiera/Renault Alaskan. Grupa Renault będzie produkować pick-upy w Kordobie w Argentynie dla obu marek;

Indie: Grupa Renault i Nissan będą współpracowały przy kilku projektach nowych samochodów na potrzeby rynku indyjskiego i eksportu.

Europa: Grupa Renault i Mitsubishi wykorzystają modele Renault Captur i Renault Clio do opracowania dwóch nowych modeli nowej generacji – ASX i Colt na platformie CMF‑B;

W 2026 roku Grupa Renault wprowadzi na europejski rynek samochodów dostawczych FlexEVan – swój pierwszy model, w którym wykorzysta technologię Software-Defined Vehicle – i udostępni go Nissanowi;

Jeśli chodzi o gamy modeli po 2026 roku, aby zapewnić optymalny czas ładowania, Nissan i Grupa Renault wykorzystają wzajemnie swoje technologie w samochodach przeznaczonych na rynek europejski, łącznie z potencjalnym zastosowaniem wspólnej instalacji 800-woltowej;

Zakres współpracy w Europie wychodzi poza same samochody i obejmuje cały cykl życia pojazdu – od dystrybucji, przez użytkowanie, po wycofanie z eksploatacji i recykling.

Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych: Grupa Renault i Nissan będą wspólnie rozwijać sieć punktów ładowania w Europie u dealerów obu koncernów .

Nissan ma zamiar zainwestować i objąć do 15% kapitału Ampere, spółki Grupy Renault w Europie zajmującej się samochodami elektrycznymi i oprogramowaniem, by zapewnić sobie pozycję inwestora strategicznego. Dzięki temu projektowi japoński koncern będzie mógł przyspieszyć swój rozwój w Europie.

Ponieważ każdy z członków Aliansu realizuje swój własny plan rozwoju, bardzo ważne jest krzyżowe objęcie udziałów i wprowadzenie ładu korporacyjnego dopasowanego do celów nowej współpracy. Poprzednie porozumienia Aliansu w ciągu ostatnich 24 lat pozwoliły jego członkom na wdrożenie własnych strategii działania. Obecnie konieczne jest nowe podejście, by koncerny wchodzące w jego skład mogły lepiej przygotować się do przyszłych możliwości rozwoju przemysłowego.

Grupa Renault i Nissan, które założyły Alians, podjęły decyzję o zmianie proporcji posiadanych wzajemnie udziałów w celu ich zrównoważenia. Zmienią również sposób zarządzania Aliansem, aby zagwarantować efektywność działania i zwiększyć generowaną wartość. Obie firmy planują zawarcie kolejnej umowy przed 31 marca 2023 roku, która zastąpi obecne porozumienia regulujące współpracę w ramach Aliansu.

Nowe porozumienie będzie obowiązywało przez okres 15 lat.

Nissan i Grupa Renault będą posiadały po 15% udziałów partnera z zakazem ich zbywania oraz ograniczeniem liczby akcji. Grupa Renault przeniesie 28,4% akcji Nissana do francuskiego funduszu powierniczego, w którym prawo głosu zostanie „zneutralizowane” w przypadku większości decyzji z wyjątkiem uchwał dotyczących: wyboru lub odwołania dyrektorów wykonawczych Nissana.

Grupa Renault będzie w pełni korzystać z praw majątkowych (dywidendy i przychodów ze zbycia akcji) z tytułu akcji przekazanych funduszowi powierniczemu aż do momentu ich zbycia.

Prawa głosu Grupy Renault i Nissana zostaną ograniczone do 15% łącznej liczby głosów (bez uwzględnienia akcji własnych).

Początek strony