Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Ciągniki siodłowe Ultra będą pierwszymi pojazdami MAN eTrucks dla DB Schenker. Przewoźnik będzie więc klientem pilotującym nowe pojazdy.

"DB Schenker i MAN wspólnie kroczą ścieżką do elektrycznej przyszłości. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego pierwszego klienta dla nowego eTrucka. Popyt na rynku tego w pełni elektrycznego pojazdu jest już ogromny. Temat nabiera tempa, również dlatego, że coraz więcej naszych klientów stawia sobie niezwykle ambitne cele w zakresie dekarbonizacji. Ma to bezpośredni wpływ na łańcuchy logistyczne. Zwrot w zakresie zrównoważonej mobilności w transporcie ciężarowym będziemy jednak w stanie osiągnąć jedynie przy odpowiednim wsparciu politycznym. Dotyczy to między innymi szybkiego rozwoju infrastruktury ładowania, a także dalszego projektowania ram finansowania zakupu elektrycznych ciężarówek" – powiedział Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus.

Cyrille Bonjean, Head of Land Transport w DB Schenker Europe, powiedział: "Chcemy jak najwcześniej zdobyć praktyczne doświadczenie z e-ciężarówkami. W ten sposób możemy szybko stworzyć ofertę dla gospodarki, aby łańcuchy dostaw były bardziej przyjazne dla klimatu. Dlatego tak ważne było dla nas zdobycie pierwszych ciężarówek MAN eTrucks. To przybliża nas o kolejny krok do celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto na drogach w transporcie lądowym do 2040 r.

W pierwszej połowie 2024 roku pierwsze ciężarówki MAN eTrucks będą produkowane w małych seriach na linii produkcyjnej w siedzibie firmy w Monachium. Wraz z podpisaniem umowy DB Schenker jest pierwszym pilotażowym klientem tych eTrucków. Firma chce jak najwcześniej zdobyć praktyczne doświadczenie z produktem. Obejmuje to również tworzenie własnej infrastruktury ładowania, inteligentne planowanie trasy i inne usługi cyfrowe MAN Digital Solutions, takie jak eManager, ServiceCare i MAN Driver App. DB Schenker jest wspierany przez doradztwo 360° firmy MAN Transport Solutions, w tym analizę tras, strategię ładowania, planowanie infrastruktury ładowania i optymalizację zapotrzebowania na energię.

Pierwszymi ciągnikami MAN eTrucks dla DB Schenker będą ciągniki siodłowe typu volume, do naczep ultra. Niska wysokość naczepy wynosząca około 950 mm umożliwia transport  przyczep o wewnętrznej wysokości 3 metrów. Dziesięć MAN eTrucków, które DB Schenker otrzyma w 2024 r., będzie ultraciągnikami siodłowymi. Pozostałe elektryczne ciężarówki, które mają zostać dostarczone w 2025 i 2026 r., są planowane jako ciągniki  i podwozia   z nadwoziem wymiennym.

Produkcja przyszłych eTrucków jest przygotowywana w firmie MAN od 2021 r. w MAN eMobility Center, ponieważ konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym i elektryczne będą zjeżdżać z jednej linii montażowej podczas rozwoju elektromobilności. W tym celu przepływy pracy i etapy procesu planistów, projektantów i ekspertów ds. rozruchu są mapowane z najwyższą dokładnością, a wszelkie niezbędne korekty są natychmiast podejmowane przez projektantów pojazdów.

Podstawowe komponenty eTrucks będą w przyszłości produkowane w Norymberdze. MAN produkuje w tym zakładzie akumulatory wysokonapięciowe - obecnie nadal w produkcji małoseryjnej, ale od początku 2025 r. zestawy akumulatorów będą produkowane w dużych seriach. W tym celu firma zainwestuje około 100 milionów euro w ciągu najbliższych pięciu lat w tradycyjnym zakładzie produkcyjnym silników spalinowych. Producent pojazdów użytkowych otrzymuje również wsparcie od rządu Bawarii, który zobowiązał się do wniesienia około 30 milionów euro na badania nad energią i finansowanie technologii w latach 2023-2027.

 

Początek strony