Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Do 2026 roku TRATON GROUP zainwestuje około 2,6 mld euro w badania i rozwój akumulatorowych układów napędowych. Jednak odejście od konwencjonalnych silników spalinowych nie może nastąpić z dnia na dzień. ‎

‎"Racjonalny silnik cieplny" opatentowany przez młodego niemieckiego inżyniera Rudolfa Diesla 23 lutego 1893 roku jest jednym z epokowych wynalazków współczesności. ‎

‎W 1897 roku silnik testowy o mocy 20 KM okazał się bardzo opłacalny, z poziomem wydajności 26%, który w tamtym czasie był uważany za imponujący. ‎Wydajna technologia układu napędowego  podbiła świat i nadal zapewnia moc dla dzisiejszego zglobalizowanego transportu towarowego. Niemniej jednak, prawie 130 lat po wynalezieniu, silnik wysokoprężny jest w fazie schyłkowej. Tak jak sam olej napędowy położył kres 19-wiecznemu silnikowi parowemu, w niedalekiej przyszłości neutralne pod względem emisji układy napędowe będą oznaczać koniec spalania paliw kopalnych. Ale to nie dzieje się z dnia na dzień.‎

‎ ‎"Dzięki przełomowemu nowemu silnikowi wysokoprężnemu, zaprojektowanemu do wykorzystania jako technologia pomostowa w nadchodzących latach, wyznaczy to nowe standardy dla ciężkich ciężarówek Grupy" - mówi Michael Cunningham, szef konwencjonalnych układów napędowych w TRATON. Jak wyjaśnia amerykański inżynier: "Nowy Common Base Engine (CBE) jest produktem intensywnego procesu ewolucji. Prace rozwojowe rozpoczęły się w Scanii w 2012 roku, na długo przed tym, jak TRATON połączył wszystkie marki pod jednym dachem. Kiedy firma MAN zaangażowała się w 2015 r., przekształciła się ona we wspólny globalny projekt, z wkładem wniesionym również przez Navistar w USA i VWCO w Brazylii. Wiele różnych przeszkód kulturowych, przemysłowych i regulacyjnych musiało zostać pokonanych. " Znaczna liczba ekspertów ze wszystkich marek TRATON była zaangażowana w rozwój globalnego produktu. ‎

Catharina Modahl Nilsson, CTO TRATON GROUP : „uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowego budynku produkcyjnego CBE w zakładzie MAN w Norymberdze odbyła się we wrześniu 2021 r.‎ ‎ Z kolei w  siedzibie Scania w Södertälje powstaje zakład montażu baterii o powierzchni 18 000 metrów kwadratowych.  ‎TRATON inwestuje również 125 milionów dolarów w montaż CBE w fabryce Navistar w Huntsville w Alabamie.‎

‎‎Wynik jest bardzo imponujący. Nowa seria silników o pojemności 13 litrów oferuje klientom znaczną poprawę efektywności paliwowej, zwiększoną ogólną wydajność i znaczną redukcję emisji CO2 dla marek TRATON.‎

‎‎Wysoce wydajny ( ok.50 proc.) układ napędowy z nowym 13-litrowym silnikiem wysokoprężnym ma być stopniowo wprowadzany do pojazdów premium GRUPY TRATON.‎

Początek strony