Mercedes-Benz Trucks na targach Bauma pokazuje szereg akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych do zastosowań budowlanych. Zobaczyć tu można prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul, który po premierze na IAA dostał elektryczną przystawkę odbioru mocy, służącą do obsługi naczep, m. in. naczepy-wywrotki.
Umożliwia to zastosowanie tej elektrycznej ciężarówki do obsługi dostaw budowlanych oraz pozwala zastąpić dotychczasowe rozwiązania oparte na napędzie wysokoprężnym, zarówno w transporcie jak i w wykorzystaniu przystawek odbioru mocy. eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Mercedes-Benz Trucks wspólnie z firmami partnerskimi prezentuje też na swoim stoisku prototyp budowlanego Arocsa z napędem akumulatorowym w wersji z betonomieszarką, wyróżniający się znacznym prześwitem podwozia oraz dzielnością terenową.
Mniej więcej jedna piąta samochodów ciężarowych Mercedes-Benz sprzedawanych w Europie należy do segmentu budowlanego – jest to więc z punktu widzenia producenta drugi co do wielkości segment produktowy, po transporcie dalekobieżnym. Odgrywa on zatem także szczególną rolę w elektryfikacji transportu ciężarowego. Już w 2030 r. nawet 60 procent wolumenu sprzedaży Daimler Truck na rynkach UE30 mają stanowić pojazdy użytkowe, które podczas jazdy są neutralne pod względem emisji CO2.
Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks: „Ciężarówki budowlane, w tym betonomieszarki, należą do najbardziej energochłonnych zastosowań – zarówno ze względu na transport materiałów, jak i obsługę zabudów. Dlatego ich pełna elektryfikacja może znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla. Jednocześnie cichobieżne pojazdy elektryczne mogą wydatnie zredukować poziom hałasu, co jest szczególnie istotne na budowach w przestrzeni miejskiej. Nasi klienci podlegają ogromnej presji społecznej i politycznej. Chcemy być dla nich niezawodnym partnerem w procesie transformacji”.
We współpracy z monachijskim producentem wywrotek MEILLER, Mercedes-Benz Trucks opracował elektryczną przystawkę odbioru mocy do obsługi różnych naczep. Stanowi ona efektywny napęd dla wyposażenia hydraulicznego używanego na placu budowy, jak naczepa-wywrotka czy naczepa z ruchomą podłogą. System ten, opracowany do eActrosa LongHaul, a na ekspozycji bauma zaprezentowany w wersji prototypowej, posiada na wyjściu moc ciągłą 58 kW. Natomiast w wersji seryjnej moc elektrycznej przystawki ma być znacznie większa. Moment obrotowy prototypu wynosi ok. 300 Nm. Elektryczna przystawka za pomocą falownika, zamontowanego na tylnej ścianie kabiny, przekształca prąd stały z sieci wysokonapięciowej w prąd przemienny. Zasilany nim dodatkowy silnik elektryczny napędza pompę, która z kolei generuje moc hydrauliczną niezbędną do obsługi naczepy. Zalety nowego rozwiązania w porównaniu z dotychczasowym, bazującym na napędzie wysokoprężnym, to całkowita lokalna neutralność pod względem emisji CO2 oraz znacznie cichsza praca, co jest szczególnie istotne w miastach i ogólnie na terenach zamieszkanych.
Arocs w przyszłości będzie dostępny także w wersji napędzanej energią z akumulatorów. Zostanie to w pierwszym etapie zrealizowane poprzez kooperację między Mercedes-Benz Trucks a grupą Paul. Przedsiębiorstwo to, mające siedzibę koło Pasawy, przeprowadza elektryfikację ciężarówek dostarczanych przez Mercedes-Benz Trucks z fabryki Wörth, wyposażając je w elektryczny układ przeniesienia napędu. Firma Paul zdecydowała się przy tym na konstrukcję z silnikiem centralnym. Pozwala to wykorzystać znane i sprawdzone w Arocsie osie na zwolnicach planetarnych, a tym sposobem zachować wymagany na placach budowy prześwit podwozia i dzielność terenową. Pokazany na monachijskich targach bauma prototyp „Battery-Electric Arocs” wyposażony jest w elektryczną zabudowę betonomieszarki firmy LIEBHERR Mischtechnik, która poprzez odpowiednią przystawkę odbioru mocy czerpie energię z akumulatorów Arocsa, a jej nominalna pojemność wynosi dziewięć metrów sześciennych.
Jak podaje grupa Paul, elektryczny układ przeniesienia napędu posiada tutaj moc ciągłą ponad 300 kW, a maksymalną powyżej 400 kW. Arocsa „Battery-Electric” można skonfigurować z sześcioma lub siedmioma pakietami akumulatorowymi, każdy z energią użyteczną 60 kWh.
W ramach małej serii od końca 2023 r. dostępne będą konfiguracje 4- i 3-osiowe pod zabudowę betonomieszarkową Liebherr, skrzynię ładunkową i wywrotkę.
Oprócz ciężarówek elektrycznych, Mercedes-Benz Trucks na targach bauma ma także do zaprezentowania wybrane pojazdy ciężarowe do zastosowań budowlanych napędzane silnikiem wysokoprężnym. Na szczególną uwagę w tej grupie zasługują: Actros L Edition 3, różne modele Arocsa z zabudowami wielu firm partnerskich, Atego z wywrotką trójstronną oraz Unimog.
Do wszystkich modeli Actrosa i Arocsa dostępna będzie od października 2022 r. trzecia generacja silnika OM 471, dająca nawet czteroprocentową oszczędność paliwa.