Mniejsze straty energii. Zwiększona wydajność. Jeden procent oszczędności paliwa z samej tylnej osi. Jeszcze więcej można zyskać dzięki pełnej integracji z nową skrzynią biegów, co umożliwia wykorzystanie szybszych przekładni tylnej osi.
Zespół konstruktorów osi Scania zrobił to ponownie. Gdzie byłaby filozofia Scania dotycząca niskich obrotów i wysokiego momentu obrotowego bez najnowocześniejszych komponentów i oprogramowania? Inżynierowie z Centrum Badawczo-Rozwojowego w Szwecji zawsze zwracali uwagę na najdrobniejsze szczegóły: wszędzie tam, gdzie można uzyskać większą wydajność, wszędzie tam, gdzie można przyciąć gramy, aby było lżejsze.
Nowa przekładnia tylnej osi Scania nie jest wyjątkiem od tego perfekcjonizmu.
"Udało nam się zaprezentować zabójczy komponent. Jest to tylna oś, która pasuje do najlepszego na świecie układu napędowego. W rzeczywistości jest to jego integralna część", mówi Torvald Ilg, główny inżynier ds. rozwoju osi i napędów w Scania i jeden z badaczy, który pracuje nad programem tylnej osi.
Nowa przekładnia tylnej osi – wszechstronna oś z pojedynczą redukcją – jest pierwszą, która została wprowadzona w zupełnie nowym programie osi tylnej, który koncentruje się na poprawie wydajności. Nowa przekładnia osiowa sama w sobie zmniejszy zużycie paliwa nawet o jeden procent dzięki zmniejszonemu tarciu wewnętrznemu. Wraz ze zwiększonym rozłożeniem przełożeń przekładni G33 i G25 istnieje potencjał dodatkowych oszczędności paliwa dzięki zastosowaniu szybszych przekładni tylnej osi.
"Włożyliśmy w to ogromną ilość zasobów inżynieryjnych, aby móc osiągnąć ten jeden procent. Z samej swojej definicji tylna oś ma znaczne straty energii. Ale dzięki inteligentnym środkom projektowym udało nam się obniżyć straty o 35 procent. To wielkie osiągnięcie", mówi Ilg.
Sprytne płyty zmniejszają straty spowodowane rozpryskiwaniem oleju. Obudowa osi jest nowa i lżejsza niż w poprzednim modelu. Specjalne łożyska o niskim tarciu są stosowane w całym urządzeniu, co jest szczególnie ważne w przekładni zębatej. Co więcej, części mają węższe tolerancje i są płynniej obrabiane w produkcji, co prowadzi do minimalnych strat energii.
"Włożyliśmy również wiele wysiłku w zmniejszenie strat spowodowanych rozpryskami oleju", mówi Ilg.
Dodaje, że rozwiązanie dla tego konkretnego wyzwania obejmuje płytę rozbryzgową w osi, która zbiera część objętości oleju, gdy pojazd porusza się z większymi prędkościami. Jest to odpowiednie, ponieważ obciążenie przekładni jest zwykle niższe w tego typu operacjach.
"Olej powoli spływa z powrotem na dno przekładni przez otwory w płycie, gdy prędkość jest niższa. Dlatego poziom oleju będzie wyższy w przekładni, gdy olej nie będzie już podnoszony do wałów osi przez koło koronowe "- mówi.
Torvald Ilg mówi, że jego zespół miał bliski kontakt z innymi zespołami Scania, które koncentrują się odpowiednio na nowej 13-litrowej platformie super silnika, nowej skrzyni biegów, nowych zbiornikach i bardziej elastycznym podwoziu.