Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

ZF rozszerza swoją ofertę produktów o autonomiczne i elektryczne systemy wahadłowe. Grupa oferuje nie tylko same pojazdy, ale także wszelkie dodatkowe usługi niezbędne do planowania, wdrażania, obsługi, autonomicznych systemów transportu .

Szefowie ZF twierdzą że ludzie powinni zapomnieć o indywidualnej mobilności bo od teraz mobilnością w miastach zajmą się firmy jak ZF...

Wprawdzie zapowiedzi brzmią ciągle jak mocno futurystyczne ale... ZF kieruje swoją ofertę do miast i operatorów mobilności miejskiej, aby przyspieszyć ekspansję tej ważnej opcji mobilności. Autobusy wahadłowe ZF mogą już dziś rozwiązać wiele poważnych problemów drogowych, ponieważ szybciej przewożą ludzi z punktu A do punktu B i zmniejszają liczbę samochodów osobowych, a także emisje związane z ruchem w metropoliach. Ponadto promy ułatwiają połączenie obszarów wiejskich z ośrodkami miejskimi. Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ruch miejski odpowiada za około 40 procent szkodliwych dla klimatu emisji spowodowanych globalnym transportem pasażerskim. Jednak zarówno liczba mieszkańców miast, jak i ich potrzeby w zakresie mobilności znacznie wzrosną w nadchodzących dziesięcioleciach. Oprócz przyspieszonej elektryfikacji ruchu miejskiego niezbędne są koncepcje inteligentnej mobilności, aby miasta mogły zarówno pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych, jak i zaoferować swoim mieszkańcom atrakcyjne miejsce do życia. 

Jednym z rozwiązań są autonomiczne systemy transportu pasażerskiego. W ramach przygotowań do Światowego Kongresu ITS (11-15 października w Hamburgu), ZF pokazuje teraz, jak to rozwiązanie staje się coraz bardziej dostępne i atrakcyjne dla gmin: Oprócz zasilanych wyłącznie energią elektryczną, autonomicznych pojazdów wahadłowych, które Grupa ma w swoim portfolio od momentu przejęcia firmy 2getthere w 2019 roku, obecnie ZF oferuje również wszystkie usługi niezbędne do planowania, wdrażania, obsługi, konserwacji i naprawy autonomicznego systemu wahadłowego. 

Obecnie gminy i operatorzy mobilności w miastach potrzebują dużej wiedzy i zasobów, aby stworzyć autonomiczne systemy transportu pasażerskiego. Tutaj ZF wspiera swoją wiedzą projektową i swoją siecią. „Nasze rozwiązanie jest dostępne natychmiast i może natychmiast przyczynić się do zmniejszenia lokalnych emisji związanych z ruchem drogowym” – wyjaśnia Torsten Gollewski, szef Autonomous Mobility Systems w ZF. 

Oferta ZF jest bardzo wszechstronna: Grupa technologiczna dostarcza systemy transportu wahadłowego, pomaga w tworzeniu układu trasy, towarzyszy instalacji i uruchamianiu systemów wahadłowych oraz wspiera serwis – a w razie potrzeby naprawę. ZF doradza również w zakresie oprogramowania do zarządzania flotą lub rozwiązań komunikacyjnych, które zapewniają połączenie z infrastrukturą drogową – taką jak sygnalizacja świetlna i wskaźniki prędkości – a także komunikację z pasażerami za pośrednictwem aplikacji. 

„ Obecna generacja promów jest przeznaczona do pracy na strukturalnie wydzielonych pasach. Dla wielu miast ta aplikacja już teraz oznacza ulgę w zatłoczonym ruchu drogowym – mówi Gollewski. „Trasy można projektować w taki sposób, aby optymalnie uzupełniały istniejący system transportu publicznego”. Metropolie czy średniej wielkości miasta mogą również znacznie poprawić swoje połączenie z pobliskimi obszarami wiejskimi. Opuszczone linie kolejowe można przekształcić w autonomiczne trasy wahadłowe – przy znacznie niższych kosztach, niż byłoby to poniesione przy budowie i uruchamianiu elektrycznych pojazdów szynowych. 

Autonomiczne systemy wahadłowe na wydzielonych pasach są również szczególnie atrakcyjne dla pasażerów, ponieważ nie ma opóźnień spowodowanych korkami – w przeciwieństwie do jazdy taksówkami-robotami, które poruszają się po zatłoczonych drogach z regularnymi użytkownikami dróg. Dzięki DB Regio firma ZF zyskała partnera, który uzupełnia obawy i plany przedsiębiorstw komunikacji miejskiej lub regionalnych związków transportowych o autonomiczne wahadłowce. „Dzięki ZF DB Regio Bus ma po swojej stronie silnego partnera technologicznego, który wzmacnia transport publiczny za pomocą elektrycznych, autonomicznych i elastycznych autobusów wahadłowych” – mówi Frank Klingenhöfer, członek zarządu DB Regio Bus. Wkrótce zostaną ogłoszone kolejne partnerstwa, na przykład w zakresie leasingu i finansowania flot pojazdów.

Dzięki tej nowej ofercie ZF jeszcze bardziej umacnia swoją wiodącą pozycję na świecie w technologii mobilności. ZF korzysta również z sieci partnerów rozwojowych firmy macierzystej. Na przykład firma ściśle współpracuje również z Oxbotica. ZF posiada pięć procent udziałów w brytyjskim startupie high-tech. Oxbotica dostarcza oprogramowanie do funkcji autonomicznej jazdy, które można zintegrować z superkomputerem ZF ProAI, a także działać w autonomicznych systemach wahadłowych. 

Pojazd ZF zabiera do 22 pasażerów i jedzie 40km/h.

l

Początek strony