Mercedes-Benz Trucks zorganizował premierę swojego ciężarowego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym.
Pokazując samochód, odpowiedzialny za jego rozwój prof. Uwe Baake podkreślał że to druga generacja eActrosa, znacznie lepsza od prototypów sprzed 3 lat, testowanych w 20 firmach.
Po pierwsze, akumulator seryjnego eActrosa składa się z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, których każdy ma pojemność energetyczną ok. 105 kWh. Maksymalna łączna pojemność akumulatora na poziomie 420 kWh3 umożliwia zasięg pojazdu do 400 kilometrów. Wyraźnie więcej niż prototypy. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu.
Dwa zintegrowane silniki elektryczne o wysokiej sprawności zapewniają równomierny przyrost mocy z wysokim początkowym momentem obrotowym. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia znakomite przyspieszenie, wysoki komfort jazdy oraz dynamikę jazdy, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie pojazdu. Nisko położony środek ciężkości sprzyja również lepszej charakterystyce pokonywania zakrętów. Przy pełnym obciążeniu silnika praca kierowcy staje się przyjemniejsza także dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zmniejszeniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę.Na konferencj podano nawet, że w przeciętnych warunkach eActros wywołuje hałas na poziomie 60 dB.
Niski poziom hałasu umożliwia też realizowanie dostaw w godzinach nocnych. Kolejną różnicą w stosunku do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym jest znacznie mniejszy poziom drgań. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A, ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.
Aby wspierać firmy transportowe na każdym etapie ich drogi do elektromobilności, Mercedes-Benz Trucks uczynił eActrosa elementem całego ekosystemu, obejmującego również ofertę doradczą i usługową, a także rozwiązania cyfrowe, umożliwiające maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację kosztów całkowitych. Przykładowo na podstawie istniejących tras przejazdów można na potrzeby danego klienta określić realistyczny i przekonujący profil zastosowań elektrycznych ciężarówek. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej klienta, elementem tzw. eConsultingu mogą być według życzenia wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci – firma Mercedes-Benz Truck zawarła specjalnie w tym celu strategiczne partnerstwo z Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Na życzenie Mercedes-Benz Trucks pomaga również w ustaleniu możliwych dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.
Multimedia Cockpit Interactive, montowany standardowo w eActrosie, na bieżąco informuje kierowcę o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii. Za pośrednictwem portalu Fleetboard managerowie flot mogą korzystać z cyfrowych rozwiązań do efektywnego zarządzania swoją flotą. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje, czy jest on w ruchu, stoi, czy może trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora. Dla eActrosa dostępna jest również Umowa Serwisowa Mercedes-Benz Complete z pakietem kompleksowej opieki. Jednym z jej elementów jest intensywne wsparcie klienta przez Mercedes-Benz Uptime. W ramach tej usługi w pełni automatyczna Telediagnostyka stale monitoruje status wielu systemów samochodu ciężarowego. Dzięki połączeniu wymaganych prac naprawczych i serwisowych można zmniejszyć liczbę nieplanowanych pobytów pojazdu w warsztacie serwisowym.
Liczne funkcje i urządzenia w eActrosie zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Specjalne elementy zderzeniowe z profilem aluminiowym chronią przykładowo akumulatory w przypadku zderzenia bocznego, a umieszczone w nich czujniki potrafią rozpoznać kolizję. W takim przypadku nastąpi automatyczne odłączenie akumulatora wysokiego napięcia od reszty pojazdu. Także kierowca może w każdej chwili ręcznie uruchomić umieszczony w kabinie wyłącznik wysokiego napięcia. Aby eActros był lepiej słyszalny dla innych uczestników ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów, wyposażono go standardowo w zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Standardowym elementem wyposażenia eActrosa jest także asystent martwego pola S1R, zwiększający bezpieczeństwo podczas manewrów skrętu w prawo. Z kolei montowany również standardowo asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych zmniejsza niebezpieczeństwo kolizji w ruchu wzdłużnym, zarówno w mieście, jak i na drogach podmiejskich oraz autostradach.
Celem wszystkich systemów asystujących Mercedes-Benz Trucks jest zawsze optymalne wspomaganie kierowcy w prowadzaniu pojazdu, w granicach działania systemu. Jednak ‒ zgodnie z przepisami prawa ‒ to na kierowcy spoczywa zawsze pełna odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie ciężarówki.
W czasie premiery samochodu elektrycznego mogliśmy się dowiedzieć wielu rzeczy, czy to w formie deklaracji i zapowiedzi kierownictwa koncernu, czy to na video, gdy wypowiadali się ludzie testujący eActrosy w ostatnich miesiącach.
Na podkreslenie zaslugują; zasięg, przyrost mocy, szybkie ładowanie akumulatorów, praktyczna użyteczność, szeroki zakres zastosowań przez całą dobę, niski poziom hałasu i lokalna bezemisyjność CO2. . eActros jest dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton. Jego konstrukcję oparto na ramie ciężarówki Mercedes-Benz Actros.
Efekt dodatkowy platformy ze zintegrowanymi silnikami z tyłu – znaczny potencjał rekuperacji. Silnik elektryczny może bowiem podczas każdego hamowania przekształcać energię kinetyczną na elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, jest tam magazynowana i może być wykorzystana do wydłużenia zasięgu. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania.
O stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów stale informuje wskaźnik interaktywnego kokpitu multimedialnego (Multimedia Cockpit Interactive), standardowo montowanego w eActrosie.
Pakiety akumulatorowe zasilają energią nie tylko napęd, ale także cały pojazd. Elektrycznie zasilane są n.p. również podzespoły, takie jak sprężarka powietrza układu hamulcowego, sprężarka klimatyzacji kabiny oraz ewentualna zabudowa chłodnicza. W razie potrzeby pakiety akumulatorowe można wymieniać.
Standard ładowania zastosowany w pojeździe to Combined Charging System CCS. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do poziomu 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. Do ładowania eActrosa wymagana jest wtyczka typu CCS Combo-2, a stacja ładująca musi również obsługiwać ładowanie prądem stałym (DC).
Instalacja elektryczna niskiego napięcia z dwoma konwencjonalnymi akumulatorami 12 V jest ładowana z akumulatorów wysokiego napięcia za pomocą przetwornika DC/DC. Dzięki temu w przypadku awarii lub wyłączenia sieci wysokiego napięcia możliwe jest utrzymanie wszystkich istotnych funkcji pojazdu, takich jak oświetlenie, kierunkowskazy, układy hamulcowy i zawieszenia pneumatycznego, a także systemy w kabinie kierowcy.
Oferta doradcza econsultingowego zespołu Mercedes-Benz Trucks obejmuje kwestie związane z analizą tras, dostępnych subwencji, wsparciem operacyjnej integracji floty oraz optymalizacją całkowitych kosztów posiadania.
W najbliższych latach klienci użytkujący samochody ciężarowe, jak jeszcze nigdy dotąd, staną przed koniecznością wyboru najbardziej optymalnej dla siebie techniki napędowej – w zależności od branży, segmentu i konkretnego zastosowania. Perspektywicznie kluczową rolę odegra tu elektromobilność. Zadeklarowanym celem Mercedes-Benz Trucks jest sprostanie związanym z tym wyzwaniom, wykraczającym poza same pojazdy, za pomocą dostosowanych do potrzeb klientów ofert i poprzez wsparcie przedsiębiorstw transportowych w przechodzeniu na elektromobilność, tak aby korzystanie z elektrycznych samochodów ciężarowych uczynić jak najbardziej ekonomicznym.
W tym celu Mercedes-Benz Trucks stworzył pod szyldem eConsultingu cały ekosystem, obejmujący doradztwo i ofertę rozwiązań infrastrukturalnych, składający się na zintegrowany system eActrosa. Punktem wyjścia tej kompleksowej oferty jest określenie realistycznego i przekonującego dla danego klienta profilu zastosowań elektrycznych ciężarówek na podstawie jego dotychczasowych tras przejazdów. eConsulting Mercedes-Benz Trucks obejmuje ponadto kompleksowe doradztwo w zakresie ekonomicznej eksploatacji pojazdów i optymalizacji całkowitych kosztów posiadania, wsparcie w integracji elektrycznych ciężarówek we flocie, a nawet analizę możliwych dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.
Na życzenie Mercedes-Benz Trucks wspiera też swoich klientów we wszystkich kwestiach związanych z procesami planowania, przygotowania i realizacji dostosowanej do ich potrzeb infrastruktury ładowania wraz z przyłączeniem do sieci. Specjalnie w tym celu Mercedes-Benz Trucks zawarł strategiczne partnerstwo z firmami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Jeśli klient zdecyduje się skorzystać z ich usług, wymienieni partnerzy wezmą udział w analizie jego baz operacyjnych i budowie odpowiedniej infrastruktury bądź zapewnieniu zaopatrzenia w energię. Zajmą się również konserwacją i serwisowaniem infrastruktury ładowania. We wszystkich fazach procesu Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group ściśle współpracują z Mercedes-Benz Trucks.
A co na pytania prasy odpowiadali szefowie Mercedes-Benz Trucks ?
Które rynki będą zaopatrywane pierwsze ?
Najpierw 12 państw europejskich, potem zależnie od popytu, inne kontynenty.Oferta może się różnić zależnie od lokalnej sytuacji, poziomu dotacji i ulg, albo cen energii.
Czy będą stosowane tzw baterie solid state ( inna technlogia magazynowania energii)? Nie, na obecnym etapie ta technologia nie nadaje się do samochodów ciężarowych.
Jak jest waga jednego pakietu baterii NMC ? Ok. 740 kg.
Jak wypada dzisiaj porównanie kosztów TCO eActrosa i zwyklego Actrosa ? TCO zależy w dużym stopniu od cen energii na danym rynku i od systemu dotacji rządowych.Oczekuje się, że w RFN w roku 2025 nastąpi zrównanie tych kosztów TCO. Jednak oprócz TCO, trzeba brać pod uwagę wprowadzane już zakazy wjazdu pojazdów emitujących zanieczyszczenia i CO2 do wielu miast.
Co będzie się działo z baterami po okresie leasingu, nawet 6 letniego ? Trwają analizy, prawdopodobnie używane ale sprawne baterie będą znajdowały zastosowanie w przemyśle,także do magazynowania energii.