Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

‎Mniejsze straty energii. Zwiększona wydajność. Jeden procent oszczędności paliwa z samej tylnej osi. Jeszcze więcej można zyskać dzięki pełnej integracji z nową skrzynią biegów, co umożliwia wykorzystanie szybszych przekładni tylnej osi.

Zespół konstruktorów osi Scania zrobił to ponownie. ‎‎Gdzie byłaby filozofia Scania dotycząca niskich obrotów i wysokiego momentu obrotowego bez najnowocześniejszych komponentów i oprogramowania? Inżynierowie  z Centrum Badawczo-Rozwojowego w Szwecji zawsze zwracali uwagę na najdrobniejsze szczegóły: wszędzie tam, gdzie można uzyskać większą wydajność, wszędzie tam, gdzie można przyciąć gramy, aby było lżejsze. ‎

‎‎Nowa przekładnia tylnej osi Scania nie jest wyjątkiem od tego perfekcjonizmu.‎

‎"Udało nam się zaprezentować zabójczy komponent. Jest to tylna oś, która pasuje do najlepszego na świecie układu napędowego. W rzeczywistości jest to jego integralna część", mówi Torvald Ilg, główny inżynier ds. rozwoju osi i napędów w Scania i jeden z badaczy, który pracuje nad programem tylnej osi.‎

‎Nowa przekładnia tylnej osi – wszechstronna oś z pojedynczą redukcją – jest pierwszą, która została wprowadzona w zupełnie nowym programie osi tylnej, który koncentruje się na poprawie wydajności. Nowa przekładnia osiowa sama w sobie zmniejszy zużycie paliwa nawet o jeden procent dzięki zmniejszonemu tarciu wewnętrznemu. Wraz ze zwiększonym rozłożeniem przełożeń przekładni G33 i G25 istnieje potencjał dodatkowych oszczędności paliwa dzięki zastosowaniu szybszych przekładni tylnej osi.‎

‎"Włożyliśmy w to ogromną ilość zasobów inżynieryjnych, aby móc osiągnąć ten jeden procent. Z samej swojej definicji tylna oś ma znaczne straty energii. Ale dzięki inteligentnym środkom projektowym udało nam się obniżyć straty o 35 procent. To wielkie osiągnięcie", mówi Ilg.‎

‎Sprytne płyty zmniejszają straty spowodowane rozpryskiwaniem oleju‎. Obudowa osi jest nowa i lżejsza niż w poprzednim modelu. Specjalne łożyska o  niskim tarciu‎ są stosowane w całym urządzeniu, co jest szczególnie ważne w przekładni zębatej. Co więcej, części mają węższe tolerancje i są płynniej obrabiane w produkcji, co prowadzi do minimalnych strat energii.‎

‎"Włożyliśmy również wiele wysiłku w zmniejszenie strat spowodowanych rozpryskami oleju", mówi Ilg.‎

‎Dodaje, że rozwiązanie dla tego konkretnego wyzwania obejmuje płytę rozbryzgową w osi, która zbiera część objętości oleju, gdy pojazd porusza się z większymi prędkościami. Jest to odpowiednie, ponieważ obciążenie przekładni jest zwykle niższe w tego typu operacjach.‎

‎"Olej powoli spływa z powrotem na dno przekładni przez otwory w płycie, gdy prędkość jest niższa. Dlatego poziom oleju będzie wyższy w przekładni, gdy olej nie będzie już podnoszony do wałów osi przez koło koronowe "- mówi.‎

‎‎Torvald Ilg mówi, że jego zespół miał bliski kontakt z innymi zespołami Scania, które koncentrują się odpowiednio na nowej 13-litrowej platformie super silnika, nowej skrzyni biegów, nowych zbiornikach i bardziej elastycznym podwoziu.‎

 

Początek strony