Niektóre firmy albo się wycofują albo zastanawiają nad przyszłością ale Scania buduje fabrykę ciężarówek w Rugao.
Scania zrobiła strategiczny krok w kierunku rozszerzenia swojej obecności w Chinach i na szerszym rynku azjatyckim, otwierając grunt pod nową globalną bazę produkcyjną w Rugao w prowincji Jiangsu, 150 km na północny zachód od Szanghaju.
Nowa fabryka, która opiera się na unikalnym modułowym systemie produkcyjnym Scania, będzie produkować pojazdy zarówno na chiński, jak i azjatycki rynek eksportowy, gdy zostanie otwarta na przełomie 2024 i 2025 r., co znacznie skróci czas dostaw do klientów azjatyckich. Będzie to czwarta globalna baza produkcyjna Scanii, po Södertälje w Szwecji, Zwolle w Holandii i São Bernardo do Campo w Brazylii.
"Czas tego rozwoju jest fantastyczny. To wyjątkowa szansa dla Scanii", mówi Ruthger de Vries, prezes Industrial Operations Asia.
"Zakład w Rugao zapewni wzmocnienie naszej obecności w Azji, a także naszych wysiłków na rzecz przejścia na zrównoważony transport, ponieważ natychmiast stanie się fabryką o zerowej emisji, wykorzystującą zieloną energię elektryczną i paliwa odnawialne".
Biogaz wytwarzany z lokalnych osadów ściekowych, odpadów spożywczych i innych bioodpadów będzie jednym z głównych źródeł energii, co oznacza, że fabryka działa na energii o obiegu zamkniętym. Oprócz tego pojazdy Rugao będą również zgodne z najbardziej rygorystycznymi normami ograniczenia emisji i zużycia paliwa.
Produkcja zakładu będzie również odzwierciedlać rosnące wyrafinowanie chińskiego rynku pod względem spółek celowych i zrównoważonych rozwiązań. Dzięki wskaźnikowi lokalizacji przekraczającemu 80% i wykorzystaniu najnowszych technologii, fabryka będzie w stanie zaoferować pojazdy Scania, które zostały dostosowane do chińskich warunków rynkowych, dzięki czemu klienci będą mogli cieszyć się bardzo konkurencyjną ekonomią operacyjną.
Jak wyjaśnia Mats Harborn, prezes Scania China Group, zaangażowanie w Rugao jest jeszcze większe niż początkowo planowano.
"Rozszerzyliśmy zakres projektu w czasie pandemii, dlatego faktyczny przełom ma miejsce nieco później niż początkowo przewidywano. Zamiast jednej linii montażowej udało nam się pozyskać więcej gruntów, dzięki czemu możemy teraz zbudować całą fabrykę. Co więcej, odkąd Chiny zmieniły swoje zasady inwestycyjne, byliśmy w stanie działać w wąskim oknie regulacyjnym, całkowicie samodzielnie.
Mats Harborn uważa, że znaczenie tego rozwoju dla Scanii w Chinach i na całym świecie jest nie do przecenienia.
"To dla nas początek nowej, dużej inwestycji strategicznej i wierzymy, że uda nam się zdobyć znaczną część tego rynku. Wraz z konsolidacją, która ma miejsce w branży w Chinach, wierzymy, że do końca nadchodzącej dekady pozostanie może pięć lub sześć grup ciężarówek, a my zamierzamy być jedną z nich. "