Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

‎Producenci samochodów ciężarowych i ekolodzy połączyli siły, aby do 2025 r. działało 11 000 punktów ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych w całej UE, a do 2030 r. liczba ta wzrośnie do 42 000.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) i Transport & Environment (T&E) apelują o to we wspólnym liście do Komisji Europejskiej.‎

‎Biorąc pod uwagę, że obecnie istnieje kilkadziesiąt stacji ładowania dla samochodów ciężarowych, cele te są ambitne , ale niezbędne do osiągnięcia celów europejskiego zielonego ładu, twierdzą stowarzyszenia.‎

‎Ponadto około 300 stacji tankowania wodoru odpowiednich do pojazdów ciężkich powinno zostać wdrożonych nie później niż w 2025 r., a nie później niż do 2030 r. do około 1000.‎

‎Wspólny wniosek przemysłu/organizacji pozarządowych poprzedza oczekiwany przegląd europejskiej dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFID), planowany w tym roku.‎

‎ACEA i T&E wzywają Komisję do nadania dyrektywie AFID większej wagi, z wiążącymi celami w zakresie infrastruktury we wszystkich państwach członkowskich UE w celu zapewnienia bezproblemowych operacji transgranicznych. Jest to pilne i kluczowe dla zachęcenia profesjonalnych przewoźników do szybkiego przejścia na pojazdy bezemisyjne.‎

‎Ciężarówki elektryczne i napędzane wodorem wymagają specjalnej infrastruktury ładowania i tankowania ze względu na duże zapotrzebowanie na energię, a także wymagania dotyczące miejsca, parkingu i dostępu. Komisja Europejska musi zająć się tymi szczególnymi potrzebami w ramach przeglądu AFID, zapewniając możliwość ładowania w zajezdniach i bazach samochodów ciężarowych, w centrach logistycznych (podczas załadunku i rozładunku), w miejscach publicznych na obszarach miejskich i wzdłuż korytarzy autostrad.‎

‎"Nasz przemysł jest w pełni zaangażowany w zielony ład, a zatem neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla drogowy transport towarowy najpóźniej do 2050 roku. W tym celu inwestujemy masowo w ciężarówki neutralne pod względem emisji CO2", powiedział Martin Daum, prezes zarządu pojazdów użytkowych ACEA i dyrektor generalny Daimler Truck AG.‎

‎"Jednak nasi klienci nie będą inwestować w te pojazdy, chyba że będą mogli je łatwo naładować i zatankować, ponieważ dostarczają towary z jednego kraju do drugiego. Nadchodzący przegląd AFID jest doskonałą okazją do upewnienia się, że wdrożenie infrastruktury i wdrażanie pojazdów bezemisyjnych idą w parze."‎

‎"Przyszłość jest elektryczna, nawet dla ciężarówek", powiedział William Todts, dyrektor wykonawczy w Transport & Environment. "Przejście na bezemisyjne ciężarówki ma miejsce i nadszedł czas, aby Komisja Europejska się obudziła. Musimy zbudować 10 000 punktów ładowania samochodów ciężarowych w ciągu najbliższych czterech lat w Europie."‎


Początek strony