Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Tunel drogowy na trasie łączącej Kraków z Zakopanem, wydrążony pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7, został oddany do ruchu.

Przez lata nie budowaliśmy takich skomplikowanych odcinków dróg, dlatego obserwujemy z zainteresowaniem nowo powstające. Ten ponad 2 km obiekt inżynierski powstał między Naprawą a Skomielną Białą, w ramach budowy S7 na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój.

– To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka - Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa - kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.
W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe.

W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego.

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m to ponad 968,8 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2,55 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE 1,3 mld zł.

Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. .

Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, razem z oddanym właśnie do ruchu odcinkiem tunelowym Naprawa - Skomielna Biała.

Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe.

Początek strony