Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Gama FH Electric firmy Volvo Trucks została wybrana Międzynarodową Ciężarówką Roku 2024 przez jury składające się z 24 redaktorów i  dziennikarzy reprezentujących 24 główne magazyny o tematyce motoryzacyjnej w całej Europie.

Roger Alm, prezes Volvo Trucks, odebrał prestiżową nagrodę podczas dnia prasowego Solutrans , odbywających się co dwa lata targów branży spedycji i transportu miejskiego w Lyonie we Francji.

Chwilę wcześniej prezes Alm sam wjechał na salę z 1400 gośćmi, co nie było łatwe, bo gigantyczne ekrany rozsunięto tylko na szerokość kabiny.

Zwycięskim wynikiem 84 głosów, gama pojazdów elektrycznych do dużych obciążeń szwedzkiego producenta samochodów ciężarowych sprostała trudnym wyzwaniom, jakie stawiły im Mercedes-Benz  eActros 300/400  oraz elektryczna ciężarówka Scania 45S (BEV) z akumulatorem. Zgodnie z zasadami konkursu International Truck of the Year  coroczna nagroda trafia do ciężarówki wprowadzonej na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wnoszącej najbardziej znaczący wkład dla efektywności transportu drogowego. Ocena ta opiera się na kilku kluczowych kryteriach, w tym na innowacjach technologicznych, komforcie, bezpieczeństwie, właściwościach jezdnych , efektywności energetycznej, „śladzie” środowiskowym oraz całkowitym koszcie posiadania (TCO).

Po raz pierwszy w historii nagrody Międzynarodowej Ciężarówki Roku – której korzenie sięgają 1977 roku – tę nagrodę zdobywa produkowana seryjnie elektryczna ciężarówka. Co więcej, cztery pojazdy na pięć znajdujące się na tegorocznej krótkiej liście kandydatów,  to modele akumulatorowo-elektryczne, które nie emitują spalin z rury wydechowej. To dowód na to, że transformacja energetyczna w sektorze transportu nabiera tempa, mimo że w UE nadal nie istnieje odpowiedni ekosystem umożliwiający obsługę pojazdów elektrycznych. Dziennikarze IToY chwalili osiągi, płynne przyspieszanie, ciszę i brak wibracji wysoce wydajnego elektrycznego układu napędowego FH Electric, opartego na dwóch lub trzech silnikach  elektrycznych o mocy ciągłej 330 lub 490 kW, w połączeniu z najnowszą generacją skrzyni biegów I-Shift. Równie istotna dla zwycięskiej oceny FH Electric w regionalnym transporcie towarowym była szeroka oferta konfiguracji osi do ciągników i pojazdów pod zabudowę, dostępność czterech wersji kabiny oraz modułowe portfolio akumulatorów – od dwóch do sześciu – w zależności od misji transportowej.

Podsumowując głosowanie jury, przewodniczący  IToY  Gianenrico Griffini skomentował : „Wraz z wprowadzeniem FH Electric Volvo Trucks dostarczyło najnowocześniejszą gamę pojazdów BEV, odpowiednich do szerokiego zakresu operacji transportowych .

Nagroda International Truck of the Year ( IToY ) została po raz pierwszy ustanowiona w 1977 roku przez brytyjskiego dziennikarza i legendarnego wydawcę magazynu TRUCK Pata Kennetta. Dziś 24 członków jury reprezentuje wiodące magazyny lub portale o pojazdach użytkowych  w całej Europie. Co więcej, w ciągu ostatnich kilku lat Grupa IToY rozszerzyła swoje wpływy, mianując „członków stowarzyszonych” na rosnących rynkach samochodów ciężarowych w Chinach, Indiach, Republice Południowej Afryki, Australii, Brazylii, Japonii, Iranie, Nowej Zelandii, Izraelu i Malezji. Łączna liczba czytelników  24 czasopism i portali  wydawanych w pełnym składzie jury IToY oraz dziesięciu członków stowarzyszonych przekracza 1 100 000.

Grupa IToY pragnie podziękować Dekrze za niezależne  wsparcie w procedurach wyłaniania zwycięzcy.

Początek strony